Co ma wspólnego papier firmowy i identyfikacja wizualna?

Redakcja               11.06.2015              
Dlaczego spójna identyfikacja wizualna jest tak istotna? Głównie z tego powodu, iż buduje wizerunek firm, będący synonimem profesjonalizmu. Dobra identyfikacja to też zaufanie odbiorcy. Czy papier firmowy ma znaczenie w tym procesie?

System identyfikacji wizualnej jest wieloelementowy. Oczywistą częścią są symbole firmy, czyli logotyp i ewentualnie inne znaki graficzne, a także przyjęta kolorystyka. Następnie typografie, identyfikatory i ubiory pracowników, środki transportu, tabliczki informacyjne oraz opakowania, odpowiednio zaaranżowane wnętrza biur i placówek.

Do tego dochodzi papier firmowy, a dokładniej druki w rodzaju kopert, firmowej papeterii, teczek, wizytówek, innych dokumentów, oraz materiały reklamowe, broszury, ulotki, gadgety (długopisy, kalendarze, notatniki, itp.).

Zaprojektuj papier firmowy!

Wspólne elementy identyfikacyjne

Już na pierwszy rzut oka widać, że niektóre z powyższych kategorii są od siebie dość odległe, np. flota samochodów i firmowe gadgety w rodzaju długopisów. W związku z tym pewne wspólne wzorce są niezbędne, aby osiągnąć element spójności i jasnego przekazu. Odbiorca musi natychmiast identyfikować, dostrzec i zrozumieć, że ten konkretny samochód należy do firmy, podobnie jak długopis, czy koperta. To elementy większej całości.

projekt papieru firmowego
Adflatus identity / stationery design

Ważny szczegół

Aby to się udało niezbędna jest konsekwencja, dbałość o każdy szczegół, dlatego właśnie papeteria firmowa ma znaczenie. Jest jednym z podstawowych, charakterystycznych fragmentów powiązanych zresztą z logo, typografią, kolorystyką, oznakowaniem wewnętrznym i zewnętrznym. Warto też zwrócić uwagę, że to wizytówka, a także broszury reklamowe i papier firmowy często są pierwszymi elementami, częścią wizerunki firmy, z którymi styka się odbiorca. Należy zadbać o to, aby ten kontakt okazał się jak najlepszy.

Pytania i odpowiedzi

Przygotowanie projektu firmowego papieru powinno uwzględniać te same elementy i etapy, które brane są pod uwagę podczas opracowywania logo. Istotna jest identyfikacja zgodna ze specyfiką i charakterem firmy oraz jej profilem, a także analiza kręgu odbiorców. Kim są? Jakie mają oczekiwania? Na czym im zależy? Na co zwracają uwagę? Ważka jest także oryginalność rozumiana jako odróżnialność od konkurencji. Kolejne kwestie to ekspozycja, łatwa zauważalność i jasny przekaz bez negatywnych konotacji.

Projekty papieru firmowego!

Logo na papeterii

Najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest umieszczenie na kopertach firmowych, blankietach komunikacji, papeterii tradycyjnej i e-mailowej charakterystycznych symboli firmy. Zazwyczaj jest to logo dopasowane pod względem rozmiaru. Innym sposobem nadania materiałom papierowym cech firmy jest zastosowanie kolorystyki, przyjętą w systemie identyfikacji wizualnej firmy.

Mogą to być też charakterystyczne symbole i znaki, często uproszczone. Rzadziej spotykane są rozwiązania dotyczące zmiany kształtu lub jakości, typu papieru bowiem są to parametry, które ograniczają powszechne standardy.

Identyfikacja = sukces

W trakcie opracowania wyglądu papieru firmowego, projektant uwzględnia estetykę całości, widoczność i czytelność elementów identyfikujących, dobre skojarzenia, łatwość zapamiętania. Ten ostatni element obejmuje takie sytuacje, gdy klientowi pozostaje nie tak jednoznaczny ślad jak np. wizytówka, ale powiedzmy jedynie kartka z bloku firmowego, notatnika albo fiszka. Jeśli można za ich pomocą zidentyfikować firmę, oznacza to, że zostały wykonane poprawie i najczęściej odniosą zamierzony skutek.

Prawidłowe kreowanie wizerunku firmy musi uwzględniać całe spektrum materiałów papierowych. To przynosi wymierną korzyść i przekłada się na czysty zysk.


To także może Cię zainteresować

Identyfikacja wizualna jest potrzebna?

Odbiór firmy wiąże się z jej wizerunkiem, którego zasadniczą częścią jest identyfikacja wizualna. Dlaczego właściwie jest tak ważna? I dlaczego jest potrzebna? Założenie firmy jest coraz łatwiejsze, pojawiają się nowe rynki usług i towarów, wzrasta rola Internetu, niebagatelne znaczenie ma stały wzrost gospodarczy, nowe opcje finansowania i dotacji. Te i inne czynniki sprawiają, że rośnie konkurencyjność utrudniając możliwość wyróżnienia się. Wśród spektrum działań marke

Andrzej Sitek
27 marca 2015  

Papeteria firmowa i jej rola w identyfikacji wizualnej firmy

Czy firmowa papeteria ma znaczenie? Jak wpływa na postrzeganie firmy przez klientów? Co powinno znaleźć się na papierze firmowym? To tylko niektóre pytania odnośnie prostej z pozoru kwestii środowiska dokumentacji w przedsiębiorstwie. Papier firmowy to nie tylko kartki z adresem firmy. Papeteria poddawana jest ocenie i kształtuje opinię klienta o firmie. Schludna, estetyczna, dobrej jakości, właściwie zaprojektowana papeteria firmowa wzbudza w odbiorcy pozytywne odczucia, które mogą zos

Andrzej Sitek
27 maja 2015  

Co powinien zawierać papier firmowy? Wzory i wymogi!

Papier firmowy to nie tylko kartki oraz koperty służące do komunikacji wewnątrz i na zewnątrz firmy. To również pewien komunikat, istotna informacja dla odbiorcy. Ważne są szczegóły, ale które? Co powinien zawierać papier firmowy? Gramatura papieru firmowego Papier często jest podstawą oceny firmy przez klienta. Standardowy arkusz formatu A4 stosowany w drukarkach ksero, nie jest najlepszym podłożem dla firmowej papeterii. Najczęściej papier firmowy to produkt o gramaturze 80g lub nawet niż

Andrzej Sitek
1 czerwca 2015