Skąd się wzięły nazwy polskich marek i firm, część 2

Redakcja               15.04.2015              
Pochodzenie nazw światowych firm i marek jest zazwyczaj znane, chociaż może niekoniecznie każdy wie, że gdyby Jeff Bezos nie zatrzymał palca na haśle amazon w słowniku, być może firma nie byłaby dziś „amazonką”. Mniej jasne jest pochodzenie wielu nazw polskich firm i marek. Czy ktoś by pomyślał, że Paluszki Lajkonik maja coś wspólnego z biciem?

Ten artykuł, to druga część publikacji, o pochodzeniu nazw polskich firm. Kto jeszcze nie czytał, zapraszam - Skąd wzięły się nazwy polskich marek i firm, część 1

Lajkonik

Historia marki Lajkonik rozpoczęła się w 1910 roku niedaleko Krakowa, w małej miejscowości Skawina. Tuż nad rzeką Skawinką austriacki kupiec Henryk Franck założył Fabrykę Surogatów Kawowych „Henryk Franck i Synowie”. Panowie produkowali suszoną cykorię. Po II Wojnie Światowej firma została znacjonalizowaną i pojawiła się marka Lajkonik, która wywiedziono od bohatera krakowskiej zabawy ludowej Lajkonika, zwanego też konikiem zwierzynieckim lub Tatarzynem. Etymolodzy dowodzą, że nazwa ta to staroniemieckie słowo „lai” – bractwo cechowe, ale inni sądzą, że chodzi o okrzyk „lej”, „bij” lub „hulaj”. Tak czy siak, każdy zna paluszki, precelki i krakersy z Lajkonikiem.

skąd pochodzi nazwa lajkonik

 

Projekt identyfikacji wizualnej dla Twojej firmy!

 

Grześki

Skoro jesteśmy już przy niezdrowych przekąskach, warto wspomnieć o marce Grześki, czyli o czekoladowych wafelkach w charakterystycznych, niebieskich opakowaniach i niebiańskim smaku. Grześki mają aż 40% udziałów w swoim segmencie, ale początki były znacznie skromniejsze. Marka powstała w firmie z tradycjami, czyli Fabryce Pieczywa Cukierniczego Kaliszanka z Kalisza, która została założona w 1892 roku. Nazwa wafelków wywodzi się oczywiście od imienia Grzegorz, ale to nie koniec, bo imię jest pochodzenia greckiego, od słowa gregorikos, które oznacza kogoś czujnego i gorliwego. Czujny wafelek. Nie jestem pewien, czy o to właśnie chodziło.


skąd się wzięła nazwa grześki

Chaber

Jaśki, pieczywo chrupkie, maca tradycyjna i tym podobne poduszeczki śniadaniowe to produkty firmy Chaber SA, która posiada również prawa do marki Chaber. Nazwa została zapożyczona od rośliny znanej już w czasach starożytnych. Swoją drogą wymyślił ją podobno Hipokrates, który w jednym ze swych pism dowodził, że roślinę wskazał Grekom centaur Chiron (najmądrzejszy i najbardziej cywilizowany). Od centaura do poduszeczek śniadaniowych, to bardzo długa droga.

Amica

Amica niegdyś nazywała się bardziej swojsko: Wromet, chociaż wschodnie rynku znają markę pod jeszcze inną nazwą, a mianowicie Hansa. Każdy, kto szuka fajnego piekarnika, płyty grzejnej, lodówki lub pralki, musi się z Amicą zetknąć. Przychody firmy za 2012 rok to niemal 1,5 miliarda złotych, natomiast historia przedsiębiorstwa sięga roku 1945, kiedy to skonsolidowano pod jednym szyldem kilka podmiotów, w tym dość karkołomnie nazwaną Fabrykę Kuchni Wromet we Wronkach. Aktualna nazwa została opracowana przez inżynierów firmy. Są to skróty od słów amper i kaloria. Dodatkowo łacińskie znaczenie słowa „Amica” to „przyjaciółka. Tak, płyta grzewcza jest twoją przyjaciółką.

