W pierwszej kolejności należy uświadomić sobie cel, któremu służy
baner reklamowy flash. Ma on zwrócić uwagę użytkownika, który przecież skupia się przede wszystkim na głównych treściach strony WWW.
Banery są reklamami i to już na wstępie wpływa na pewien ich niekorzystny odbiór oraz próby uniknięcia ich zawartości.
Baner we flash ma zwrócić uwagę
Wielu twórców banerów reklamowych, próbuje nieco na siłę przyciągnąć uwagę odbiorców poprzez zmaksymalizowanie rozmiaru reklamy flash, mocno kontrastowe kolory, dużą ilość ruchowych i gwałtowanie zmieniających położenie obiektów, a także za pomocą efektów dźwiękowych. Badania dowodzą, że eskalacja tego typu efektów odnosi skutek odwrotny od zamierzonego. Czym bardziej nachalna, głośniejsza reklama, tym częściej jest pomijana przez użytkowników. Co z tego wynika?
designer.pl
Animacja flash ma zwrócić uwagę
Oczywiście nie oznacza to, że reklama flash powinna zlewać się z tłem. Migać delikatnie gdzieś na granicy dostrzegalności i „prosić” o odrobinę uwagi. Na pewno trzeba zrównoważyć środki wyrazu, aby wykorzystać początkową, neutralną postawę użytkownika.
Szybkość
Pytanie o to, jak szybka powinna być animacja, należy rozpatrzyć w aspekcie kilku kwestii. Po pierwsze, jaki jest całkowity czas animacji w sekundach? W jakim odstępnie czasu i na jak długo pojawiają się napisy w banerze? Wreszcie, jaki jest czas ekspozycji poszczególnych obiektów animacji?
Dynamika
Ostatnia rzecz to efekt startowy i końcowy, czyli metoda ekspozycji oraz dynamika. Wspomniana na końcu kwestia dotyczy np. przybliżenia i oddalenia obiektów, czy też wejścia treści (może przecież pojawić się jako tzw. „zapalenie” lub choćby „wjechać” w kadr z dowolnej strony).
Animacja we flash = usterka?
Osobną kwestią są zagadnienia techniczne. Warto choćby wiedzieć, że szybkość odtwarzania może mieć wpływ na wydajność pliku SWF, czyli flash. Wybór zbyt dużej prędkości odtwarzania może prowadzić do problemów, zwłaszcza gdy używanych jest wiele zasobów lub animacje są opisane za pomocą kodu ActionScript.
Szybkość
Oczywiście szybkość nie może być też za mała, bo znika wówczas wrażenie płynności animacji. Przykładowo, 12 ftp powoduje, że w każdej sekundzie program odtwarza 12 klatek animacji, ale przy podwojeniu prędkości (24 ftp), animacja będzie bardziej płynna. Z tym faktem powiązana jest inna sprawa, tzn. szybsze odtwarzanie powoduje, iż film trwa krócej (zajmuje mniejszą liczbę sekund). W związku z tym większa prędkość oznacza więcej klatek, a zatem i większy rozmiar animacji.
Złota reguła w wypadku animacji flash brzmi, iż należy używać najmniejszej możliwej szybkości odtwarzania, która pozwala zachować wrażenie płynności animacji. Konkretnie oznacza to wspomnianą już wartość, natomiast prędkości większe niż 30 lub 40 fps są niewskazane.
I jeszcze jedno. Wyboru szybkości odtwarzania należy dokonać na jak najwcześniejszym etapie produkcji, co pozwoli uniknąć późniejszych perturbacji.
Wyjątkowość
Nadrzędna reguła mówi, iż każdy projekt należy rozpatrywać osobno. Zasadniczą kwestią, również odnośnie animacji, jest przecież jej treść, która każdorazowo jest odmienna. Nieco innego podejścia wymaga reklama, która bazuje w głównie na ruchomym tekście, a inaczej sprawa wygląda w projektach rozbudowanych z wykorzystaniem różnych, często dość skomplikowanych animacji. Bardziej szczegółowe podejście możliwe jest zatem po określeniu warunków animacji.
Warto!
Niezaprzeczalnie ruchoma reklama jaką jest animacja w oparciu o technologię Adobe Flash, to ciekawy sposób na zdobycie nowych klientów. Dobry flash potrafi zaskoczyć skutecznością w generowaniu ruchu na stronie WWW, wydatnie zwiększyć zainteresowanie odbiorców oferowanym produktem. Szybkość animacji jest parametrem, o którym trzeba bezwzględnie pamiętać, aby z sukcesem skorzystać z tej metody.