jak przebiega produkcja kasetonów reklamowych?

Redakcja               23.06.2015              
Kasetony reklamowe to jedna z najpopularniejszych form reklamy zewnętrznej. Najczęściej są to podświetlone wewnętrznie obiekty w kształcie prostopadłościanu. Jak się je produkuje? I co jest w środku?

Prostokątne szyldy, które w nocy oświetlają elewacje miejskich budynków, to najczęściej kasetony reklamowe, zwane od swojej dodatkowej funkcji, kasetonami świetlnymi. Pobliska apteka, może sklep spożywczy, albo bar sushi? Z kasetonów korzystają niemal wszyscy. Co sprawia, że są takie popularne? Jeżeli jeszcze nie czytałeś, zachęcam do przeczytania artykułu opisującego co to jest kaseton, a tymczasem przejdźmy dalej!

Przede wszystkim to reklama bardzo uniwersalna ponieważ jest bardzo dobrze widoczna w ciągu dnia, zaś w nocy zyskuje dodatkowo dzięki podświetleniu. Po drugie kasetony pozwalają osiągnąć niemal każdy zamierzony efekt. Technologia wytwarzania tych reklam umożliwia zamieszczenie na powierzchni kasetonu dowolnych znaków, symboli, projektów graficznych, itp.

Projekty kasetonów dla Ciebie

Trwałość i odporność

Kolejna zaleta to trwałość i odporność na warunki atmosferyczne. Nie bez znaczenia jest także spora rozpiętość cenowa, która uzależniona jest od kilku czynników. Dochodzimy tym samym do kwestii produkcji kasetonów. Proces nie rozpoczyna się jednak u producenta, lecz w biurze projektowym. Dlaczego?


kaseton reklamowy orange
Kaseton reklamowy Orange

Produkcja kasetonów, a oczekiwania klienta

Klient musi wpierw określić swoje oczekiwania. Istnieje bardzo duży wachlarz opcji, np. tradycyjne kasetony z ramą aluminiową lub z Dibondu, albo kasetony z literami na dystansie lub z elementami przestrzennymi (realizowanym poprzez frezowanie, tłoczenie lub podklejenie PMMA).

Do wyboru, do koloru

Występuje również szeroki wachlarz opcji podświetlenia, który jest m.in. uzależniony od sposobu… mocowania kasetonu. Dlaczego to w ogóle ma znaczenie? Otóż kasetony, które są zawieszane bezpośrednio na elewacji i niepoddawane większym obciążeniom mogą być wykonane ze słabszych materiałów. Co za tym idzie mają one mniej usztywnień wewnętrznych ograniczonych do aluminiowych wsporników i grubszej ściany tylnej. Oznacza to z kolei cieńszą płytę przednią, którą potrzebuje mniej punktów świetlnych niż grubsza.

Niezniszczalny jak kaseton reklamowy?

Inna sytuacja zachodzi wówczas gdy kaseton jest typu semaforowego, czyli zawieszony wyłącznie na jednej, najczęściej krótszej ściance. Z oczywistych względów musi być znacznie mocniejszy, zaś grubszy profil oznacza konieczność zastosowania lepszego doświetlenia. Ten typ kasetonu wymusza umieszczenie wewnątrz bloku konstrukcji nośnej, solidnych, wewnętrznych elementów montażowych połączonych z oramowaniem.

 
reklama kasetonowa
Kaseton - źródło: freepik


Najdroższym rozwiązaniem jest powyższy wariant, ale dwustronny, czyli reklama z obu stron. Ten typ konstrukcji musi charakteryzować się najwyższymi parametrami wytrzymałościowymi. Rama i wzmocnienie wewnętrzne powinno być bardzo mocne. Nie może przecież dojść do sytuacji, że niekorzystne warunki atmosferyczne, np. wiatr, uszkodzą, połamią lub oderwą kaseton od elewacji.

