Odpowiedź na to pytanie jest bardzo ważna, bo stanowi przesłankę dla projektantów, w jakim sposób i co umieścić na etykiecie, jak powinna wyglądać. Inne będą oczekiwania osoby, która kupuje urządzenia z rodziny AGD, gdzie etykieta ma drugorzędne znaczenie, a inne konesera win lub klienta w sklepie spożywczym.
Projekty etykiet muszą być dopasowane, do produktu docelowego. Nie ma nic gorszego, niż projekt "z księżyca".
Nieistotna etykieta?
W odniesieniu do powyższych przykładów warto dodać, że część etykiet spełnia role wyłączenie informacyjną, np. w wypadku wspomnianych urządzeń AGD (pralek, lodówek, mikserów, itd.), na których umieszczana jest charakterystyczna etykieta energetyczna, zawierająca informację o klasie energetycznej, parametrach urządzenia. Podobny przypadek to szeroko rozumiana elektronika (komputery, telewizory, wieże muzyczne, itd.). Klient skupia się na wyglądzie urządzenia i jego parametrach, ewentualnie sprawdza, czy sprzęt posiada oznaczenie CE (potwierdzający, że urządzenie spełnia normy UE odnośnie bezpieczeństwa używania oraz ochrony zdrowa i środowiska). Analogiczna sytuacja zachodzi w przemyśle odzieżowym, w którym rolę etykiety przejęła metka. W jakich produktach etykieta ma większe znaczenie dla klienta?
Przepisy i prawo
Zacznijmy od tego, że wyroby sprzedawane w naszym kraju muszą mieć polską nazwę towaru, co regulowane jest ustawą o warunkach sprzedaży konsumenckiej. Konieczna jest również wyczerpująca informacja o przedmiocie, co należy rozumieć nie tylko jako np. spis składników, ale również instrukcji użytkowania, warunkach przechowywania, czy sposobie stosowania. Etykieta jest niedopuszczalna, jeśli nie znajdują się na niej wymagane informacje o producencie lub eksporterze. W obu wypadkach konieczny jest pełny adres i kontakt.
Oczywiście największą rolę etykieta spełnia w przemyśle spożywczym, a bardziej szczegółowo, w sprzedaży detalicznej, w której etykieta ma kapitalne znaczenie. Według danych Departamentu Informacji Gospodarczej wartość produkcji sprzedanej sektora spożywczego za rok 2012 wyniosła niemal 205 mld zł (18% sprzedaży przemysłu ogółem). W przemyśle spożywczym są więc gigantyczne pieniądze, o które walczą tysiące producentów i sprzedawców żywności.
Etykieta produktów spożywczych musi oczywiście zawierać takie informacje jak data ważności i składniki. Podobne dane zawierają produkty z rodziny kosmetyków. W tych dwóch kategoriach produktów etykieta ma największe znaczenie. O wyborze lub rezygnacji klienta z danego towaru zależy wiele czynników, np. kolorystyka, kształt etykiety, materiał, układ i znaczenie elementów graficznych oraz oczywiście treść.
Nie tylko informacja
Dobra etykieta zawiera oczekiwane przez klienta informacje, jest atrakcyjna wizualne i odpowiednia dla rodziny produktów, z której dany towar się wywodzi. Najłatwiej dostrzec wśród produktów spożywczych dla niemowląt: właściwie wszystkie etykiety mają pastelowe kolory, wiele ozdobionych jest symbolami graficznymi nawiązującymi do dzieci i dzieciństwa. To produkty dla niemowląt, ale przekaz kierowany jest do dorosłych, rodziców tychże pociech, którzy mają odnieść wrażenie, że produkt jest zdrowy, bezpieczny i smaczny. Co innego starsze dzieci. Kolorystyka towarów dla nich jest ostrzejsza, motywy graficzne przypominają kreskówki lub gry – te etykiety, poza informacją określoną wymogami prawa, mają przyciągnąć małoletnich odbiorców jak magnes (ze szkodą dla portfeli ich rodziców).
Przeczytaj:
Co powinna zawierać etykieta produktu?
Oczywiście w każdym przypadku, wszystkich produktów, etykieta w mniejszym lub większym stopniu koreluje z opakowaniem. Opakowanie, jego kształt i kolor angażują postrzeganie odbiorcy w pierwszej kolejności. Rolą dobrej etykiety jest zaburzenie tego procesu a jeśli to się nie uda, skierowanie uwagi odbiorcy na konkretne informacje. Może to być nazwa, logo, może skład w wypadku klientów dociekliwych, którzy lubią dokładnie sprawdzić, co kupują.
W każdym z tych przypadków roli etykiety nie można przecenić, bez niej produkt po prostu nie istnieje. Z kolei zła etykieta będzie potencjalnego odbiorcę odstręczać lub nie wywoła żadnej reakcji.
Odbiorca pragnie nabyć dobry towar, po dobrej cenie. Takie są jego oczekiwania. Etykieta jest elementem towaru i elementem reklamy. Jej skuteczność przekłada się w wymierny sposób na odbiór przez kupującego, sprzedaż. Ostatecznie na zysk. Etykieta jest nie tylko konieczna i niezbędna. Jest narzędziem ukrytej perswazji i zachętą do wyboru dobrze oznaczonego produktu.