Projektowanie czasopism, gazet, magazynów - Podstawy!

Karolina Bis               22.11.2021              
Kolorowe magazyny, czasopisma i gazety nadal mają swoją niszę. Zobacz na czym polega projektowanie czasopisma od podstaw! Przeczytaj jak zaprojektować własne czasopismo od A do Z!

W czasach dużej popularności świata wirtualnego, gdzie wszystko ulega digitalizacji, rządzi e-commerce, tradycyjne nośniki informacji odchodzą do lamusa, ale czy na pewno? Oczywiście istnieje pewnego rodzaju przekonanie, że kolorowe magazyny, czasopisma, czy tradycyjne gazety w wersjach papierowych nie są już nikomu potrzebne. Jednak ja się z tym nie zgadzam. Oczywiście wszystko ulega zmianom, tak teraz, wcześniej i tak zapewne będzie w przyszłości. Każdego dnia drukowane są ogromne nakłady różnego rodzaju magazynów, gazet i czasopism. W wielu branżach tradycyjne nośniki pełnią istotną rolę. Przybliżę Ci podstawy projektowania czasopism, kolorowych magazynów i gazet. Od projektu, po druk!

 

Dobry projekt czasopisma ułatwia komunikację

Nie każdy tradycyjny nośnik informacji ma uznanie w oczach odbiorców. Wszystko za sprawą bardzo ważnej kwestii - względów estetycznych! Każde czasopismo, czy reklama prasowa wychodząc spod ręki projektanta powinny być dopracowane pod każdym kątem - rozpoczynając od projektu po sam wydruk.

Czasopisma zarówno cyfrowe, jak i drukowane są świetnym środkiem komunikacji. Cała sztuka projektowania tego typu nośników polega na doborze odpowiednich detali graficznych, które - zestawione adekwatnie - dadzą pożądany wizualnie efekt. Dlatego w tym artykule chciałabym zapoznać Cię z podstawowymi zasadami projektowania różnych typów kolorowych magazynów, czasopism i gazet oraz wskazać Ci najważniejsze aspekty, które powinieneś brać pod uwagę projektując tego typu nośniki informacji.

 

Od początku, czyli czym jest DTP?

Szereg czynności związanych z otrzymaniem gotowego wydruku czasopisma lub innego tradycyjnego nośnika informacji zaczynamy od stworzenia projektu na komputerze. Proces projektowania komputerowego w skrócie nazywamy DTP. Powstał on od swojej angielskiej nazwy desktop publishing, co oznacza publikowanie zza biurka.

Zanim projekt zostanie przekazany do drukarni i tam wydrukowany odpowiednią techniką, musi zostać odpowiednio opracowany – od przygotowania rozkładu, tekstów oraz szaty graficznej, po eksportowanie gotowego pliku do wydruku.

Sam początek procesu DTP rozpoczynasz od momentu zgromadzenia wszelkich materiałów, niezbędnych do przygotowania publikacji i czasopism. Kiedyś bardzo popularne było “zecestwo", związane z odpowiednim przygotowaniem obrazu kolumn, następnie oddawanych do druku. Wraz z rozwojem technologii popularność zyskało komputerowe łamanie i składanie tekstów.

Materiały, teksty, zdjęcia

Zanim jednak rozpoczniesz pracę nad odpowiednim ułożeniem tekstu i elementów graficznych zacznij od zebrania i posegregowania wszystkich potrzebnych materiałów – teksty, zdjęcia, dane do tabel i wykresów itd. Jeśli przygotowujesz projekt na zamówienie przeprowadź rozmowę z klientem i wypytaj o wszystkie najważniejsze informacje, oczekiwania i spróbuj wstępnie komponować dzieło. Rób notatki.

Cały ten proces pozwoli określić objętość i całokształt przygotowywanego projektu czasopisma, dzięki czemu wszystko będzie prostsze i zdecydowanie łatwiejsze. Często klient przesyła „materiały na raty”. Musisz uzbroić się w cierpliwość, ponieważ niektóre rzeczy wymagają czasu, przykładowo - tłumaczenia. Ponadto jeśli klient współpracuje już z konkretną drukarnią, dopytaj o konkretne wytyczne dotyczące druku np. profile kolorów, czy rodzaj papieru.

Przestrzeń barwną w grafice i zasady stosowania opisałam wcześniej w publikacji o CMYK, RGB i Pantone, warto lepiej poznać temat, zanim przejdziesz do dalszego etapu!


Oprogramowanie graficzne do projektowania czasopism

projekt czasopisma InDesign

InDesign, źródło: własne

 

Wspomniane wcześniej składanie i łamanie tekstu to etap pracy nad publikacją, który polega na odpowiednim umieszczeniu tekstu w kolumnach na stronach publikacji, prawidłowy dobór czytelnych fontów, ich wielkości, dostosowania interlinii, marginesów, opracowania wyglądu tabel i elementów graficznych w projekcie. Istnieje kilka programów do DTP np. QuarkXPress. Według mnie najlepiej sprawdzi się – Adobe InDesign, który został stworzony docelowo do tego procesu. Ponadto dobrze mieć dodatkowe narzędzia np. Adobe Photoshop, umożliwiający odpowiednie obrobienie elementów graficznych do projektu. W przypadku infografik sytuacja będzie łatwiejsza! Można skorzystać z darmowych rozwiązań, sama opisałam na naszym blogu 11 darmowych programów do tworzenia infografiki.

