Trendy w grafice w roku 2021 - nasze podsumowanie!
Jakie trendy w grafice, powtarzały się najczęściej w 2021 roku?
Mija nam pierwszy miesiąc nowego roku, to dobry moment, żeby z dystansem spojrzeć na poprzedni rok. Jakie najczęściej powtarzające się trendy w grafikach w 2021 roku udało się zaobserwować?
Łukasz Kliś: W grafice wydawniczej – klasyka miesza się z flirtem estetycznym w kierunku lat 80-tych. Jednak patrząc bardziej ogólnie na grafikę projektową, można zauważyć natrętny trend vintage – bez refleksji, bez sensu, bez oryginalności. Dobry design opiera się modom! W każdym razie powinien.
Aneta Wojtunik: Dosłownie wszędzie spotykamy się z elementami 3D. W reklamach produktowych, animacjach, grafikach umieszczanych na stronach internetowych, mediach społecznościowych i popularnych tam w ostatnim czasie karuzelach. Ponadto trudno przeoczyć misz-masz stylów, które przenikają się w różnego rodzaju połączeniach rysunków z grafiką wektorową, formami geometrycznymi, wspomnianymi wcześniej elementami 3D, czy zdjęciami. Całość tworzy całkiem ciekawe, zaskakujące i kolażowe grafiki.
Inną cenną uwagą naszej rozmówczyni było: mocne skupienie na typografii, która łączona jest z kontrastowymi kolorami. Zastosowanie tego rodzaju zabiegu wysuwa treść na pierwszy plan grafik.
Natomiast tendencje, które według Pani Anety są niekorzystne dla branży to: zdecydowanie zbyt przesadne uproszczenie wszystkiego (bardziej w kontekście projektowania logo). Tak jakby wszystko sprowadza się do tylko i wyłącznie surowych form i mało kontrastowych kolorów. Na pewno na plus dochodzi w tym wszystkim zadbanie o estetykę. Jednak większość zmian sprawia, że coś robi się mdłe, traci charakter i wygląda jak każde inne.
Lesław Łukasiewicz: Pomimo tego co myślałem, moda na pop-art, animowane, rysowane i ilustrowane grafiki nie przemija. Wręcz przeciwnie stają się one coraz modniejsze, w dużej mierze może to być spowodowane możliwością wyrażenia ekspresji w projektach. Wraz z rozwojem ZBrush temat ten może czekać osiąganie kolejnych sukcesów.
Czy jesteśmy w stanie wyodrębnić najważniejsze kolory i fonty 2021 roku?
Co roku jakiś font lub kolor wychodzi na pierwszy plan, zostaje motywem przewodnim, punktem zaczepienia dla większości projektów graficznych. Jak było z fontami i kolorami w 2021?
Łukasz Kliś: „I prefer living in colors” – powtarzam za Hockneyem. Jeśli jeden kolor się wybija, to mamy do czynienia z monochromatyczną nudą. A font? Helvetica trzyma się dobrze. Widziałem w tym roku masę dokumentów (pliki doc.) – wszystko Timesem…”
Aneta Wojtunik: Kolorystycznie zwróciłabym uwagę na wszelkie połączenia gradientowe i czarny. Czarny jako mocny, zbity cień, jako kolor tła strony internetowej, jako obrys w grafikach, jako intencję do podbicia i wyróżnienia przekazu. Natomiast 2021 to według mnie rok szeryfów i mocnych, grubych liter. Fikuśność, kontrastowość i różne wielkości. Konkretnie myślę o takich przykładach w stylu Bely, Rotally, Voyage.
Lesław Łukasiewicz: Zauważyłem tendencję do nadużywania fontów szeryfowych.
Jakie tendencje graficzne pozostaną z nami na dłużej po roku 2021?
Trendy zazwyczaj mają swoje 5 minut. Jednak niekiedy udaje im się pozostać na dłużej. Jak wygląda sytuacja z branżą graficzną? Czy jakieś tendencje pozostaną z nami na dłużej?
Łukasz Kliś skwitował odpowiedź na to pytanie tylko jednym stwierdzeniem: Oby żaden.
Aneta Wojtunik uważa, że trend elementów 3D i wszelkie ruchome formy, pozostaną z nami jeszcze na długo.
Lesław Łukasiewicz: Komiksowych nawiązań z dnia na dzień jest coraz więcej, przez co uważam, że branża może iść dalej tą drogą. Ponadto uważam, że nadal będziemy odchodzić od podkolorowywania' rzeczywistości. Pewnie zejdziemy z „wygładzania” do naturalizmu i tam na jakiś czas zostaniemy. No ale to wróżenie z fusów, to nie my wytyczamy trendy one same sobie żyją często popychane przez ludzi zaburzających utarte ścieżki.
