Jak dobrze stosować grafikę wielkoformatową?

Redakcja               22.06.2015              
Grafika wielkoformatowa to specyficzna dziedzina, która wymusza na projektantach nie tylko doskonałą znajomość warsztatu, ale również wiedzę o technologicznych zagadnieniach druku wielkich formatów. Co to dokładnie oznacza?

Jak to jest z grafiką wielkoformatową?

Aby dobrze stosować grafikę wielkoformatową trzeba przede wszystkim doskonale orientować się w technikach druku. W praktycę oznacza to znajomość wielu dostępnych technologii druku.

Na przykład druk solwentowy. Charakteryzuje się świetną jakością i precyzją, jest jednocześnie stosunkowo drogi. Dlatego zastosowanie tej technologii w wypadku banerów, które będą eksponowane na wysokości kilku metrów i w bardzo dużych rozmiarach, mija się z celem. Po prostu jego doskonała jakość nie będzie miała znaczenia dla odbiorców znajdujących się w sporej odległości od obiektu.

Lokalizacja reklamy wielkoformatowej

Wybór technologii jest uzależniony głównie od miejsca ekspozycji lub aplikacji. Należy też uwzględnić specyficzne sytuacje i lokacje, np. plandeki samochodów ciężarowych typu TIR. Rozróżniamy też liczne materiały podkładowe, np. dibond, plexę, drewno, szkło, blachę, itd. Stosowane technologie są różnorodne, m.in. jest to druk solwentowy twardy, wielkoformatowy druk solwentowy precyzyjny, czy druk w technice UV.

Znajomość warsztatu drukarskiego

Wspomniana na wstępie znajomość własnego warsztatu oznacza kilka głównych zasad, które warto wymienić. Odsyłam również do artukułu opisującego przygotowanie grafiki do druku wielkoformatowego. Pamiętaj - przede wszystkim efekt końcowy pracy musi być czytelny. Czy czcionka o wysokości 70 cm będzie dobrze widoczna z odległości 50 m? A jeśli reklama zostanie umieszczona przy drodze szybkiego ruchu, czy kierowcy dostrzegą, w krótkim czasie, wszystkie główne elementy, na których zależy reklamodawcy?


przykład reklamy wielkoformatowej
przykład reklamy wielkoformatowej, źródło: pixabay / tpsdave

To najważniejsze pytania dotyczące czytelności. Warto w tym miejscu napomknąć, w odniesieniu do powyższego przykładu, że najogólniejsza zasada mówi, iż jeden centymetr wysokości znaku (litery) zapewnia czytelność z odległości 25 cm.

Zamów projekt grafiki!

Wektory a bitmapa

Na jakich plikach pracować? Duże formaty mają swoją specyfikę. Oznacza to, że tradycyjne bitmapy przy dużych rozdzielczościach rozsypują się w powiększeniach, stają po prostu nieczytelne. Dlatego dobrą praktyką jest użycie grafiki wektorowej, która jest się bardzo przydatna również w wypadku konieczności użycia niezbyt dobrych materiałów klienta.

Prawie niezniszczalny?

Technologia druków wielkoformatowych rozwija się bardzo szybko. Jednym z najważniejszych parametrów wydruków jest ich trwałość, która oczywiście jest różna. Przykładowo technologia UV zapewnia wysoką odporność na materiałach typu metal czy plastik, a jeszcze wyższy poziom zabezpieczenia gwarantują porcelowane emalie, powłoki proszkowane i laminaty aplikowane ciśnieniowo. Oczywiście ten wysoki stopień zabezpieczenia projektu oznacza wyższe koszty. Warto wiedziec, który technologia będzie optymalna w konkretnym przypadku.

Światełko w tunelu

Światło. To temat, który oczywiście nierozerwalnie się wiąże się z częścią wspólną wszystkich powyższych zagadnień, czyli miejscem ekspozycji. O jakim świetle mówimy? Czy reklama będzie dodatkowo doświetlana w nocy albo może będzie to projekt podświetlany wewnętrznie?

Kolejne pytanie, to kwestia światła dziennego do sztucznego, a jeśli mowa o tym ostatnim, to o jakim rodzaju sztucznego oświetlenia mówimy? To bardzo szeroka tematyka, ale należy ją głęboko przemyśleć i uwzględnić w projekcie.


nocna reklama wielkoformatowa
reklama wielkoformatowa nocą, źródło: pixabay / tme


Ten temat na też drugie dno związane lub zastosowanymi powłokami ochronnymi. Mogą one wyraźnie zmienić kolorystykę gotowego projektu. To dość trudna kwestia, którą najlepiej rozwiązać poprzez rozmowę z pracownikami drukarni, którzy mają odpowiednią wiedzę i znajomość problemu.

Grafika wielkoformatowa to wciąż jedna z najskuteczniejszych metod dotarcia do odbiorców. Jest to metoda uniwersalna i masowa, ale aby była w pełni skuteczna należy pamiętać o powyższych, podstawowych zasadach i uwzględnić wiele zmiennych, które wpływają na efekt końcowy oraz cenę.


To także może Cię zainteresować

Co to jest infografika? Jakie są rodzaje infografik?

Infografika stała się ostatnio bardzo modna i napływa do nas sporo zapytań o to, jakie są rodzaje i o czym należy pamiętać przy projektowaniu. Czas odświeżyć nieco wiedzę, dlatego zaktualizowałam artykuł z 2015 roku! Sprawdź co to jest infografika, jaka jest jej historia i kiedy stosować każdą z nich! Zapraszam do lektury! Co to jest infografika? Według projektanta Johna Caserta, z Rode Island School of Design definicja brzmi następująco: infografika jest obrazem objaśniającym i przekazując

Karolina Bis
21 maja 2015  

Czy grafika no stronie internetowej jest ważna?

Czy grafika na stronie www jest istotna? Jaką rolę pełni? Jak wybrać odpowiedni typ i rodzaj grafiki na własną stronę internetową? Dlaczego lekceważenie elementów graficznych nie jest dobrym pomysłem? Jaką rolę pełni grafika na stronie www? Klient może trafić na stronę internetową z kilku powodów. Najczęściej odnajduje produkt lub usługę za pomocą którejś z popularnych wyszukiwarek. Ocena treści, zawartości strony zajmuje tylko kilka sekund w trakcie których odbiorca po

Andrzej Sitek
19 maja 2015  

Jak projektować wzory na kasetonach reklamowych?

Aby zrozumieć pracę grafika, który przygotowuje projekt wzoru na kasetonie, warto zdać sobie sprawę, że efekt jego pracy widoczny na monitorze komputera jest częścią większej całości. To proces znacznie bardziej skomplikowany. Jak bardzo? Projektowanie wzoru na kasetonach standardowo rozpoczyna się tak samo jak w wypadku pozostałych zleceń, czyli od rozmowy z klientem i określeniem jego oczekiwań. Często bywa tak, że zleceniodawca posiada już własne materiały, ale niestety nie zawsze są one dość

Andrzej Sitek
7 lipca 2015