Projekty kasetonów

Dibond i nie tylko

Podstawowym materiałem do produkcji kasetonów jest Dibond. To opatentowana technologia, która polega na połączeniu cienkich blach aluminiowych (od 0,2 do 0,3 mm) z polietylenowym rdzeniem. Taki materiał wielokrotnie przewyższa właściwości zwykłej blachy aluminiowej, jest idealnie gładki, odporny na zginanie, nie występuję w jego wypadku niekorzystne zjawisko pofalowania będące skutkiem różnicy temperatur. Warto nadmienić, że istnieje cała gama tańszych zamienników, materiałów w rodzaju Tubondu, Aludecoru, czy Plabondu.

Wysokie koszty kasetonów?

Innym zagadnieniem jest zadany kolor obudowy kasetonu i aplikacja samej reklamy. Opcji jest wiele. Kolorową powłokę uzyskuje się poprzez nakładanie termoutwardzalnego lakieru poliestrowego o wysokiej trwałości i odporności na działanie warunków atmosferycznych. Inną, tańszą opcją jest wyklejanie kolorowymi foliami. Zasadnicza reguła odnośnie kosztów jest taka, że grafiki wektorowe, tzn. litery i znaki bez fotografii są tańsze niż wydruk pełnokolorowy. Oczywiście koszty rosną w wypadku aplikacji dwustronnej. Cena kasetonu reklamowego zależy nawet od samego projektu!

Co się świeci?

Grafika zaprojektowana przez biuro reklamowe zostaje wycięta na sterowanej komputerowo frezarce i np. podklejona pleksi typu Opal. W takim wypadku świeci się wycięty element, ale oczywiście istnieje sporo alternatywnych opcji, łącznie z wariantem liter umieszczonych na dystansie i podświetlonych od spodu, bez świecenia samych znaków ani źródła światła wewnątrz kasetonu.

Okazuje się, że produkcja kasetonów to proces, który musi zostać poprzedzony dokładną analizą warunków, jakie ma spełniać reklama, możliwości jej umieszczenia, aplikacji, otoczenia, w jakim będzie funkcjonować (wewnętrznie, zewnętrznie). Oznacza to również duże różnice w kosztach. Sama produkcja jest tylko finalnym i stosunkowo krótkim procesem.


To także może Cię zainteresować

Co to jest infografika? Jakie są rodzaje infografik?

Infografika stała się ostatnio bardzo modna i napływa do nas sporo zapytań o to, jakie są rodzaje i o czym należy pamiętać przy projektowaniu. Czas odświeżyć nieco wiedzę, dlatego zaktualizowałam artykuł z 2015 roku! Sprawdź co to jest infografika, jaka jest jej historia i kiedy stosować każdą z nich! Zapraszam do lektury! Co to jest infografika? Według projektanta Johna Caserta, z Rode Island School of Design definicja brzmi następująco: infografika jest obrazem objaśniającym i przekazując

Karolina Bis
21 maja 2015  

Dlaczego minimalizm się podoba?

Minimalizm przejawia się na wielu płaszczyznach, w sztuce, filozofii, muzyce. Można go odnaleźć w wielkich projektach architektonicznych i w szafie modnych blogerów, którzy go opiewają. Minimalizm stał się trendem, który ma magnetyczna siłę przyciągania. Co sprawia, że idea prostoty przemawia do odbiorców? Szalony pęd wszystkiego Otaczający nas świat nieustannie przyspiesza, zalewa morze informacji. Coraz większe tempo życia, niepowstrzymany rozwój technologii sprawia, że jesteśmy bomb


20 kwietnia 2015  

Czy warto stosować infografiki dla klientów?

Infografika jest skuteczna. Informacje prezentowane za jej pośrednictwem generują minimum dziesięcioprocentowy wzrost zainteresowania odbiorców, które ściśle koreluje z większą popularnością, liczbą wejść na stronę internetową. Co jeszcze? Dlaczego warto stosować infografiki? Infografika znajduje się w zakresie kontent marketingu, czyli strategii, której celem jest pozyskiwanie odbiorców za pośrednictwem atrakcyjnych, funkcjonalnych treści. Chodzi głównie o budowanie stab

Andrzej Sitek
22 maja 2015