Wyniki konkursu ArtInPost 2021, wszystko fajnie, ale...

Redakcja               13.05.2021              
Wyłoniono laureatów konkursu ArtInPost 2021, popularnie zwanego konkursem na paczkomat. Profesjonaliści i amatorzy grafiki mogli stworzyć własną szatę graficzną paczkomatu i walczyć o nagrody z łącznej puli, w wysokości 25 tysięcy złotych. Napłynęło 14 tysięcy prac i wszystko byłoby fajnie gdyby nie jedno, potężne ale...

Firma Inpost już drugi raz ogłosiła bardzo fajny konkurs graficzny o nazwie ArtInPost, którego tematem przewodnim w tym roku była idea ‘Zero Waste’, ‘Slow’, ‘Eko’ i ‘Green Delivery’. Co ciekawe, udział w konkursie mogli wziąć graficy, ale także osoby bez umiejętności obsługi programów graficznych.

Aby to umożliwić, organizatorzy konkursu udostępnili na swojej stronie specjalny kreator z widokiem paczkomatu, całą gamę narzędzi, efektów i grafik, które pozwalały na niezłą zabawę przy tworzeniu swojego konkursowego projektu. Oczywiście, można było również ściągnąć siatkę paczkomatu i pracować w Photoshopie już z pełną dowolnością w doborze narzędzi i grafik. A jaki był tego efekt?

Ciekawy pomysł, tematyka na czasie, wysoka nagroda (10.000 zł za miejsce pierwsze i liczne nagrody i wyróżnienia za kolejne), nie dziwota więc, że spłynęło aż 14.000 prac, a więc 2 x więcej niż w poprzedniej edycji konkursu z 2019 roku. I wszystko byłoby fajnie, gdyby nie jedno ALE…

Ale żeby móc to ‘ale’ dokładnie omówić, zacznijmy od prezentacji zwycięskich projektów.

Skontaktuj się z nami!

Zwycięzcy konkursu ArtInPost 2021

Jury konkursowe przewidziało 3 nagrody główne w tegorocznej edycji. 10 tysięcy złotych dla zwycięzcy, iPad Pro za miejsce drugie i tablet graficzny Wacom Cintic 16, za miejsce trzecie.

1. Nagroda: 10000 złotych

Zwycięzca ArtInPost 2021

1. Miejsce w konkursie ArtInPost 2021

 

2. Nagroda: Apple iPad Pro o wartości 7000 złotych

2 miejsce ArtInPost 2021

2. Miejsce w konkursie ArtInPost 2021

 

3. Nagroda: Tablet graficzny Wacom Cintiq 16 o wartości 3000 złotych

3 miejsce ArtInPost 2021

3. Miejsce w konkursie ArtInPost 2021

 

Wyróżnienia

Prace, które nie znalazły na tyle dużego uznania, żeby zdobyć główną nagrodę, miały szansę na jedno z dwóch wyróżnień. Na początek wyróżnienia o wartości 1500 złotych:

Praca #6064

ArtInPost 2021 Wyróżnienie 1

#6064

 

Praca #4627

ArtInPost wyróżnienie praca 4627

#4627

 

Praca #11415

Praca 11415 wyróżnienie

#11415

 

Drugi stopień, to nagroda w wysokości 500 złotych. Tutaj, zdaniem Jury, na nagrodę zasłużyło aż siedem prac. Oto one:

Praca #12609

ArtInPost 2021 wyróżnienie praca 12609

#12609

 

Praca #11573

ArtInPost 2021 wyróżnienie praca 11573

#11573

 

Praca #5169

Wyróżnienie w konkursie ArtInPost 2021 Praca 5169

#5169

 

Praca #10510

konkurs artinpost wyróżnienie 10510

#10510

 

Praca #9967

praca 9967 wyróżniona w konkursie inpostu

#9967

 

Praca #8028

konkurs na paczkomat wyróżnienie 8028

#8028

 

Praca #10153

paczkomat konkurs 2021 wyróżnienie 10153

#10153

 

Czy już to widzicie? WIĘKSZOŚĆ z nagrodzonych prac konkursowych, wygląda jak spod ręki jednego grafika albo z jednej bazy stocków! Wśród samych prac oznaczonych jako “Wyróżnienie” aż 25 na 29!!! Zawiera ten sam styl kreowania postaci - zniekształconych kolorowych ludzików z olbrzymimi dysproporcjami w budowie ciała. Nasuwa się pytanie, czy konkurs ArtInPost nagradza kreatywność, czy powtarzalność? Jaka była reakcja branży na wyniki?

