Czy agencja projektowa stworzy dobre logo?

Redakcja               09.06.2015              
Nie wiesz skąd wziąć logo dla swojej firmy? Czy agencja reklamowa stworzy dobre logo dla Twojego projektu? Jak wygląda praca agencji podczas tworzenia logotypów? Sprawdzam!

Dobre logo sercem Twojej marki

Logo stanowi serce identyfikacji wizualnej. Od niego zaczynasz budowę całej strategii firmy. To element najważniejszy. Perfekcyjne logo jest ponadczasowe, łatwe do zapamiętania, oddaje ducha i charakter firmy. Jak z pobożnego życzenia uczynić idealny projekt? Agencja musi go opracować według pewnych zasad i procedur! Jakich?

 

Zobacz projekty logo!

 

Agencja zawsze zaczyna projektowanie logo od rozmowy!

Pierwszym etapem działania agencji, powinna być zawsze rozmowa z klientem. Niezbędna, do poznania jego wizji i oczekiwań. Tylko w ten sposób poznasz pomysły albo idee dla zleceniodawcy najważniejsze. Konieczne będzie również poznanie odpowiedzi na wiele dodatkowych pytań, np. o rodzaj i charakter przedsięwzięcia, politykę firmy i jej cele.

Nie można pominąć kwestii odbiorców firmy, i to zarówno aktualnych, jak i oczekiwanych. Równie ważne jest zbadanie otoczenia, czyli konkurencji, także w aspekcie dotychczasowej pozycji przedsiębiorstwa na rynku.


projektowanie logo agencja
agencja - projektowanie logo, źródło: freeimages

Pytań bywa więcej, wręcz musi być ich niemało, i to z prostego powodu. Szczegółowe określenie okoliczności daje szansę na lepsze zrozumienie i wyznaczenie drogi jaką należy obrać. I jeszcze jedno, z praktycznych względów odpowiedzi na powyższe pytania warto uzyskać również w formie pisemnej.

Zbieranie myśli do projektu

Kolejny etap pracy agencji - analiza danych uzyskanych od zleceniodawcy i pierwsze przymiarki do tematu w oparciu np. o mapę myśli, czyli zbiór luźnych skojarzeń. Przejście od ogółu do etapu bardziej szczegółowego, czyli wyznaczenie kilku przydatnych ścieżek, aby można było zrobić kolejny krok, tj. wykonać pierwsze szkice.

Pierwsze rysunki

Na tym etapie powstaje zazwyczaj mnóstwo konceptów, następuje ścieranie różnych pomysłów. Zazwyczaj, to praca bez kolorów, ponieważ logotyp musi dobrze wyglądać w wersji podstawowej, jednobarwnej. Jeśli w znaku graficznym przewidziano również napis, na tym etapie agencja ma czas, aby użyć różnych fontów albo wymyślić własne. Element niezbędny? Wiedza zdobyta o firmie! Font może odzwierciedlać jej charakter, np. nowoczesność, elegancję, element rozrywkowy albo sportowy.

Szkiców bywa bardzo wiele, ostatecznie zaś zostają zeskanowane do komputera lub przeniesione za pomocą myszki albo specjalnego tabletu graficznego. Jakiego programu do tworzenia logo agencje używają najczęściej? Adobe Ilustrator!

 

Projektowanie logo dla firmy

 

Projekt cyfrowy

Po umieszczeniu projektu w komputerze, można dalej dopracowywać szczegóły. Zazwyczaj na tym etapie powstaje kilka wersji. O tym, która będzie rozwijana dalej, wiadomo dopiero po jakimś czasie. W tym momencie konieczne są dalsze konsultacje z klientem. Projekt tworzony jest na komputerze. Logo  powstaje na wektorach, co oznacza swobodne skalowanie i dopasowywanie. Powstają także wersje kolorystyczne z uwzględnieniem znaczenia barw oraz głównej zasady projektowania logo, iż kolorów nie powinno być więcej niż trzy.

Logo stworzone przez agencję, nie może być wyrwane z kontekstu. Zazwyczaj trafia np. na elewację budynku lub tablicę z nazwą firmy, na samochody floty, stronę internetową i papeterię firmową. Jak wygląda? Czy odpowiada oczekiwaniom klienta? Czas zbadać wszystkie te przypadki. Po akceptacji danego wzoru i dalszych poprawkach zostaje wybrany wariant ostateczny.

Prezentacja pracy agencji

Ostatni etap ukazujący możliwości logo. Finalna wersja w profilach kolorowych, czaro-białych, na różnych tłach (kontrasty), a niekiedy kilku konfiguracjach (pionowa, pozioma). Dla lepszego ukazania funkcjonalności logo umieszczamy na przykładowych materiałach reklamowych. Zostają również przygotowane i przekazane zleceniodawcy wszelkie dane i dokumentacja, czyli księga znaku do logotypu. Praca zakończona!

Oczywiście ten schemat ulega często różnym zmianom, pojawią się dodatkowe punkty i etapy. Każdy projekt będzie odmienny, podobnie zleceniodawcy. Ostatecznie chodzi o sukces logo stworzonego przez agencję projektową. Zyskują na tym wszyscy.


To także może Cię zainteresować

Jak zaprojektować logo? Zasady i pomysły!

Jakie logo jesteś w stanie zapamiętać? Jakie zapada Ci w pamięć na tyle, żeby potem od razu kojarzyć je z jedną, konkretną marką? Ludzie zadziwiająco często szukają odpowiedzi na pytanie, jak stworzyć znak graficzny dla siebie albo firmy? Sprawa bywa trudna, bo zaprojektowanie skutecznego emblematu, stawia przed twórcą szereg, często niełatwych, wymagań. Czy do jego stworzenia potrzebujesz profesjonalnego grafika? Z pozoru nie! Czy radzimy, aby jednak skorzystać z jego pomocy? Jak najbardziej ta

Michał Płomiński
3 marca 2021  

Trendy w projektowaniu logo

Trendy w projektowaniu graficznym, podobnie jak w każdej kreatywnej dziedzinie, pojawiają się i znikają. To, co było modne jeszcze klika lat temu, teraz wywołuje co najmniej lekki uśmiech zawstydzenia. To, co podobało się wszystkim, teraz jest na cenzurowanym. Jak wyglądają trendy w projektowaniu logo? O czym pamiętać? Sprawdźmy! Czy warto śledzić trendy w projektowaniu logo? Oczywiście, że warto. Można za nimi podążać, można iść im pod prąd, można się nimi inspirować i można uznać je za zap


20 marca 2015  

Psychologia koloru zielonego, a logo BP

Czy zwróciliście uwagę, że logo Animal Planet jest w kolorze zielonym? Podobnie logo Greenpeace, a nawet drażetek Tic Tac koncernu Ferrero. Nawiązanie do świeżości, zielonych gajów, natury i spokoju nasuwa się samo. Co zatem w tym towarzystwie robi upaćkany ropą koncern BP? Psychologowie przeprowadzili dziesiątki badań dotyczących kolorów. Na Uniwersytecie Harvarda dowiedziono, że czerwień zwiększa ciśnienie krwi u badanych osób i przyspiesza reakcje organizmu o 12% w por&oacu

Andrzej Sitek
26 marca 2015