Nazwa firmy – czy ma znaczenie?

Redakcja               14.04.2015              
Restauracja Kloc, producent naczyń Garnex, delikatesy U Cyca. Wystarczy kilka przykładów, żeby przekonać się o tym, iż zła nazwa firmy oddziałuje na odbiorcę natychmiast i bezlitośnie. Czy zatem nazwa firmy ma znaczenie?

Czy nazwa firmy ma znaczenie?

Specjaliści od marketingu z energią pokiwaliby głowami. Nazwa jest znakiem rozpoznawczym, oznacza moment, w którym odbiorca styka się z firmą. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze: to banalne, ale prawdziwe stwierdzenie. Na pewno dobra nazwa dla firmy potrafi oddziaływać na klienta w szerokim spektrum. Od utożsamienia miana z profilem działalności, przez łatwiejsze zapamiętanie, do chęci ze skorzystania z oferty. Problem pojawia się, kiedy przedsiębiorca próbuje sam znaleźć „dobrą” nazwę i ją znajduje. Oto kilka przykładów z życia wziętych.

Ułańska fantazja

Trudno o pozytywne nastawienie i skojarzenia pacjentów medycznego laboratorium diagnostycznego Anal-Med. Być może nazwa oddaje profil usług, ale na pewno nie robi dobrego wrażenia. Inwencja twórcza właścicieli ubojni drobiu Exodus również wyniosła ich za daleko, zaś posiadaczowi firmy Śrubopol produkującej wkręty i śruby, wyobraźni zabrakło. O dobrą nazwę nie jest łatwo, tym bardziej, jeśli prowadzi się niezbyt pachnący interes. Z problemem tym poradził sobie właściciel przedsiębiorstwa Szambelan zajmującego się czyszczeniem szamb – nazwa nawiązuje do działalności w udany, żartobliwy sposób. Sukces odniósł też Tani Armani, wrocławski sklep z używaną odzieżą.
 

Śmiechu warte

Walor humorystyczny jest w wypadku niektórych obszarów działalności dopuszczalny, ale też trzeba uważać, o czym świadczy miano przychodni dentystycznej Ciap-Dent. Niezamierzony efekt osiągnęła również firma Biuro Opieki Nad Grobami, zajmująca się m.in. transportem zwłok zza granicy. Skrócona nazwa przedsiębiorstwa brzmi BONGO, co jest może niezłym pomysłem dla nocnego klubu, ale w powyższym wypadku to rozwiązanie nieadekwatne. Ten przypadek ma jeszcze drugie dno, bo w slangu miejskim bongo oznacza… fajkę wodną do palenia marihuany.

Jak już było powiedziane nazwa firmy to jej wizytówka, która wpływa na odbiorcę, na każdym etapie współpracy, poczynając od wyboru tej a nie innej opcji z wachlarza wielu przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku, przez dalsze działania i ostatecznie chęć kolejnych interakcji, np. następnego zlecenia, zakupów, itd. Trzeba pamiętać, że nazwa pojawia się na każdym z tych etapów, od przysłowiowego pierwszego wrażenia aż po fakturę.

Odpowiedni wybór może zatem determinować wynik finansowy firmy, chociaż jest to wartość trudna do policzenia i nie można powiedzieć, że dana nazwa oznacza 10%, 20% lub 30% skuteczności w przyciągania nowych klientów albo określony procent dla utrzymania dotychczasowych. Wyliczenia, nawet pobieżne, są trudne również dlatego, że każdy przykład jest inny i powiązany z wieloma zmiennymi. Na przykład nakłady na reklamę, zakładany i docelowy odbiorca, zasięg firmy (lokalna, krajowa, międzynarodowa), profil działalności (innej reklamy potrzebuje osiedlowy sklep spożywczy a odmiennej międzynarodowa sieć sprzedaży okien), itd.

