Papeteria firmowa i jej rola w identyfikacji wizualnej firmy
Papier firmowy to nie tylko kartki z adresem firmy. Papeteria poddawana jest ocenie i kształtuje opinię klienta o firmie. Schludna, estetyczna, dobrej jakości, właściwie zaprojektowana papeteria firmowa wzbudza w odbiorcy pozytywne odczucia, które mogą zostać łatwo przetransferowane na ocenę firmy.
Papeteria firmowa jako element wizji firmy
Papeteria jest też częścią pewnej wizji, elementem w zakresie projektu identyfikacji wizualnej, który może stanowić jej bardzo mocny punkt. Chodzi o spójność przekazu. Papier firmowy powinien pasować do założonego systemu, którego składowe to m.in. logo, kolorystyka, krój pisma, szata materiałów promocyjnych, a nawet charakterystyczny wystrój wnętrz i wygląd produktów. A co z rolą informacyjną?
Informacyjna rola papeterii
Koniecznie należy wspomnieć, iż oprócz powyższych zalet i cech dobrej identyfikacji, jedną z najważniejszych jest rola informacyjna. Na papierze firmowym umieszczany jest szereg przydatnych, a niekiedy koniecznych danych. Jeśli profil firmy obejmuje konieczność przygotowywania pism i zamówień handlowych spółki, to zakres informacji jest wymuszony przez prawo handlowe.
Oznacza to obowiązek umieszczenia na papeteri takich danych jak nazwa, siedziba, adres firmy, oznaczenie sądu rejestrowego, numer rejestracji, wysokość kapitału zakładowego, numer NIP oraz numer konta bankowego. Nieobowiązkowe pozostaje logo oraz dane kontaktowe. Więcej na temat danych zawartych na papeterii znajdziesz w naszym poradniku o tym co powinien zawierać papier firmowy.
Papeteria jest różna
Co jest ważne w firmowej papeterii? Oczywiście stylistyka powinna nawiązywać do profilu firmy, inny wygląd będzie miała papeteria firmy budowlanej, a odmienny kancelarii adwokackiej. Skojarzenie z branżą jest wskazane ale jednocześnie należy uważać, aby papieru firmowego nie przeładować zbyt dużą ilością motywów graficznych, czy innych ozdobników. Po pierwsze mogą one zbyt mocno napierać na treść pism, po drugie warto pamiętać, że dokumenty będą wielokrotnie powielane, a niestety jakość druku nie zawsze jest znakomita. Niektóre mogą zostać po skserowaniu zamazane, nieczytelne lub poszatkowane, co nie będzie dobrze wyglądać.
Zaprojektujemy papier dla Twojej firmy
Kolorowo i wesoło
Z tego samego powodu nie warto stosować wielu kolorów i fantazyjnych fontów. Treść zamieszczona na papierze firmowych musi być czytelna. Zagadnienie to wiąże się również z logotypem firmy. Gdzie go umieścić? Jak duży powinien być w stosunku do innych treści? Właściwy dobór jest uzależnionych od wielu czynników, chociaż najbardziej oczywista zasada mówi, że logo powinno znaleźć się w nagłówku. To znak firmowy będący wspólną częścią wielu elementów.
Papier ma znaczenie
A co z fizycznym aspektem papieru? Jaka powinna być gramatura papieru firmowego? Papeteria powinna być dobra gatunkowo a papier o odpowiedniej jakości, jednak zbyt bogata wersja będzie równie zła jak wariant ubogi. Najlepiej sprawdzić kilka wariantów w praktyce, również ze względu na prezentacje danych umieszczonych na papeteri. W zależności od tego, czy będzie bardziej błyszczący, grubszy lub chropowaty, elementy graficzne i treść będą wyglądać zupełnie inaczej i niestety niekoniecznie dobrze.
Papeteria a treść
Papeteria firmowa to szczegół, na który warto zwrócić baczną uwagę. Dobra kompozycja, dobór informacji i ozdobników ma kapitalne znaczenie, wpływa na postrzeganie firmy przez klientów. Jednocześnie wciąż trzeba pamiętać, że to wiadomość znajduje się na pierwszym miejscu, nie może zostać przez pozostałe elementy przytłoczona. Należy zwrócić na to szczególną uwagę. Jeśli wszystkie powyższe składowe stanowią spójny obraz i są zgrane, papeteria będzie wsparciem identyfikacji wizualnej firmy. Warto się o to postarać.