Jak pandemia wpłynęła na branżę graficzną?
W obliczu wybuchu pandemii COVID-19 i konsekwencji wprowadzonych lockdownów wiele branż ucierpiało poprzez wcielenie w życie wielu zmian. Jak wygląda sytuacja z branżą graficzną? Czy pandemia wpłynęła jakoś na ten sektor?
Według Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości rok 2021 był czasem potęgi specjalistów. Osoby z kwalifikacjami w zawodach takich jak, lekarz, informatyk, czy właśnie grafik komputerowy najszybciej znajdowali pracę. Co na to nasi rozmówcy?
Łukasz Kliś: Pojawiło się mnóstwo cząsteczek koronawirusa w projektach – mam na myśli tę kulkę z kolcami. Poza tym – nie wykluczam, że trochę projektantek i projektantów umarło… Ja się na razie czuję dobrze. Cieszymy się i życzymy nadal dużo zdrowia :)
Aneta Wojtunik: Według mnie wpłynęła bardzo na plus. Po pierwsze, pozwoliło to wielu firmom otworzyć się na pracę zdalną, gdzie kiedyś było to nie do pomyślenia, żeby nie pracować u nich na miejscu. I to na całym świecie!
Po drugie, gdy wszystko z offline przeniosło się do sieci, firmy potrzebowały nowych stron internetowych i budowy sklepów, kreatywnych form promocji. I to nie byle jakich. Pojawił się większy nacisk na tworzenie spójnego wizerunku i tym samym budowanie silniejszej więzi z odbiorcami. A więc specjaliści mile widziani.
Dodatkowo większa świadomość o dywersyfikowaniu swoich dochodów sprawiła, że wiele osób z branży graficznej zdecydowało się sprzedawać swoje prace i dzielić wiedzą w e-bookach oraz kursach online, zacząć budować swoją markę osobistą. To samo można powiedzieć w drugą stronę - wysyp wirtualnych produktów sprawia, że do współpracy wypadałoby zaprosić kogoś, kto się na tym zna.
Poza tym, oszczędność czasu w postaci braku dojazdu do biura, to też dobra okazja, aby zainwestować w swój rozwój i nauczyć się nowych rzeczy. Zwłaszcza takich, na które nigdy nie było czasu :)
Lesław Łukasiewicz: Początkowo wraz z pierwszym lockdownem widziałem pewne zamieszanie i niepokój wśród grafików ale z tego co widzę sytuacja jest stabilna. Trzeba też wiedzieć, że grafików per capita na terenie Polski jest 2 czy 3-krotnie mniej, a pandemia nie zatrzymała wzrostu tej branży.
Na co branża graficzna powinna zwrócić uwagę w roku 2022?
Zapytaliśmy naszych ekspertów o różne spostrzeżenia, rady, przemyślenia dotyczące branży graficznej. Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę?
Łukasz Kliś: Na ludzi - bo projektuje się dla ludzi!
Aneta Wojtunik: Myślę, że to, co pojawiło się w 2021, czeka kontynuacja i wielkie rozwinięcie w 2022, w szczególności elementy 3D i różnego rodzaju ruchome formy. Ponadto uważa że tworzenie karuzel na Instagramie zostanie wzbogacone o elementy takie jak: naklejki, czy nagrywanie ekranu. Powróci pewna nostalgia za czasami przed-pandemicznymi, czyli jakiś retro-style. Co za tym idzie mocne, kontrastowe kolory, dużo elementów i przepychu, wszelkie geometryczne kształty, obrysy. Liczę też w tym przypadku na większy udział kolażu statycznie i w animacjach.
Uwaga powinna skupić się na niezbyt przesadnym upraszczaniu i amatorskości w pozytywnym znaczeniu.
Po pierwsze: wszelkie ruchome formy, tzw. mikro-content, czyli krótkie nagrania promowane na Instagramie jako reels, na Youtubie - shorts. Nawet na Dribbble masz okazję przedstawić się w formie video, to samo z profilowym na Linkedinie. Warto stosować format pionowy zarówno w nagraniach jak i animacji, a także na dodatki w postaci gifów i naklejek. W tych formatach fajne jest to, że próg wejścia jest maksymalnie niski i długość łatwa do obejrzenia i przyswojenia. Kontrolowana amatorskość nagrań daje autentyczność, angażuje i wszyscy mogą takie rzeczy tworzyć. Prócz video, każda forma ruchu w grafice jest dobra, nawet najprostsze miganie kolorem na literach.
Co do upraszczania, to podoba mi się wschodząca świadomość, że wizualizacja danych jest ważna. Przedstawianie ich w formie infografik - wektorowych i odręcznych - i dorobienie historii sprawdza się całkiem nieźle. W końcu wykresy są czytelne, najważniejsze dane zaznaczone i każdy wie po co i na co powinien patrzeć.
