Psychologia koloru zielonego, a logo BP
Naukowcy z Uniwersytetu Loyola opublikowali dane, z których wynika, że kolor podwyższa identyfikację marki o 80%, zaś specjaliści z Color Communications, lidera w dziedzinie technologii barw wykazali, iż ocena odbiorców na temat produktu w 90% opiera się na kolorze. Zaprojektowanie logo polega także na odpowiednim dobraniu kolorystyki!
Zieleń jest zdrowa
Zielony, to również kolor bezpieczeństwa, który widzimy niemal codziennie w postaci okręgu lub maszerującego ludzika na skrzyżowaniu lub przejściu dla pieszych. Barwa łąk i lasów to kolejne, najbardziej oczywiste skojarzenie, wywodzące się z atawistycznej cząstki ludzkiej natury, dlatego z odcieni zieleni korzystają firmy, których filozofia ma nawiązywać do działań bliskich naturze, a także prozdrowotnych.
Zieleń kolorem chciwości i zazdrości
Dodajmy jeszcze, że morska zieleń jest najbliższa dobremu zdrowiu, a zieleń oliwkowa (gałązka oliwna) to oczywiście tradycyjna barwa pokoju. Czy kolory zawsze i wszędzie oznaczają to samo? Kolor biały, dobrze odbierany w Europie, w Japonii jest związany ze śmiercią. Z kolei żółć jest smutna w Rosji i Iranie. W Boliwii kolor fioletowy zarezerwowano dla procesji pogrzebowych. To nie koniec kolorowego zawrotu głowy. Takich wyjątków jest o wiele więcej.
Kolor piwa
Poza branżą finansową z zieleni w logotypach korzystają koncerny i firmy medyczne, frakcje prozdrowotne oraz producenci kosmetyków, np. Herbalife albo Ziaja. W wypadku konkretnych marek w pierwszym rzędzie pienią się kompanie piwowarskie, dla których zieleń to symbol natury i bardzo pożądany aspekt prozdrowotny, nawet jeśli lekarze uważają inaczej: kolor logo Carlsberga, Lecha, Żubra i innych marek bazuje na zieleni chmielowych szyszek.
Paskudny, czerwony kwadrat
Dopiero pod koniec lat czterdziestych BP wykorzystało pozytywny wpływ koloru zielonego łącząc takową tarczę z żółtymi literami. Swoją drogą, to bardzo dobre zestawienie. Żółty jest kolorem słońca, radości, szczęścia, ma wywoływać w odbiorcy przyjemne uczucia. Ikea i McDonald skutecznie wykorzystują siłę żółtej barwy, ale uwaga! Żółta barwa nie jest zalecana dla produktów, które mają być prestiżowe i wysokiej klasy.
Prestiżowe paliwo?
Sam symbol miał oznaczać słońce a nawet więcej, greckiego boga Heliosa, co wiąże się z ciepłem, światłem i oczywiście naturą. Kształt logo BP również ma dodatkowe znaczenie. Połączone sfery łączą się i spajają. Są różne ale wspólne, pracują i działają jak jedna. To właśnie filozofia BP.
To przesłanie dla pracowników korporacji: „Słuchajcie, tworzymy wspólnie globalną markę”. W ten sposób firma, która od dziesięcioleci jest na celowniku organizacji takich jak Greenpeace i mająca na swoim koncie wiele grzechów przeciwko środowisku naturalnemu, zmieniła swój wizerunek (a przynajmniej próbowała).
Dlaczego międzynarodowy moloch ma zielono-żółte słońce w miejscu logo? Bo firma nie chce, aby ktoś myślał o plamach ropy na wodach Zatoki Meksykańskiej albo o setkach tysięcy tankujących na stacjach BP samochodów. Zresztą kto by chciał? BP to firma, która pragnie kojarzyć się z zieloną energią, radością i zdrowiem. A że to nie do końca prawda? To bez znaczenia. Na tym polega siła dobrego logotypu.