Koszulki z nadrukiem od koncepcji do realizacji

Redakcja               15.06.2015              
Projektowanie koszulek to proces wieloetapowy. Po pierwsze należy zdefiniować potrzeby, które zrealizowany projekt ma zaspokoić. Najczęściej chodzi o reklamę, ale nie tylko. O co jeszcze?

Mówiąc „koszulki” najczęściej mamy na myśli T-shirty, które są najchętniej wybieranym fragmentu garderoby, z chęcią wykorzystywanym jako element identyfikacji wizualnej w firmach. Wspólny dla części pracowników ubiór lub jego część spełnia różne funkcje, m.in. identyfikacyjne, reklamowe, korzystnie wpływa na działanie i współpracę zespołów ludzkich.

Aby powyższe funkcje były realizowane bez przeszkód, projekt koszulki musi być dobry. Co to oznacza?

Dobra koszulka z nadrukiem, czyli jaka?

Pracownicy, którzy czują się w firmowych koszulkach niekomfortowo, będą gorzej wypełniać swoje obowiązki. Dlaczego mieliby czuć niekomfortowo? Może tak się dziać z kilku powodów. Po pierwsze należy zadbać o dobrą jakość i materiał koszulek odpowiedni wachlarz rozmiarów i technikę nadruku. To fundamentalna kwestia. Po drugie projekt, aplikacja na koszulce, powinna realizować założone funkcje reklamowe i identyfikacyjne, ale jednocześnie być projektem schludnym, eleganckim, przyjemnym dla oka.

Zobacz projekty koszulek!

Gdzie i dla kogo

Oczywiście wiele zależy od tego, w jakim miejscu, środowisku, funkcjonują pracownicy, osoby ubrane w firmowe koszulki. Inny projekt powstaje dla pracownika stacji benzynowej, odmienny dla osoby pracującej na linii montażowej, a jeszcze inny na potrzeby targów branżowych, podczas których przedstawiciele firmy będą stykali się z potencjalnymi kontrahentami. Określenie środowiska, w którym ma funkcjonować koszulka oraz rodzaju odbiorców, do których kierowany jest przekaz informacyjno-reklamowy, ma zasadnicze znaczenie.

Różne techniki

Zdefiniowanie środowiska i informacja o nim pozwoli projektantowi lepiej wykorzystać elementy identyfikacji wizualnej firmy. Jakie elementy? Bazą jest najczęściej logotyp przedsiębiorstwa, być może hasło reklamowe lub slogan, oczywiście również kolorystyka przyjęta przez firmę.

Projektant proponuje zleceniodawcy różne opcje wykonania aplikacji, która może być np. wyszywana kolorowymi nićmi, naprasowywana na gorąco (materiałem jest rodzaj gumy), malowana specjalnymi farbami. Zastosowana technologia różni się jakością, trwałością i oczywiście ceną. Ten ostatni parametr w wypadku dużej ilości egzemplarzy może okazać się bardzo znaczący, dlatego również trzeba go uwzględnić.

Ile kosztuje projekt koszulek z nadrukiem?

Kilkanaście propozycji i projektów

Projektant analizuje powyższe kwestie i uwagi zleceniodawcy, a następnie przygotowuje kilka lub kilkanaście wersji konceptów. Ich ilość bywa rożna, uzależniona jest od ceny, wymagań i oczekiwań klienta. Niekiedy potrzeba wykonać kilka różnych wzorów, ponieważ koszulki mają być odmienne dla pracowników kilku działów.

nadruk na koszulkę
dressen / a.waśniewski

Wszystkie projekty są generowane za pomocą specjalnych programów komputerowych a następnie umieszczane na realistycznych modelach (jeżeli jest to konieczne, również 3D). Klient może dobrze przyjrzeć się, jak prezentuje się projekt i wybrać wariant, który najbardziej mu odpowiada. Na tym etapie może powstać kilka gotowych egzemplarzy, aby zweryfikować ich wygląd, jakość.

Po finalnej akceptacji wzoru, materiał trafia do produkcji. Wszelkie dane, czyli informacje, parametry projektu zostają zapisane i przekazane klientowi, aby w przyszłości mógł na ich podstawie, w dowolnej chwili, przygotować więcej egzemplarzy.

Czas to pieniądz

Oczywiście każdy projekt i odbiorca to zupełnie inny przypadek, dlatego powyższe etapy mogą się nieco różnić. W opisie zabrakło jeszcze jednej znaczącej informacji, a mianowicie odpowiedzi na pytanie o czas realizacji projektu. Bywa on różny i uzależniony jest najczęściej od oczekiwań odbiorcy, jednak przygotowanie dobrego projektu w ciągu jednego, czy nawet trzech dni, to raczej za krótko. Jak już było powiedziane, wszystko zależy od okoliczności.


To także może Cię zainteresować

Co to jest infografika? Jakie są rodzaje infografik?

Infografika stała się ostatnio bardzo modna i napływa do nas sporo zapytań o to, jakie są rodzaje i o czym należy pamiętać przy projektowaniu. Czas odświeżyć nieco wiedzę, dlatego zaktualizowałam artykuł z 2015 roku! Sprawdź co to jest infografika, jaka jest jej historia i kiedy stosować każdą z nich! Zapraszam do lektury! Co to jest infografika? Według projektanta Johna Caserta, z Rode Island School of Design definicja brzmi następująco: infografika jest obrazem objaśniającym i przekazując

Karolina Bis
21 maja 2015  

Jak banery zmieniały się na przestrzeni lat?

Dwadzieścia jeden lat. Tyle ma już internetowy baner reklamowy. Dziś mało kto pamięta, że jego historia rozpoczęła się od statycznego, czarnego jak smoła prostokąta z krótkim hasłem zapisanym tęczowymi fontami. Co działo się z banerem przez dwie dekady? Dziś to niezwykle popularna forma reklamy, sami tworzymy projekty banerów reklamowych na strony internetowe, można je spotkać niemal wszędzie! Ale od początku!   Pod koniec października 1994 roku na stronie HotWired.com, popular


14 maja 2015  

Najpopularniejsze nadruki na koszulkach

Maska Lorda Wadera, a może napis: „Jem dżem”? Jakie wzory na koszulkach wybierają klienci? Jakie nadruki na koszulkach są najpopularniejsze? Aby się o tym przekonać, wystarczy rozejrzeć się po ulicy. Różnorodność jest olbrzymia, ale z tego chaosu wyłania się pewien wzór. Jaki? W ścisłej czołówce popularności znajduje się… tekst. Opcji jest bez liku. Zazwyczaj hasła są krótkie, bo o to w tej zabawie chodzi. Na koszulkach popularne są nadruki z cytatami ze świata filmu, kult

Andrzej Sitek
18 maja 2015