Teoretycznie klient powinien dostarczyć potrzebne materiały jak np. zdjęcia, już przygotowane do druku. Jednak w praktyce często wymagają one dodatkowego opracowania.

Przykładowo są w nieodpowiedniej rozdzielczości - 72dpi, należy zamienić na 300dpi, w rezultacie dostarczone elementy graficzne mogą być nieodpowiednie np. zbyt małe. Często zdjęcia w przestrzeni barwnej RGB należy zamienić na CMYK. Teoretycznie InDesign automatycznie może to wszystko zrobić, ale lepiej poprawić to wcześniej samodzielnie – mamy wtedy nad wszystkim lepszą kontrolę.

 

Techniczne ustalenia druku zaprojektowanego magazynu

O czym pamiętać projektując czasopismo, gazetę lub kolorowy magazyn? Projekt, który wychodzi spod Twojej ręki, powinien być dopracowany pod każdym względem. Detale odgrywają bardzo ważną rolę, obejmują m.in. odpowiednie ułożenie kolumn, rozmiar i rodzaj fontów, dobór elementów graficznych, tabel, infografik, czy wykresów.

Poza kompozycją i odpowiednim doborem kolorów, musimy zwrócić uwagę na detale techniczne. Należy pamiętać o spadach, czyli pozostawieniu odpowiedniej odległości przy krawędziach stron, aby uniknąć ucięcia zdjęć podczas przycinania gilotyną.

Płaskie plamy barwne np. tło, próbuj tworzyć z maksymalnie dwóch składowych - zbyt duża ilość nafarbienia może zmienić odcień koloru. Sprawdź nafarbienie zdjęć (na ciemnym zdjęciu na ekranie widoczne są detale, natomiast w druku może wyjść jednolita plama. Jeśli wystąpiło zbyt duże nafarbienie, powinno się "ściągnąć trochę koloru” ze zdjęcia. Zabarwienie czerni nie powinno przekraczać 200%. C30M30Y30K100 to najczęściej stosowana kombinacja do uzyskania pełnej czerni. Natomiast czarny tekst powinien mieć tylko K100.

Bardzo istotną kwestia, czyli format. Zazwyczaj najtańszy w druku będzie format standardowy, jeśli jednak klient lub Ty wybierzecie inne rozwiązanie, dobieraj format w odpowiedni sposób. Standard to klasyczne A4, 210x297mm, jeśli chcesz próbować innych wymiarów raczej odejmuj milimetry niż je dodawaj.

Przykładowo mając klasyk A4 210x297mm, lepiej będzie przygotować plik o wymiarach np. 200x250mm niż 212x300mm, ponieważ łatwiej obciąć niektóre elementy niż je później dodawać.

Następne co musisz wziąć pod uwagę, to objętość czasopisma. Informacja ma związek z innymi aspektami technicznymi. Znając liczbę stron konkretnego projektu, jesteś w stanie określić sposób połączenia magazynu. Możesz wybrać pomiędzy szyciem, a klejeniem.

Szycie, czyli najpopularniejszy sposób łączenia stron. Minusem tej metody jest możliwość zastosowania jej dla produktów, które mają maksymalnie kilkadziesiąt stron. Największa zaleta to trwałość i dobry stosunek jakości do ceny. Połączenie stron w ten sposób zwiększa wygodę użytkowania, ponieważ przeglądane czasopismo, może być swobodnie rozkładane na płasko. Ponadto materiały szyte mogą być zaprojektowane w dowolnej formie. Istnieje wiele więcej możliwości personalizacji, niż w przypadku materiałów klejonych.

Jednak jeśli Twój projekt liczy zdecydowanie więcej niż kilkadziesiąt stron powinieneś wybrać alternatywę szycia - klejenie. Niestety to metoda mniej trwała niż jej poprzedniczka. Grzbiety klejonych projektów są estetyczne i gładkie, a korzystanie równie wygodne. Metoda tania i szybka w realizacji.

Kolejny bardzo ważny czynnik - rodzaj i jakość materiału, konkretniej papieru, na którym zostanie wydrukowany Twój projekt. Oczywiście wybór konkretnego podłoża uzależniony jest od wielu czynników, jednak zalecam niestosowanie najtańszych materiałów, ponieważ wpływają one na całokształt finalnego wydruku i względy estetyczne, o których wspominałam we wcześniejszych częściach artykułu.

Wszystkie wymienione czynniki są składową ostatecznego budżetu, jaki będziesz musiał przeznaczyć na wydrukowanie konkretnego kolorowego magazynu. Oczywiście ważną kwestią będzie nakład, generujący różnice cenowe, jednak na rynku funkcjonuje bardzo wiele drukarni. Z dużą częścią z nich można negocjować ceny w przypadku większej ilości drukowanych egzemplarzy.