 

Dlaczego wszystko jest do siebie takie podobne?

Po ogłoszeniu wyników konkursu ArtInPost 2021, w mediach społecznościowych - oprócz oczywistych gratulacji wielu ludzi - opublikowano również sporo nieprzychylnych komentarzy związanych z głównym motywem przewodnim zwycięskich prac. Zwłaszcza wśród osób zawodowo związanych z projektowaniem graficznym, zauważalne były głosy niezadowolenia i rozczarowania.

“Trochę jak z shutterstocka”, czy mocniejsze określenia, które można sparafrazować:

  • mam poczucie, że odwiedziłem kolejną stronę z grafikami stockowymi i widzę masę wyników, które są przygotowane w podobny sposób;
  • wybrane projekty nie posiadają cech indywidualnych lecz są zwielokrotnieniem tych samych motywów, niekoniecznie różnych.
  • Wśród zwycięskich projektów brakuje indywidualnego podejścia do projektowania grafiki użytkowej oraz ogólnego wyglądu przestrzeni publicznej. Głównym motywem wygranych prac są płaskie kolorowe ludziki, posiadające niesamowicie długie i nietypowe ręce o dziwnie nieproporcjonalnych ciałach.

I o ile nie dziwi, że graficy przesłali na konkurs dużą ilość projektów w tym stylu (bo o nim samym trochę dalej), to już zdecydowanie bardziej zastanawia, dlaczego Jury, mając do dyspozycji prawie 40 nagród, wybrało tak monotonne i monotematyczne projekty na paczkomaty?

Dlaczego dosłownie pojedyncze projekty są w innym niż dominujący stylu? Czy naprawdę pośród 14.000 projektów brakowało czegoś ciekawszego? W tym kontekście zabawna jest zwłaszcza wzmianka w nagłówku informacji o wyborze zwycięzców:

“Jury konkursu w ocenie prac kierowało się wieloma kryteriami. Szczególnie brało pod uwagę interpretację tegorocznego tematu konkursu [i tu uwaga!], unikalność konceptu (...)”

I co jeszcze ciekawsze - żadna z 5 nagród publiczności nie została przyznana projektowi z grafiką, którą tak pokochało Jury. Wszystkie nagrody publiczności, znajdziecie pod adresem https://artinpost.pl/laureaci2021, stąd też pochodzą zdjęcia nagród, użyte w naszym artykule.

Czas na mem! Styl ten ma już swoich ‘hejterów’ i ludzi zmęczonych wszechobecnością charakterystycznego bądź co bądź stylu:

Share if you hate this fucking art style

O co tu właściwie chodzi? Skąd takie zainteresowanie charakterystycznym ludzikowym trendem? Czas na trochę ciekawostek!

 

Od początku...

Wszystko zaczęło się w 2017 roku, kiedy to Facebook wdrożył pakiet nowych, świeżych ilustracji, które miały ożywić przestrzeń całej witryny. Grafiki przedstawiały płaskich ludzi o niesamowicie długich i cienkich ramionach, o dziwnie nieproporcjonalnych ciałach i nietypowych odcieniach skóry (np. różowych, zielonych, czy fioletowych).

Ten typ ilustracji został nazwany korporacyjnym stylem artystycznym lub bardziej pejoratywnie korporacyjnymi memami (ang. Corporate Memphis). Z kolei jego twórcy nazwali go „Alegria”, co po hiszpańsku oznacza „radość”.

Rysunki te charakteryzuje głównie geometryczny kształt, intensywna kolorystyka i kreskówkowe, dziecięce wyolbrzymienia takich elementów jak ręce, bądź trzymane w nich przedmioty. Ponieważ styl został dobrze przyjęty przez odbiorców, wkrótce samozwańczo został ulubionym stylem wielu serwisów internetowych i marketingu - zwłaszcza wielkich technologicznych korporacji.

Napisz do nas z ciekawym tematem!

Dlaczego Corporate Memphis?

Z biegiem czasu po Facebooku kolejne serwisy zaczęły wykorzystywać ilustracje w stylu postaci “Alegria”, - między innymi Airbnb, Canva, Google i wiele, wiele innych. Można śmiało powiedzieć, że wielkie korporacje technologiczne zostały synonimem omawianego stylu.

