Identyfikacja wizualna jest potrzebna?

Redakcja               27.03.2015              
Odbiór firmy wiąże się z jej wizerunkiem, którego zasadniczą częścią jest identyfikacja wizualna. Dlaczego właściwie jest tak ważna? I dlaczego jest potrzebna?
Założenie firmy jest coraz łatwiejsze, pojawiają się nowe rynki usług i towarów, wzrasta rola Internetu, niebagatelne znaczenie ma stały wzrost gospodarczy, nowe opcje finansowania i dotacji. Te i inne czynniki sprawiają, że rośnie konkurencyjność utrudniając możliwość wyróżnienia się.

Wśród spektrum działań marketingowych, identyfikacja wizualna staje się najważniejszym narzędziem umożliwiającym skuteczne działanie i lepszą perspektywę na przyszłość.

Skuteczność firmy

Identyfikacja wizualna to zagadnienie, które determinuje skuteczność firmy rozumianą jako efektywność w rozpoznawaniu marki przez odbiorcę i pozytywne skojarzenia łączące się z powyższym procesem. Prościej ujmując, udana identyfikacja oznacza, że klient chce skorzystać z usług lub produktów właśnie tej a nie innej firmy. Jest to ważna kwestia, która przekłada się na wyniki firmy: obroty i zysk.

Główna rola

W podstawowym znaczeniu chodzi więc o jasny przekaz umożliwiający skuteczne wyróżnienie się podmiotu (marki, firmy) spośród konkurencji, ale nie jest to jedyna rola systemu identyfikacji wizualnej.

 

altreforme identyfikacja wizualna
https://www.behance.net/Gallery/altreforme--furniture-company/166876
 

Rozpoznawalność i oddziaływanie


Również dzięki prostocie, w pewnym sensie łatwości identyfikacji, rośnie rozpoznawalność podmiotu, a także zwiększa się zasięg oddziaływania. Pomiędzy odbiorcami (klientami) również zachodzą interakcje oraz lokomocja, która oznacza rozpowszechnianie wizerunku firmy. Lepsza rozpoznawalność nierozłącznie splata się z efektywnością komunikacji z otoczeniem. Prostota i jednoznaczność charakteryzuje prace najlepszych specjalistów od brandingu, na przykład Wallyego Olinsa.

Zaufanie odbiorców

Obraz firmy powinien być dostosowany do percepcji odbiorcy a jeśli tak się dzieje, firma trafia do targetu, na którym jej zależy. Na czym firmom zależy najbardziej? Najczęściej na zaufaniu odbiorców i przekonaniu ich o profesjonalizmie firmy. Źródło tych przekonań również tkwi w identyfikacji wizualnej, chociaż nie można zapominać o opozycji do tych zagadnień, czyli negatywnych skojarzeniach, które w wypadku niedopracowanej lub błędnej identyfikacji mogą powodować niepowetowane straty.
 
identyfikacja wizualna
https://www.behance.net/Gallery/Artisan/164651
 

Trudna oryginalność

Aby system był skuteczny musi być zgodny ze specyfikacją podmiotu, konieczne jest właściwie wyeksponowanie elementów charakteryzujących, nawiązujących do sfery działania firmy. To poprawia zauważalność. Podobnie wskazana jest jednoznaczność i podniesienie trudnej kwesti oryginalności (dla odróżnienia od konkurencji).

Dlaczego logotypy firm działających w tej samej branży są zawsze odmienne i różnorodne? W świetle powyższych kwestii odpowiedź staje się oczywista, natomiast kwestią otwartą pozostaje pytanie, które logotypy oddziałują na odbiorców najlepiej? Otóż nie chodzi tylko o logo, lecz całościowy obraz, wszystkie części składowe i odpowiedni projekt identyfikacji wizualnej (logotyp, typografia, kolorystyka, itd.).
 
Ważna księga

Elementy identyfikacji wizualnej, a właściwie zasady ich stosowania, są umieszczane w tzw. książce identyfikacji wizualnej. Księga zawiera też informacje na temat niewskazanych sposobów używania tych elementów, np. zmiany dotychczasowej czcionki w folderach reklamowych lub kolorów logotypu. Celem księgi identyfikacji jest ochrona wizerunku firmy przez niepotrzebnymi zmianami. To narzędzie ułatwiające zarządzanie i pilnowanie spójności symboliki.

 
Tylko spójne działanie na wielu płaszczyznach przynosi zadowalający efekt. W aktualnych czasach, trudnych ze względu na wysoką konkurencyjność, roli identyfikacji wizualnej nie można przecenić. Właściwie staje się nawet niezbędna i niemal tak ważna jak produkt finalny danej firmy.

Zobacz nasze usługi: projektowanie plakatów, projektowanie graficzne opakowania, projektowanie etykiet, nazwa dla firmy, tworzenie wizytówek, projektowanie logo, nazwa produktu, projektowanie ulotek


To także może Cię zainteresować

Papeteria firmowa i jej rola w identyfikacji wizualnej firmy

Czy firmowa papeteria ma znaczenie? Jak wpływa na postrzeganie firmy przez klientów? Co powinno znaleźć się na papierze firmowym? To tylko niektóre pytania odnośnie prostej z pozoru kwestii środowiska dokumentacji w przedsiębiorstwie. Papier firmowy to nie tylko kartki z adresem firmy. Papeteria poddawana jest ocenie i kształtuje opinię klienta o firmie. Schludna, estetyczna, dobrej jakości, właściwie zaprojektowana papeteria firmowa wzbudza w odbiorcy pozytywne odczucia, które mogą zos

Andrzej Sitek
27 maja 2015  

Co powinien zawierać papier firmowy? Wzory i wymogi!

Papier firmowy to nie tylko kartki oraz koperty służące do komunikacji wewnątrz i na zewnątrz firmy. To również pewien komunikat, istotna informacja dla odbiorcy. Ważne są szczegóły, ale które? Co powinien zawierać papier firmowy? Gramatura papieru firmowego Papier często jest podstawą oceny firmy przez klienta. Standardowy arkusz formatu A4 stosowany w drukarkach ksero, nie jest najlepszym podłożem dla firmowej papeterii. Najczęściej papier firmowy to produkt o gramaturze 80g lub nawet niż

Andrzej Sitek
1 czerwca 2015  

Warto inwestować w ubrania firmowe i koszulki z logo firmy?

Identyfikacja wizualna to system, na który składa się wiele elementów, m.in. logotyp, druki firmowe, pieczątki, szyldy, a także wystrój wnętrz firmy, środki transportu oraz ubiory pracowników. Koszulki i ubrania firmowe z logo, to sprawa tyleż ważna, co delikatna. Standaryzacja ubiorów bywa konieczna w wypadku banków, restauracji, hoteli, sieci sklepów, czyli w przedsiębiorstwach, w których klient najpierw styka się z pracownikiem, będącym niejako wizytówką f

Andrzej Sitek
2 czerwca 2015