Font Lato - czyli polski sukces na skalę światową

Redakcja               20.04.2015              
Łukasz Dziedzic pracował jako technik dźwięku, aktor, pomocnik stolarza przy renowacji XIII wiecznych kościołów i programista w Urzędzie Patentowym. Był też wokalistą i basistą w zespole rockowym. Dziś jest znany z tego, że osiągnął olbrzymi sukces w dziedzinie projektowania liter. Jego darmowy font Lato ma już ponad miliard odsłon, a komercyjne zestawy znaków sprzedają się na całym świecie jak gorące bułeczki.

Co to jest font?

Najprościej rzecz ujmując jest to zestaw znaków zapisany w postaci elektronicznej, w jednym pliku. Zazwyczaj mylimy pojęcie fontu i czcionki, co ma swoje uzasadnienie historyczne, ponieważ czcionka to nośnik znaków pisma drukarskiego, czyli po prostu metalowy lub drewniany prostopadłościan z główką w postaci znaku. Obecnie czcionki drukarskie zostały zastąpione przez czcionkę komputerową, a szlachetny zawód zecera ginie wyparty przez operatorów systemów DTP. Paradoksalnie przeszłość dogania jednak współczesność, a to za sprawą osób takich jak Łukasz Dziedzic. Jak to rozumieć?
 
 

Litery w komputerze

Chodzi o pewne uwarunkowania historyczne. Otóż w początkach ery komputerów, szczególnie dynamicznego ich rozwoju po roku 70. ubiegłego wieku, litery trafiły do świata zer i jedynek. Ponieważ było to uniwersum kształtowane przez programistów, których ograniczały możliwości sprzętu oraz zwyczajnie nie znali się na typografii, setki lat cyzelowania proporcji liter zostało zignorowane, częściowo zapomniane, a jeśli nie całkiem, to na pewno uległo poważnemu regresowi.
jak wygląda font lato


Rozpoznaj te litery

Dzięki osobom takim jak Łukasz Dziedzic, a w Polsce także Artur Frankowski, czy Franciszek Otto, rola krojów pism znowu stała się ważna. Istotna m.in. dlatego, że wpływa na odbiór treści. O tym jak oddziałuje dopasowana czcionka świadczy choćby charakterystyczny krój liter księgarni Empik. Właściwie nazwa nie musi pojawić się w treści, aby było wiadomo, że chodzi o produkt powiązany z największą w Polsce siecią sprzedaży książek, wydawnictw muzyczny, prasy, etc. Rozpoznajemy księgarnię bo rozpoznajemy font.

Powyższy przykład jest ciekawy również dlatego, że krój liter Empiku opracował nie kto inny, jak właśnie Łukasz Dziedzic. Litery warszawskiego projektanta używane są również przez Associated Press, Axel Springer, Goethe Institut, linię lotniczą United Airlines, a nawet Google, czy… rząd Szkocji. Łukasz Dziedzic ma w swoim dorobku aktualnie największą i najpopularniejszą rodzinę krojów pisma, tzn. FF Good, za pomocą, której można złożyć całą gazetę, nomen omen, od A do Z.
 

Popularny jak Lato

Do Dziedzica należy również, udostępniony na otwartej licencji, tzw. font Lato, czyli jeden z najpopularniejszych krojów na świecie. Font Lato ma warianty dla ponad 100 języków z grupy łacińskiej i bez mała pięćdziesięciu wersji opartych na cyrylicy. Występuje w osiemnastu stylach i ma ponad trzy tysiące glifów (znaków pisarskich). Każdy z nich musiał zostać wymyślony, dopasowany do pozostałych i pracowicie wykonany. Zaprojektowanie jednej, pełnej tablicy znaków oznacza sześć miesięcy wytężonej pracy.

O mierze sukcesu Łukasza Dziedzica świadczy również wiele nagród i wyróżnień, m.in. od Communication Arts, największego na świecie magazynu o szeroko pojętej komunikacji wizualnej, który umieścił font polskiego twórcy wśród najlepszych projektów typograficznych 2012 roku.
 

Czy z fontów można wyżyć?

Fascynacja Dziedzica rozpoczęła się w wieku 10 lat, kiedy projektował własną gazetkę. Aby dojść do etapu, który umożliwia mu utrzymanie się ze swojej pasji, musiał zaprojektować pół miliona liter. Spędził również wiele lat pracując dla największych wydawnictw i redakcji w Polsce, m.in. Gazety Wyborczej, gdzie cyzelował swoje umiejętności. Co ciekawe, w przeciwieństwie do innych znaczących projektantów, w rodzaju wspomnianego Artura Frankowskiego, wykładowcy w Instytucie Poligrafii Politechniki Warszawskiej, Łukasz Dziedzic nie ma wyższego wykształcenia w realizowanej przez siebie dziedzinie. Jest absolutnym samoukiem.

Projekty fontów Łukasza Dziedzica, kroje w rodzaju FF Pitu, FF Good, czy FF Clan są z powodzeniem sprzedawane poprzez Fontshop International*. Miarą sukcesu projektanta fontów jest ich popularność, a tą Dziedzic ma niebotyczną.
 
Po tym jak jego „Lato” trafiło do ekonomicznego działu papierowego wydania The Times, a przede wszystkim zostało wsparte przez Google, marka Łukasza Dziedzica stała się jeszcze mocniejsza i lepiej rozpoznawalna. Czekamy na kolejne sukcesy.

To także może Cię zainteresować

Identyfikacja wizualna jest potrzebna?

Odbiór firmy wiąże się z jej wizerunkiem, którego zasadniczą częścią jest identyfikacja wizualna. Dlaczego właściwie jest tak ważna? I dlaczego jest potrzebna? Założenie firmy jest coraz łatwiejsze, pojawiają się nowe rynki usług i towarów, wzrasta rola Internetu, niebagatelne znaczenie ma stały wzrost gospodarczy, nowe opcje finansowania i dotacji. Te i inne czynniki sprawiają, że rośnie konkurencyjność utrudniając możliwość wyróżnienia się. Wśród spektrum działań marke

Andrzej Sitek
27 marca 2015  

Font versus czcionka. O co chodzi z tym zamieszaniem?

Czcionka z fontem walczą ze sobą od lat. Największy zasługi ma w tej dziedzinie Word - najpopularniejszy obecnie na świecie procesor tekstu, program z pakietu Microsoft Office. Potężny Windows w polskiej wersji językowej również wziął udział w tej walce po stronie zła. Wystarczy zajrzeć do systemowego Notatnika. W obu powyższych przypadkach nie znajdziemy fontu, lecz czcionkę. Google woli czcionkę? To zresztą nie koniec, nawet bezkresne Google w swoim internetowym przewodniku Google Developer

Andrzej Sitek
20 kwietnia 2015  

Co to jest typografia? Poradnik!

Od niepamiętnych czasów robotnicy, handlowcy, zakochani czy wandale wytwarzają najróżniejsze znaki i napisy(...). Technologia cyfrowa odmieniła charakter typografii, wprowadzając ją do naszej codzienności - czytamy w książce „Co to jest typografia” Davida Jury. Nie wiem jak Ty, ale ja zdecydowanie zgadzam się z tymi słowami. Typografię znajdziemy wszędzie. Widząc broszury, plakaty, loga, znaki drogowe, opakowania produktów, strony internetowe lub cokolwiek innego posiadającego tekst, mamy do czy

Karolina Bis
30 grudnia 2021