Dalej myślę, że warto też zwrócić uwagę na darmowe programy do tworzenia grafik (Canva) i mnóstwo stron, na których można bezpłatnie pobrać wektorowe grafiki i elementy 3D. To dobra wiadomość dla osób, które nie rysują, a mogą bezpłatnie włączyć do projektu niezwykłe grafiki, a druga wiadomość jest taka, że można kierować do tej “amatorskiej” grupy odbiorców treści, a nawet produkty.
Lesław Łukasiewicz rekomenduje, aby nikt nie przeszkadzał grafikom w ich pracy.
Kogo powinien obserwować początkujący grafik w 2022 roku?
Początki zawsze są najgorsze, jednak posiadając odpowiedni wzór do naśladowania oraz narzędzia, którymi można pracować, można osiągnąć wiele. Jak wygląda sytuacja w branży graficznej? Kogo lub co polecają nasi eksperci?
Łukasz Kliś: Jeśli ma kredyt, to prezesa NBP. A poza tym – świat.
Aneta Wojtunik: W kwestii porad dla początkujących kogo warto obserwować:
- kanał Adobe na YouTube - bogaty w live’y z artystami i pokazanie ich procesu kreatywnego, co dla początkującego jest bardzo pomocne.
- kanał It’s Nice That
- praktyka i teoria w grafice są ważne do sprawnego tworzenia projektów, ale bez nauki sprzedaży, negocjacji i komunikacji będzie bardzo trudno.
- z zagranicznych twórców kreatywnych pomaga Chris Do (The Futur).
- czystej sprzedaży z polskiego podwórka uczą panowie Szymon Lach i Szymon Negacz.
I w sumie polecę zaobserwować siebie, zwłaszcza na Linkedinie (Aneta Wojtunik) - dzielę się tam przydatnymi linkami i treściami dla początkujących, tak więc zapraszam!
Lesław Łukasiewicz: Nie „kogo” tylko co. Zdecydowanie powinien czytać: Marketing przy kawie, Spiderweb, STGU i Grafmag. Warto, aby sprawdzał, jakie prace są wyżej oceniane przez społeczność chociażby na Behance czy Pinterest. I nie - nie chodzi o uleganiu trendom czy naśladownictwie. Najpierw bądź dobrym rzemieślnikiem robiącym 'chałtury' i miej warsztat - później artystą. Nie odwrotnie.
To jakie są w końcu trendy 2021 roku w branży graficznej?
Nawiązując do wypowiedzi naszych rozmówców, możemy wyodrębnić kilka szczególnie powtarzających się trendów w grafikach w 2021 roku.
- Elementy 3D, które można spotkać na każdym kroku,
- Minimalizm i próba upraszczania wielu aspektów,
- Gradienty, które od dwóch-trzech lat utrzymują wysoką, solidną pozycję. Wcześniej zauważono je głównie jako silny element tła lub motyw przeznaczony do kolorowania obrazów. Teraz przechodzą kolejny etap ewolucji i coraz częściej możemy je zauważyć np: w animowanych wykresach, czy przyciskach,
- Wszechobecny pop-art, ilustrowane, animowane i komiksowe postacie,
- Zauważa się mocne skupienie na typografii - w głównej mierze szeryfowej, często połączonej z kontrastowymi kolorami,
- Misz-masz stylów, czyli łączenie niekiedy bardzo odległych kierunków w jeden spójny obraz.
Zaprezentuję całość na infografice:
Trendy w grafice w roku 2021 - Infografika. Opracowanie własne
Złote myśli naszych ekspertów
Odnośnie dobrych rad mamy dla Was kilka złotych myśli, które osoby działające w branży graficznej rekomendują:
- Nie ma zmian bez zmian i każda zmiana to progres.
- Ufaj swojej intuicji.
- Ucz się sprzedaży i negocjacji!!!
- Komunikacja w czasach zdalnych jest najważniejsza.
- Warto stawiać swoje granice.
- Należy bronić swoich prac.
- Nic nie jest wieczne.
- Zaufaj swojemu gustowi!
- Konkursy graficzne to dalej dobre rozwiązanie dla ludzi
Podsumowanie
Ostatnie lata zmieniły wiele aspektów w komunikacji i życiu społecznym. Coraz częściej poddajemy rozważaniom wiele aspektów życia zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej. Z tego również powodu powstało podsumowanie 2021 roku w branży graficznej. Zaprezentowane w artykule trendy w naszym sektorze są jedynie namiastką tego, co działo się w 2021 roku. Warto jednak wziąć pod rozwagę różnego rodzaju przemyślenia i sugestie naszych ekspertów. Zwrócić uwagę na aspekty, rady i złote myśli które rekomendowali. Czy 2022 będzie Twoim rokiem?