Skąd się wzięły nazwy firm w IT?

Redakcja               30.03.2015              
Wielu początkujących przedsiębiorców trudzi się i głowi nad nazwą swojej firmy. To kwestia, która stanowi część sukcesu nowego biznesu. Oto kilka przykładów nie zawsze prostej drogi, która doprowadziła do powstania nazw takich gigantów jak Oracle, Intel, czy LG.

Oracle

Oracle Corporation to drugi na świecie, tuż po Microsofcie, producent oprogramowana. Firma została założona w 1977 roku. Oracle nigdy by nie powstało, gdyby CIA nie zawiesiło projektu, którego głównymi twórcami byli Larry Ellison i Bob Oats. Program zwał się Oracle (ang. wyrocznia). Obaj panowie uważali, że ich rozwiązanie dotyczące wspomagania użycia nowego kodu SQL ma przed sobą świetlaną przyszłość. Specjaliści z CIA sądzili inaczej, ale Ellison i Oats zrealizowali przedsięwzięcie, które nazwali tak jak swoją firmę. I odnieśli spektakularny sukces.

 

logo oracle

Intel

Intel brzmi świetnie ale to skrót od banalnego sformułowania: Integrated Electronics (ang. zintegrowana elektronika). Gordon E. Moore i Robert Noyce, którzy powołali spółkę w 1968 roku, początkowo chcieli ją nazwać „Moore Noyce” ale to się nie udało, bowiem tę nazwę zarezerwowała wcześniej firma z branży hotelarskiej.

Wymyślimy nazwę dla Twojej firmy!

Samsung

Samsung to koreańska firma, która niegdyś specjalizowała się w produkcji i przetwórstwie suszonych ryb, warzyw, makaronów i owoców. Samsung był również dumnym producentem cukru. Od lat 40. ubiegłego wieku wiele się jednak zmieniło. Najbardziej rozpoznawalna część grupy, czyli Samsung Electronics, działa od 1969 roku. Sama nazwa w wolnym tłumaczeniu oznacza trzy gwiazdy i miała reprezentować cechy firmy, które widział w niej założyciel przedsiębiorstwa, Lee Byung-Chula, a mianowicie: wielkość, liczebność i potęgę. To mniej więcej to samo, co widzimy, kiedy patrzymy na gwiazdy na niebie. Lee Byung-Chula miał wielkie ego.
 

Sony

Japoński gigant powstał tuż po II Wojnie Światowej, początkowo, jako Tutsuko (Tokyo Telecommunications Engineering Corporation). Pierwszy obszarem działania firmy były badania w dziedzinie dźwięku. Sama nazwa to właściwie połączenie łacińskiego „sonus” (dźwięk) z slangowym, angielskim określeniem bystrego, obrotnego chłopaka.

logo sony

LG

W naszym kraju jeden z najbardziej rozpoznawalnych producentów telewizorów i monitorów. Firma rozpoczęła swoją działalność w branży chemicznej (detergenty i syntetyczna żywica), jako Lak-Hui Chemical Industrial Corporation. Lak-Hui to starsza siostra GoldStar założonego w 1958 roku po Wojnie Koreańskiej, producenta pierwszego południowokoreańskiego odbiornika radiowego. Fonetycznie Lak-Hui brzmi mniej więcej jak „laki” (ang. szczęściarz, szczęśliwy) i tak właśnie powstał „Lucky GoldStar”. Ostatecznie obie firmy połączyły się. Formalnie zmiany nazwy dokonano w 1995 roku. Na szczęście.

Nowa nazwa Twojego biznesu!

HTC

Chiński gigant produkujący urządzenie mobilne ma stosunkowo krótką historię, powstał osiemnaście lat temu, natomiast nazwa pochodzi od inicjałów założycieli firmy: H.T. Cho i Cher Wanga, którzy zresztą do dzisiaj z powodzeniem jej przewodzą.
 

Compaq

Compaq to amerykańska firma, producent z branży komputerowej i usług informatycznych od połowy lat 80. ubiegłego wieku. Trzej ojcowie założyciele firmy, panowie Rod Canion, Jim Harris i Bill Murto wymyślił nazwę będącą połączeniem słów zgodność i jakość (ang. compatibility, quality). Pod tą marką powstał m.in. słynny komputer Compaq Deskpro, który odniósł w 1984 roku niemały sukces. W 2002 roku Compaq został przejęty przez Hewlett-Packard.

compaq logo


Hewlett-Packard

Skoro jesteśmy przy jednej z największych firm informatycznych świata, która poza drukarkami oferuje usługi IT, urządzenia poligraficzne i dziesiątki innych opcji, warto wyjaśnić, że o nazwie w pewnym sensie zadecydował rzut monetą. Otóż dwaj twórcy firmy (1939 rok), absolwenci uniwersytetu Stanford, William Hewlett i Dave Packard nie mogli się dogadać, które nazwisko powinno być pierwsze. Ostatecznie o kolejności zadecydował rzut ćwierćdolarówką. Tak, istniała szansa, że dziś mówilibyśmy o Packard-Hewlett. Czy to nie brzmi dziwnie?

Nie wiesz jak nazwać swój biznes lub markę? Nasi projektanci mają już pomysły na nazwę firmy! I chętnie się nimi podzielą! Wystarczy założyć konkurs!

Zobacz nasze usługi: projektowanie graficzne opakowania, tworzenie etykiet, projektowanie wizytówki, projektowanie logo, nazwa produktu, projektowanie ulotek


To także może Cię zainteresować

Jak wybrać nazwę firmy? Abstrakcja czy dosłowność?

Aby odnieść sukces potrzeba wielu rzeczy, ale na samym początku drogi znajduje się nazwa firmy. Kwestia pozornie prosta i łatwa dopóki nie przyjdzie z nią się zmierzyć. Jaka powinna być nazwa firmy? Jak wybrać nazwę firmy, która działa? Jak wybrać nazwę dla firmy? Podstawowa kwestia to określenie warunków, które powinna spełniać dobra nazwa fimy. Po pierwsze wskazane jest, aby nazwa była nietrudna do zapamiętania, zapisania i wymówienia. Należy też zwrócić uwa

Andrzej Sitek
27 marca 2015  

Nazwa firmy – czy ma znaczenie?

Restauracja Kloc, producent naczyń Garnex, delikatesy U Cyca. Wystarczy kilka przykładów, żeby przekonać się o tym, iż zła nazwa firmy oddziałuje na odbiorcę natychmiast i bezlitośnie. Czy zatem nazwa firmy ma znaczenie? Czy nazwa firmy ma znaczenie? Specjaliści od marketingu z energią pokiwaliby głowami. Nazwa jest znakiem rozpoznawczym, oznacza moment, w którym odbiorca styka się z firmą. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze: to banalne, ale prawdziwe stwierdzenie. Na pewno dobra naz

Andrzej Sitek
14 kwietnia 2015  

Skąd się wzięły nazwy polskich marek i firm? Część 1

Polskie marki i nazwy firm zazwyczaj są bardzo… niepolskie w brzmieniu, a ich geneza bywa bardzo różnorodna. Sąd wzięły się nazwy Kruger&Matz, Bakoma lub Alpinus? Wittchen Obco i elegancko brzmiącą nazwę posiada firma Wittchen, która produkuje niezłej klasy galanterię skórzaną. W tym wypadku nazwa wzięła się od nazwiska Jędrzeja Wittchena, który założył firmę w 1990 roku. Wittchen zaczynał swój biznes od 500 dolarów w kieszeni i partii towaru z Malezji, dz

Andrzej Sitek
14 kwietnia 2015