Wynikało to między innymi z tego, że ten typ ilustracji posiada wiele przydatnych dla takich gigantów cech:

  • uniwersalność i poprawność polityczna - ludzikom brakuje cech etnicznych, nie są grube ani chude, młode ani stare;
  • Są łatwe do kopiowania, proste w skalowalności i powielania w ramach bieżących potrzeb;
  • Zazwyczaj obrazują pozytywne cechy. Radość, witalność, przedstawiane są w ruchu lub podczas czynności wykonywanych z zapałem i energią. Wzbudzają dobre skojarzenia.

 

I jak to się skończyło?

Wszechobecność tego typu grafiki coraz częściej wywołuje fale krytyki i oburzenia powtarzalnością i brakiem innowacyjności. Bo tak naprawdę ileż można? Szczególnie biorąc pod uwagę fakt nieustannego spotykania tych postaci, na wielu stronach internetowych, w aplikacjach, gotowych szablonach prezentacji, czy wśród elementów wizualnych różnych marek.

Zmiany, zmiany, zmiany... czyli podsumowanie!

W ciągu ostatnich dwóch dekad przez marketing internetowy przetoczyły się liczne trendy związane z jego stroną wizualną, wynikające zarówno z rosnących możliwości technicznych naszych sprzętów i szybkości łącza, ale także z potrzeby odrzucenia tego co oklepane i dotychczas modne, na rzecz nowości i unikalności.

Były już ciężkie gradienty i strony ociekające od efektów wizualnych, były też białe, minimalistyczne i puste przestrzenie wypełniające portale internetowe różnych korporacji. Teraz wracają kolory, filmiki, zabawa fontem, obrazem. Co jest przyczyną takich zmian? Dlaczego Internet tak szybko ewoluuje?

W marketingu jednym z ważniejszych celów jest oryginalność i bycie zapamiętanym. Z drugiej jednak strony kusi to, co sprawdzone i dobrze odbierane przez użytkowników. Stąd częsty galop w pogoni za modnymi nurtami, skutkujący utratą autentyczności i indywidualizmu.

Bardzo ważnym aspektem jest przemijanie stylów (zwłaszcza tych wyjątkowo charakterystycznych). Brak zbieżności stosowanego stylu graficznego, z profilem działalności, może odstraszyć klientów, poddać pod wątpliwość naszą szczerość, a po drugie może nastąpić utrata spójności w przekazie i wizerunku, która negatywnie zaważy na naszej działalności na dłuższy czas.


To także może Cię zainteresować

Jak banery zmieniały się na przestrzeni lat?

Dwadzieścia jeden lat. Tyle ma już internetowy baner reklamowy. Dziś mało kto pamięta, że jego historia rozpoczęła się od statycznego, czarnego jak smoła prostokąta z krótkim hasłem zapisanym tęczowymi fontami. Co działo się z banerem przez dwie dekady? Dziś to niezwykle popularna forma reklamy, sami tworzymy projekty banerów reklamowych na strony internetowe, można je spotkać niemal wszędzie! Ale od początku!   Pod koniec października 1994 roku na stronie HotWired.com, popular


14 maja 2015  

Najpopularniejsze nadruki na koszulkach

Maska Lorda Wadera, a może napis: „Jem dżem”? Jakie wzory na koszulkach wybierają klienci? Jakie nadruki na koszulkach są najpopularniejsze? Aby się o tym przekonać, wystarczy rozejrzeć się po ulicy. Różnorodność jest olbrzymia, ale z tego chaosu wyłania się pewien wzór. Jaki? W ścisłej czołówce popularności znajduje się… tekst. Opcji jest bez liku. Zazwyczaj hasła są krótkie, bo o to w tej zabawie chodzi. Na koszulkach popularne są nadruki z cytatami ze świata filmu, kult

Andrzej Sitek
18 maja 2015  

Czy agencja projektowa stworzy dobre logo?

Nie wiesz skąd wziąć logo dla swojej firmy? Czy agencja reklamowa stworzy dobre logo dla Twojego projektu? Jak wygląda praca agencji podczas tworzenia logotypów? Sprawdzam! Dobre logo sercem Twojej marki Logo stanowi serce identyfikacji wizualnej. Od niego zaczynasz budowę całej strategii firmy. To element najważniejszy. Perfekcyjne logo jest ponadczasowe, łatwe do zapamiętania, oddaje ducha i charakter firmy. Jak z pobożnego życzenia uczynić idealny projekt? Agencja musi go opracować wedłu

Andrzej Sitek
9 czerwca 2015