Kartki firmowe jako element komunikacji
Kartki firmowe są przede wszystkim bardzo przyjemnym, nienachlanym sposobem na komunikację z dotychczasowymi lub potencjalnymi kontrahentami. Zwykłe ulotki reklamowe, na które natykamy się wszyscy niemal co dzień, najczęściej wzbudzają niechęć i zniecierpliwienie.
Odbiorcy automatycznie wyrzucają tego typu reklamy do śmieci, tylko pobieżnie lub wcale nie przyglądając się ich zawartości. Dzieje się tak dlatego, że z tej formy reklamy korzysta bardzo dużo firm, również wielkich sieci sklepowych. Reklamy dosłownie wysypują się ze skrzynek pocztowych.
Kartki firmowe nie są tak bardzo wyeksploatowanym pomysłem, na dodatek wymagają o wiele więcej wysiłku i zaangażowania ze strony nadawcy. Do tego nie są anonimowe, lecz przeznaczone dla konkretnej osoby. To niemal z automatu buduje pewną więź.
Źródło: freepik
Kiedy odbiorca jest wymieniony z nazwiska, czuje się wyróżniony. Oczywiście dodatkowym, pozytywnym efektem jest wyjątkowość chwili, w której przesyłka trafia do klienta. W jakich okolicznościach warto skorzystaj z tej formy komunikacji?
Kartki firmowe na wielkanoc i boże narodzenie
Z oczywistych względów najlepszy czas to święta Wielkiej Nocy i Bożego Narodzenia. To wyjątkowe dni w roku, kiedy większości ludzi jest pozytywnie nastawiona do otoczenia. Gustowna, elegancka, przyjemna dla oka karta z osobiście napisanymi życzeniami, może w tym czasie być cenniejsza niż kilkanaście połączeń telefonicznych lub stos reklam.
Oczywiście ważne jest, aby kartka nawiązywała do okoliczności, zawierała proste i szczere życzenia, natomiast element reklamowy powinien zostać ograniczony do wkomponowanego w całość logo firmy lub innego symbolu wiążącego się z działalnością przedsiębiorstwa.
Kiedy używać firmowych kartek?
W jakich sytuacjach, okolicznościach, można jeszcze korzystać z kartek firmowych? Dobrym pomysłem w wypadku osób płci pięknej jest np. Dzień Kobiet, który w naszym kraju jest świętem bardzo popularnym. Na pewno żadna pani nie obrazi się za kartkę z życzeniami w tym dniu. Podobnie cenne są życzenia z okazji Nowego Roku.
Karki urodzinowe
Niestety poza powyższymi przykładami pozostaje niewiele okazji do kontaktu. Można skorzystać z kalendarza imion i przesłać kontrahentowi życzenia imieninowe. Jeszcze lepszym pomysłem jest kartka na urodziny, ale to znacznie trudniejsze i opłacalne wyłącznie w wypadku wyjątkowo cennych kontrahentów. Trudno bowiem wysyłać każdego tygodnia i miesiąca spersonalizowane kartki urodzinowe lub imieninowe.
Spersonalizowane i ze smakiem
Jakie elementy graficzne można i należy stosować na kartkach firmowych? Przede wszystkim nie wysyłamy zwykłych kartek produkowanych maszynowo, które są czesto kiepskiej jakości, przeciętne materiałowo i wizualnie. Projekty bedące niejako wizytówką firmy musze prezentować się jak najlepiej. Kartka ma wyglądać bardzo dobrze, ma zrobić wrażenie, ale jednocześnie nie powinna być przeładowana różnymi ozdobnikami, aby nie wyglądała odpustowo.
Kartki firmowe, źródło: Freepik
Projekt powinien nawiązywać do okoliczności. Jeśli to święta Wielkiej Nocy można użyć popularnych motywów jajek albo zajączków. Na święta Bożego Narodzenia dobrym wyborem będą oczywiście choinki, bombki, bałwanki, prezenty, itd. Jeśli projekty kartek mają być uniwersalne, tzn. przeznaczone dla różnych odbiorców, powinny być raczej stonowane i klasyczne, niż szczególnie nowatorskie, żeby nie obraziły uczuć adresatów. Nie należy używać symboli religijnych, bo jest to nieeleganckie i stanowi prywatną sferę każdego człowieka.
Projekty kartek firmowych
Udany
projekt kartek firmowych to nienatarczywy, sympatyczny wyraz pamięci, dobry nośnik informacji o firmie i nietypowa forma przypomnienia
. Do tego kartki firmowe mają niemal zawsze świetny odbiór i nie są postrzegane jako typowe, denerwujące reklamy.
To powody, dla których warto z nich korzystać. Kluczowe jest jednak przygotowanie, użycie i zastosowanie właściwego projektu graficznego, odpowiednich materiałów i ozdób. W tym względzie najlepiej powierzyć to zadanie fachowcom, którzy będą wiedzieli jak podkreślić i uwypuklić pozytywne wartości firmy, jednocześnie komponując całość z interesującym wyglądem kartki i treścią życzeń.