Czy opakowanie sprzedaje produkt?

Redakcja               13.05.2015              
Jak często kupujemy jakiś produkt, bo podoba nam się opakowanie? Może nie tak regularnie jak pragnęliby producenci, ale zdecydowanie częściej, niż byśmy sami chcieli. Dlaczego tak się dzieje?
Jedna z reguł marketingu handlowego mówi, że klienci niekoniecznie kupują to, czego rzeczywiście potrzebują, lecz to, co im się podoba. Badania nabywców wykazują, że na 14 zakupionych artykułów, aż 8 zostaje nabytych dzięki zainteresowaniu opakowaniem. Warto również wziąć pod uwagę współczesną specyfikę handlu, który skupia się w nowoczesnych centrach handlowych i samoobsługowych sklepach wielkopowierzchniowych. Rola sprzedawcy w takich miejscach jest drugorzędna. To klient dokonuje wyboru i w 7 przypadkach na 10 jest to wybór impulsywny.

Sprzedaż rośnie, bo klient zostaje skutecznie zachęcony to zakupu. Wizualnie dopracowany projekt opakowania ma tutaj wiodącą rolę i funkcję. Jakie funkcje jeszcze spełnia?

funkcje opakowania
 

Czym jest funkcja sprzedażowa opakowania?

Głównie szereg funkcji praktycznych, np. ochronną, użytkową, logistyczną, czy informacyjną, jednak dla producenta najważniejsze jest znaczenie promocyjne i sprzedażowe. W pierwszym wypadku chodzi zarówno o estetyczne wykonanie, jak również konkurencyjność i pozytywny wpływ na nabywcę. Funkcja sprzedażowa to z kolej głównie łatwość identyfikacji produktu, odróżnialność. W tym zakresie znajduje się też ekspozycja i optymalizacja, jeśli chodzi o umieszczenie produktu na półce sklepowej. Jak sprawić, żeby kreatywne opakowanie „sprzedawało” produkt?
 

Projektowanie graficzne opakowań!

 

Zrozumieć potrzeby klienta

Aby odpowiedzieć na to pytanie trzeba znać nie tylko produkt, ale również jego potencjalnego klienta. Niezbędna jest wiedza, czym kieruje się nabywca, czego oczekuje, jak można go pozytywnie zaskoczyć? Zagadnieniami tymi zajmują się specjaliści od marketingu, reklamy oraz projektanci opakowań. Głównymi elementami opakowania, które można wykorzystać w celu osiągnięcia zamierzonych efektów sprzedażowych, są kształt, kolorystyka, materiały produkcji i wykończeniowe. Czy gotowa wersja opakowania jest ostateczna?
 

Opakowanie nie jest wieczne

Tak nie jest, bowiem nawet najbardziej wierny klient po pewnym czasie się nudzi, szuka czegoś nowego. Często produkt wcale się nie dewaluuje, ale zmiana jego opakowania jest konieczna, bo pragnieniem nabywcy jest zakup produktu nowocześniejszego, ulepszonego, poprawionego. Niekiedy sprawdzonym pomysłem, który pozwala użyć dotychczasowego opakowania przy jednoczesnym podwyższeniu sprzedaży, jest zastosowanie dodatkowego opakowania zbiorczego. Umożliwia ono zakup większej ilości produktów po niższej cenie. Korzyść z takiego rozwiązania jest obopólna, a producent nie musi ponosić dużych nakładów jakie generuje nowe opakowanie.

Oczywiście zawsze warto wybadać potrzeby odbiorców odnośnie liczby produktów, które najchętniej nabywają. Być może lepszy wyniki zostanie osiągnięty poprzez wprowadzenie dodatkowych opakowań o zróżnicowanej wielkości.
 

Klienci budżetowi?

Część klientów, z różnych pobudek, wybiera towar w oparciu o jeden parametr, tzn. niską cenę. Dla tej grupy konsumentów „bogate” opakowanie może być mylące, ponieważ z założenia rozglądają się za markami własnymi supermarketów lub ich tanimi odpowiednikami. Cechą tych produktów jest uboższe graficznie opakowanie, którego nabywcy się spodziewają. Oczywiście musi ono zostać zaprojektowane w taki sposób, aby nie pojawiła się sugestia, iż produkt jest niskiej, słabej jakości.
 

Warto pamiętać

Roli opakowania nie można przecenić. Colin F. Hales, autor publikacji z zakresu marketingu powiada:
 
„Opakowanie musi wywołać transakcję sprzedaży. Ostatecznym testem sprawdzenia siły oddziaływania opakowania na klienta jest decyzja o zakupie lub jego odrzuceniu.”
 
Trudno o konkretniejsze podsumowanie ważnej roli opakowania. Warto o niej pamiętać.

To także może Cię zainteresować

Kreatywne opakowanie produktu - 7 pomysłów

Opakowanie już dawno przestało spełniać wyłącznie funkcję zabezpieczającą produkt. Teraz ma go sprzedać, ale co oznacza sformułowanie – opakowanie kreatywne? Szare kartony, nudne projekty opakowań zastępcze i spoglądanie z utęsknieniem w stronę rzadko spotykanych zagranicznych pudełek to już przeszłość. Kiedyś wszystkie opakowania wyglądały u nas niemalże identycznie - nudno, nieciekawie, szaro i bez pomysłu. Nadszedł czas na kreatywne pudełka i opakowania w każdej sferze życia. Dzisiaj każda br

Michał Płomiński
14 kwietnia 2015  

Co etykieta mówi o produkcie?

Każdy zna związek frazeologiczny „przykleić komuś etykietę”, który oznacza sytuację, gdy o kimś zaczyna krążyć narzucona przez kogoś opinia. Etykieta na produkcie w pewnym sensie spełnia podobną funkcję ale bez negatywnych konotacji. Jeśli jest dobra mówi o produkcie same pozytywne rzeczy i szeroko go propaguje. Ale jak? Etykieta to element opakowania, ale w przeciwieństwie do niego ma szerokie znaczenie informacyjne. Przede wszystkim mówimy o nazwaie produktu. To podstawowa informacja, k


12 maja 2015  

Najpopularniejsze nadruki na koszulkach

Maska Lorda Wadera, a może napis: „Jem dżem”? Jakie wzory na koszulkach wybierają klienci? Jakie nadruki na koszulkach są najpopularniejsze? Aby się o tym przekonać, wystarczy rozejrzeć się po ulicy. Różnorodność jest olbrzymia, ale z tego chaosu wyłania się pewien wzór. Jaki? W ścisłej czołówce popularności znajduje się… tekst. Opcji jest bez liku. Zazwyczaj hasła są krótkie, bo o to w tej zabawie chodzi. Na koszulkach popularne są nadruki z cytatami ze świata filmu, kult

Andrzej Sitek
18 maja 2015