 

Eksport projektu czasopisma i przygotowanie do druku

Przed samym eksportowaniem projektu do pliku pdf i przygotowania go do wydruku sprawdź: poprawność formatu, rozdzielczość zdjęć, która powinna wynosić 300dpi w przestrzeni barwnej CMYK, oraz czy w kolorach nie ma dodatkowych składowych. Ponadto niektóre drukarnie wymagają zamiany fontów na krzywe, dlatego warto wcześniej ustalić ten szczegół. Pamiętaj również o odpowiednim ustawieniu linii cięcia i wyeksportowaniu pliku w stronach, nie rozkładówkach! Szczegół: eksportując plik, dodaj do nazwy datę eksportu. Informacja znacznie ułatwia pracę i odnalezienie właściwego pliku w gąszczu różnych wersji.

Kontakt z drukarnią

Jeśli firma współpracuje z konkretną drukarnią, poproś aby przekazała swoje wytyczne związane z drukowaniem tego typu projektów. Podczas kontaktu z drukarnią należy ustalić profile kolorów, jakość i rodzaj papieru, sposób łączenia stron, konkretnego adresu dostarczenia materiałów, terminu i kosztu realizacji zamówienia.

Dopytaj o przybliżoną grubość grzbietu okładki, który może zostać obliczony przez drukarnię na podstawie objętości i grubości wybranego papieru. Dokładnej szerokości możesz spodziewać się po przesłaniu pliku pdf z projektem. Pamiętaj, aby wykonać próbny wydruk w celu sprawdzenia pojedynczego egzemplarza, aby nie powielić błędów i nie generować niepotrzebnych kosztów. Ustalenie tych wszystkich wytycznych pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek na późniejszych etapach.

Korekta po próbnym wydruku

Wykonanie próbnego wydruku jest równie ważne jak korekta. Polega ona na ponownym przejrzeniu projektu i wyszukiwaniu potencjalnych błędów i niedociągnięć. W takiej sytuacji dobrze poprosić o pomoc innych współpracowników, nie pracujących wcześniej przy danym projekcie, aby przysłowiowo „spojrzeli na świeżo”. Jeśli za długo przy czymś pracujesz, przestajesz być obiektywny i ciężej wyłapać wszelkie „chochliki”. Najlepiej wziąć ten element pod uwagę już na etapie projektowania!

 

Podsumowanie

Kolorowe magazyny, czasopisma, czy gazety odgrywają bardzo ważną rolę w dzisiejszych czasach, pomimo niektórych negatywnych opinii. Jednak, aby korzystanie z nich miało sens i przynosiło korzyści, zadbaj o wszelkie aspekty wspomniane w tym artykule. Pilnując wszystkich wytycznych w procesie projektowania tradycyjnych nośników informacji możesz przestać martwić się o nieprzyjemne niespodzianki. Wystarczy, że przebrniesz przez cały cykl przygotowania projektu od początku do końca. Później pozostaje Ci już tylko satysfakcja, kiedy ujrzysz swoje dzieło w sieci lub na półce w sklepie. Osobiście uważam, że warto! :)


To także może Cię zainteresować

Jak banery zmieniały się na przestrzeni lat?

Dwadzieścia jeden lat. Tyle ma już internetowy baner reklamowy. Dziś mało kto pamięta, że jego historia rozpoczęła się od statycznego, czarnego jak smoła prostokąta z krótkim hasłem zapisanym tęczowymi fontami. Co działo się z banerem przez dwie dekady? Dziś to niezwykle popularna forma reklamy, sami tworzymy projekty banerów reklamowych na strony internetowe, można je spotkać niemal wszędzie! Ale od początku!   Pod koniec października 1994 roku na stronie HotWired.com, popular


14 maja 2015  

Najpopularniejsze nadruki na koszulkach

Maska Lorda Wadera, a może napis: „Jem dżem”? Jakie wzory na koszulkach wybierają klienci? Jakie nadruki na koszulkach są najpopularniejsze? Aby się o tym przekonać, wystarczy rozejrzeć się po ulicy. Różnorodność jest olbrzymia, ale z tego chaosu wyłania się pewien wzór. Jaki? W ścisłej czołówce popularności znajduje się… tekst. Opcji jest bez liku. Zazwyczaj hasła są krótkie, bo o to w tej zabawie chodzi. Na koszulkach popularne są nadruki z cytatami ze świata filmu, kult

Andrzej Sitek
18 maja 2015  

Czy agencja projektowa stworzy dobre logo?

Nie wiesz skąd wziąć logo dla swojej firmy? Czy agencja reklamowa stworzy dobre logo dla Twojego projektu? Jak wygląda praca agencji podczas tworzenia logotypów? Sprawdzam! Dobre logo sercem Twojej marki Logo stanowi serce identyfikacji wizualnej. Od niego zaczynasz budowę całej strategii firmy. To element najważniejszy. Perfekcyjne logo jest ponadczasowe, łatwe do zapamiętania, oddaje ducha i charakter firmy. Jak z pobożnego życzenia uczynić idealny projekt? Agencja musi go opracować wedłu

Andrzej Sitek
9 czerwca 2015