Ursus

Ursus to znane od dziesięcioleci maszyny rolnicze i słynne traktory, na których przodownicy pracy orali polski czarnoziem od rana do nocy. Zakłady powstały w 1893 roku i znajdują się w Warszawie w dzielnicy Ursus, ale to nie stąd ta nazwa. Wcześniejsze miano, tzn. Towarzystwo Udziałowe Specyalnej Fabryki Armatur i Motorów było niezbyt wygodne, dlatego w 1907 roku zmienione je na Ursus. Jest t słowo pochodzenia łacińskiego oznaczające niedźwiedzia. Inspiracją dla siedmiu założycieli firmy była jedna z głównych postaci powieści „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza. Warto jeszcze nadmienić, że kapitałem założycielskim firmy były posagi siedmiu panien – córek wspomnianych założycieli.

pochodzenie nazwy firmy ursus

Apart

Historia firmy Apart sięga połowy lat 70. ubiegłego wieku, kiedy to Adam Rączyński otworzył swój pierwszy zakład jubilerski. W 1983 roku zaprosił do współpracy swojego brata i razem rozwinęli interes to niebotycznych rozmiarów. Wystarczy powiedzieć, że bracia regularnie trafiają na listę najbogatszych Polaków tygodnika „Wprost”. Siedziba firmy znajduje się w Suchym Lesie koło Poznania. Nazwę wymyślili założyciele i wprowadzili we wspomnianym 1983 roku. Pierwsze dwie litery – A i P – to inicjały braci, którzy połączyli je ze słowem „art”, czyli „sztuka”.

Wiele nazw polskich firm ma obcojęzyczne brzmienie, które sugeruje, że produkt pochodzi zza granicy (a więc w domyśle ma lepsza jakość niż produkt krajowy). Marki takie jak Americanos, która jest brandem firmy LPP Tex z Kowal, próbują uniknąć skojarzeń z rodzimą branżą. Szczególnie widać ten trend wśród firmy odzieżowych. To naturalna tendencja i nie można jej się dziwić. Ostatecznie pochodzenie, etymologiczne źródło nazwy ma znaczenie jedynie symboliczne, co nie zmienia faktu, że w wielu wypadkach są to po prostu bardzo ciekawe historie. Nieco inaczej sprawa wygląda z nazwą w sensie biznesowym. Więcej na ten temat w materiale pt. „Nazwa firmy. Abstrakcyjna czy dosłowna?”


To także może Cię zainteresować

Jak wybrać nazwę firmy? Abstrakcja czy dosłowność?

Aby odnieść sukces potrzeba wielu rzeczy, ale na samym początku drogi znajduje się nazwa firmy. Kwestia pozornie prosta i łatwa dopóki nie przyjdzie z nią się zmierzyć. Jaka powinna być nazwa firmy? Jak wybrać nazwę firmy, która działa? Jak wybrać nazwę dla firmy? Podstawowa kwestia to określenie warunków, które powinna spełniać dobra nazwa fimy. Po pierwsze wskazane jest, aby nazwa była nietrudna do zapamiętania, zapisania i wymówienia. Należy też zwrócić uwa

Andrzej Sitek
27 marca 2015  

Nazwa firmy – czy ma znaczenie?

Restauracja Kloc, producent naczyń Garnex, delikatesy U Cyca. Wystarczy kilka przykładów, żeby przekonać się o tym, iż zła nazwa firmy oddziałuje na odbiorcę natychmiast i bezlitośnie. Czy zatem nazwa firmy ma znaczenie? Czy nazwa firmy ma znaczenie? Specjaliści od marketingu z energią pokiwaliby głowami. Nazwa jest znakiem rozpoznawczym, oznacza moment, w którym odbiorca styka się z firmą. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze: to banalne, ale prawdziwe stwierdzenie. Na pewno dobra naz

Andrzej Sitek
14 kwietnia 2015  

Skąd się wzięły nazwy polskich marek i firm? Część 1

Polskie marki i nazwy firm zazwyczaj są bardzo… niepolskie w brzmieniu, a ich geneza bywa bardzo różnorodna. Sąd wzięły się nazwy Kruger&Matz, Bakoma lub Alpinus? Wittchen Obco i elegancko brzmiącą nazwę posiada firma Wittchen, która produkuje niezłej klasy galanterię skórzaną. W tym wypadku nazwa wzięła się od nazwiska Jędrzeja Wittchena, który założył firmę w 1990 roku. Wittchen zaczynał swój biznes od 500 dolarów w kieszeni i partii towaru z Malezji, dz

Andrzej Sitek
14 kwietnia 2015