Rodzaje logo - poznaj 7 typów!

Redakcja               26.10.2023              
W dzisiejszym zglobalizowanym świecie, gdzie rynek jest nasycony różnorodnością marek i firm, budowanie rozpoznawalności marki stało się kluczowym czynnikiem sukcesu. Jednym z głównych narzędzi do osiągnięcia tego celu jest logo. Jakie są rodzaje logo? Czym się od siebie różnią? Opiszemy każdy z nich i podamy przykłady!

Dlaczego wybór odpowiedniego rodzaju logo jest ważny?

Rodzaj logo powinien być dobrany do charakteru marki. Powinien oddawać jej ducha i w pewien sposób przekazywać wizualnie wartości, które marce przyświecają. Osobowość marki jest ważna, a odpowiednie logo pomaga tę osobowość budować.

Zamów projekt logo dla siebie!

Podstawowe rodzaje logo

Poniżej lista 7 rodzajów logo, które spotyka się najczęściej, i które firmy różnej wielkości, wybierają najchętniej:

  1. Logotyp, czyli logo tekstowe
  2. Skrót jako logo
  3. Symbol lub znak graficzny
  4. Abstrakcyjne logo
  5. Logo kombinowane
  6. Emblemat jako logo
  7. Logo ilustracja

1. Logotyp, czyli logo tekstowe

Logo tekstowe, znane również jako logotypy, opierają się wyłącznie na tekście, którym jest nazwa firmy lub marki. Charakteryzują się prostotą, czytelnością i łatwością zapamiętywania.

Wykorzystanie odpowiednio dobranych czcionek i kolorów może znacząco wpłynąć na sposób, w jaki firma jest postrzegana. Przykłady znanych marek, które korzystają z logo tekstowego to Coca-Cola, czy Google.

2. Skrót jako logo

Bywa, że nazwa firmy jest zbyt długa, aby umieścić ją w logotypie. Warto wtedy pomyśleć nad wykorzystaniem skrótu. Choćby pierwszych liter, na które składa się nazwa Twojej marki.

Przykład? New Balance i ich charakterystyczne NB, które czasem występuje samodzielnie, a czasem w połączeniu z nazwą firmy. Jasne, ma ono formę graficzną, ale skrót kojarzy się niemal od razu.

3. Symbol lub znak graficzny

Logo symboliczne opiera się na abstrakcyjnych lub konkretnych symbolach, które mają za zadanie przekazać specyficzne przesłanie marki. Kreatywnie zaprojektowany symbol może skutecznie wzmocnić komunikację marki z klientem i budować pozytywne skojarzenia.

Doskonałymi przykładami takiego podejścia są marki takie jak Nike, które wykorzystują prosty, ale mocno oddziaływujący symbol Swoosh, oraz Apple, które z powodzeniem wykorzystuje wizerunek zagryzionej jabłka.

4. Abstrakcyjne logo

Logo abstrakcyjne bazuje na niekonwencjonalnych formach i kształtach, które nie mają bezpośredniego odniesienia do rzeczywistości. Takie logo jest doskonałym narzędziem do wyrażania unikalności marki i wyróżnienia się na tle konkurencji.

Firmy takie jak Pepsi czy Adidas wykorzystują logo abstrakcyjne, aby budować unikalny wizerunek marki, który od razu przyciąga uwagę konsumentów. Na pierwszy rzut oka nie ma ono związku z nazwą marki, a jednak przez lata utarło się w głowach odbiorców, i widząc dany obraz, niemal od razu masz te firmy przed oczami.

5. Logo kombinowane

Logo kombinowane to połączenie tekstu z graficznymi elementami lub symbolami. Odpowiednio zbalansowane połączenie tych dwóch elementów może skutecznie wzmocnić komunikację marki i budować spójną identyfikację wizualną.

McDonald's, które wykorzystuje kombinację złotych łuków z nazwą firmy, oraz Lacoste, które łączy swoją nazwę z ikonicznym symbolem krokodyla, to przykłady skutecznego wykorzystania logo kombinowanego.

6. Emblemat jako logo

Logo emblematyczne często przybiera formę pieczęci lub odznaki, co nawiązuje do tradycji i historii. Jest to elegancka i prestiżowa forma logo, która często kojarzona jest z markami o długiej historii i ekskluzywnym wizerunku.