Udana nazwa to pieniądze

Nie zmienia to faktu, że nazwa przekłada się na zysk nawet jeśli nie można go dokładnie oszacować. Tak w przypadku nazwy firmy i nazwy produktu. Czy ktoś wyobraża sobie inną nazwę dla Coca-Cola Company, Apple Inc. lub Intel Corporation? Trzej giganci branż spożywczej i IT od lat ponoszą gigantyczne koszty na reklamę, dlatego są rozpoznawalni natychmiast, bezpośrednio kojarzeni z określonymi produktami. W odniesieniu do tego przykładu pojawia się pewna kwestia, a mianowicie skuteczne połączenie profilu działalności lub produktu firmy z jej mianem.
dlaczego nazwa firmy jest ważna?

To może być szczególnie ważne dla małych podmiotów, które nie mają dużych budżetów na reklamę i marketing. Oczywiście profil filmy może być na tyle szeroki, zmienny lub rozwojowy, że nie będzie to możliwe, ale warto o tym pamiętać. Czy ktoś, poza branżą odzieżową, orientuje się, że marka Zara należy do firmy Inditex Group?

Nazwa firmy ma znaczenie, siłę i przyszłość, dlatego niektóre podmioty decydują się na rebranding firmy i zmianę nazwy przedsiębiorstwa. Po co to robią? Zazwyczaj poszukują nowego wizerunku, nowego oblicza i odbiorców, albo wyrosły już z dotychczasowego rynku. Oznacza to niemałe koszty, a jednak firmy decydują się na to. To dowód, że nazwa ma kapitalne znaczenie. Bez dobrego wizerunku firma nie zaistnieje ze 100 % skutecznością, a nazwa jest głównym elementem tego wizerunku.

To także może Cię zainteresować

Jak wybrać nazwę firmy? Abstrakcja czy dosłowność?

Aby odnieść sukces potrzeba wielu rzeczy, ale na samym początku drogi znajduje się nazwa firmy. Kwestia pozornie prosta i łatwa dopóki nie przyjdzie z nią się zmierzyć. Jaka powinna być nazwa firmy? Jak wybrać nazwę firmy, która działa? Jak wybrać nazwę dla firmy? Podstawowa kwestia to określenie warunków, które powinna spełniać dobra nazwa fimy. Po pierwsze wskazane jest, aby nazwa była nietrudna do zapamiętania, zapisania i wymówienia. Należy też zwrócić uwa

Andrzej Sitek
27 marca 2015  

Skąd się wzięły nazwy polskich marek i firm? Część 1

Polskie marki i nazwy firm zazwyczaj są bardzo… niepolskie w brzmieniu, a ich geneza bywa bardzo różnorodna. Sąd wzięły się nazwy Kruger&Matz, Bakoma lub Alpinus? Wittchen Obco i elegancko brzmiącą nazwę posiada firma Wittchen, która produkuje niezłej klasy galanterię skórzaną. W tym wypadku nazwa wzięła się od nazwiska Jędrzeja Wittchena, który założył firmę w 1990 roku. Wittchen zaczynał swój biznes od 500 dolarów w kieszeni i partii towaru z Malezji, dz

Andrzej Sitek
14 kwietnia 2015  

Skąd się wzięły nazwy polskich marek i firm, część 2

Pochodzenie nazw światowych firm i marek jest zazwyczaj znane, chociaż może niekoniecznie każdy wie, że gdyby Jeff Bezos nie zatrzymał palca na haśle amazon w słowniku, być może firma nie byłaby dziś „amazonką”. Mniej jasne jest pochodzenie wielu nazw polskich firm i marek. Czy ktoś by pomyślał, że Paluszki Lajkonik maja coś wspólnego z biciem? Ten artykuł, to druga część publikacji, o pochodzeniu nazw polskich firm. Kto jeszcze nie czytał, zapraszam - Skąd wzięły się nazwy polskich marek i fi

Andrzej Sitek
15 kwietnia 2015