Przykłady takich marek to BMW, które wykorzystuje logo w formie stylizowanej biało-niebieskiej emblematycznej proporcji oraz Mercedes-Benz, które prezentuje trzydziestiodwudzienny gwiazdę jako odznakę.

7. Logo ilustracja

Logo ilustracyjne wykorzystuje obrazy lub ilustracje, aby wzmocnić narrację wokół marki i przekazać jej wartości w sposób przystępny i atrakcyjny wizualnie.

Firmy związane z kreatywnością i sztuką, takie jak Adobe czy Pixar, wykorzystują logo ilustracyjne, aby wyróżnić się na rynku i budować silną więź z odbiorcami poprzez wizualne historie.

Jak wybrać rodzaj logo dla siebie?

Wybór odpowiedniego rodzaju logo dla Twojej marki jest kluczowy dla budowy spójnej identyfikacji wizualnej i wywołania pozytywnych skojarzeń u klientów. Każdy z typów logo ma swoje unikatowe cechy i zastosowania, dlatego ważne jest, aby dopasować wybór do charakteru i wartości Twojego biznesu. Chcesz mieć pewność, że wybór będzie trafiony i dopasowany do oczekiwań? Zajrzyj na projektowanie logo i pozwól naszym grafikom działać!

Pamiętaj, że logo jest nie tylko wizualną reprezentacją Twojej marki, ale także nośnikiem jej historii i wartości, dlatego warto poświęcić czas na staranny wybór, który będzie efektywnie reprezentował to, co Twoja marka ma do zaoferowania.

Przeczytaj:

  1. Co to jest CI Branding?
  2. Jaka jest budowa logo?
  3. Jak zaprojektować logo i logotyp?
  4. Co to jest logo w krzywych i wektorach?
  5. Jak zaprojektować i przygotować wizytówkę do druku?
  6. Jakie są wymiary wizytówek?
  7. Jakie są wymiary i formaty plakatów?
  8. Jakie są wymiary ulotek?

To także może Cię zainteresować

Jak zaprojektować logo? Zasady i pomysły!

Jakie logo jesteś w stanie zapamiętać? Jakie zapada Ci w pamięć na tyle, żeby potem od razu kojarzyć je z jedną, konkretną marką? Ludzie zadziwiająco często szukają odpowiedzi na pytanie, jak stworzyć znak graficzny dla siebie albo firmy? Sprawa bywa trudna, bo zaprojektowanie skutecznego emblematu, stawia przed twórcą szereg, często niełatwych, wymagań. Czy do jego stworzenia potrzebujesz profesjonalnego grafika? Z pozoru nie! Czy radzimy, aby jednak skorzystać z jego pomocy? Jak najbardziej ta

Michał Płomiński
3 marca 2021  

Trendy w projektowaniu logo

Trendy w projektowaniu graficznym, podobnie jak w każdej kreatywnej dziedzinie, pojawiają się i znikają. To, co było modne jeszcze klika lat temu, teraz wywołuje co najmniej lekki uśmiech zawstydzenia. To, co podobało się wszystkim, teraz jest na cenzurowanym. Jak wyglądają trendy w projektowaniu logo? O czym pamiętać? Sprawdźmy! Czy warto śledzić trendy w projektowaniu logo? Oczywiście, że warto. Można za nimi podążać, można iść im pod prąd, można się nimi inspirować i można uznać je za zap


20 marca 2015  

Psychologia koloru zielonego, a logo BP

Czy zwróciliście uwagę, że logo Animal Planet jest w kolorze zielonym? Podobnie logo Greenpeace, a nawet drażetek Tic Tac koncernu Ferrero. Nawiązanie do świeżości, zielonych gajów, natury i spokoju nasuwa się samo. Co zatem w tym towarzystwie robi upaćkany ropą koncern BP? Psychologowie przeprowadzili dziesiątki badań dotyczących kolorów. Na Uniwersytecie Harvarda dowiedziono, że czerwień zwiększa ciśnienie krwi u badanych osób i przyspiesza reakcje organizmu o 12% w por&oacu

Andrzej Sitek
26 marca 2015