Dobra prezentacja multimedialna - 6 porad jak ją przygotować!
Prezentacje multimedialne to dziś stały towarzysz naszego życia zawodowego i prywatnego. Obecne czasy wymagają, aby Twoja prezentacja była nie tylko merytorycznie poprawna, ale również estetyczna i fascynująca. Niestety, często się zdarza, że prelegenci pomijają wizualny etap jej przygotowania albo podchodzą do niego od… złej strony.
Dlatego w dalszej części artykułu, odkryjesz 6 niezawodnych wskazówek, które pomogą Ci w przygotowaniu dobrej prezentacji multimedialnej. Wierzę, że dzięki nim, praca nad Twoim wystąpieniem będzie przyjemnością, a nie przykrą koniecznością.
Zobacz projekty opakowań i pudełek w Designer.pl!
Dwie ważne kwestie w dobrej prezentacji multimedialnej
Niedawno wspominałam sobie swoje początki w prezentacjach. Zaczynałam je tworzyć w szkole, a potem na studiach - no w sumie jak każdy. Moje prezentacje były pełne tekstu, clipartów i w formacie 3x4. Wyróżniałam się tylko tym, że samodzielnie projektowałam tło i okładkę, i nie czytałam wstawionego tekstu, a opowiadałam swoimi słowami.
Pewnego dnia moja sorka od niemieckiego powiedziała, że źle to robię. Nie tak się prezentuje. Byłam tym zaskoczona, ale niestety nie wyjaśniła i przede wszystkim, nie pokazała, jak to zrobić inaczej. Wspomniała, że powinny być tam hasła i konkretne obrazki. Ja i pozostali koledzy byliśmy przyzwyczajeni do tradycyjnej metody i naprawdę trudno było nam sobie wyobrazić coś innego. Jak to tak, bez tekstów? Dlaczego mielibyśmy robić to inaczej, skoro WSZYSCY tak prezentowali?
Od czasów szkolnych przewinąłeś się na różnych wystąpieniach, webinarach i szkoleniach. I na niektórych z nich na pewno ledwo wysiedziałeś. Cóż z tego, że prowadzący miał tę wiedzę, ale jednak nie umiał jej przekazać efektywnie i ciekawie - prócz migających ścian liter jak w Matrixie, na pewno w Twojej głowie pojawiały też myśli, że czegoś nie rozumiesz.
Dzisiaj już wiem i dzielę się z Tobą tą tajemną wiedzą, że aby stworzyć dobrą prezentację, trzeba na początku (przed slajdami!) zastanowić się nad 2 aspektami:
- jak prezentujesz?
- do kogo i o czym mówisz?
“Jak prezentujesz” odnosi się do miejsca i formy. Bo możesz występować na konferencji, na spotkaniu biznesowym, w szkole albo na kamerce. Możesz też prezentować swoją ofertę mailowo albo na stronie.
“Do kogo i o czym mówisz?” pomaga zastanowić się, kim dokładnie jest Twój odbiorca. Tak, abyś mógł dopasować do niego temat i język. Inaczej będziesz wypowiadał się do specjalistów z branży IT, a inaczej do seniorów i dzieci. W zależności też, o czym chcesz pogadać.
Po określeniu tych aspektów, slajdy można przygotować na dwa sposoby:
- jako mówione, czyli zawierające podstawowe hasła, wizualizacje i wymagające obecności osoby, która wszystko opowie (np. na konferencji), dzięki czemu nie będziesz czytał ścian tekstu i modlił się o koniec, bo ich tam po prostu nie będzie (SLAJDY)
- do wysyłki, czyli zawierające znienawidzone ściany tekstu, ale dzięki którym odbiorca sam zapozna się z prezentacją, bez obecności osoby mówiącej (np. oferty biznesowej) w swoim tempie (SLAJDUMENTY).
Dzięki temu podziałowi już wiesz, co miała na myśli moja sorka od niemieckiego.
Jak zrobić dobrą prezentację? Oto 6 wskazówek
Na szczęście, popularyzatorów dobrych prezentacji w obecnych czasach nie brakuje.
Kanały takie jak TedEd umożliwiają nam obejrzenie nie tylko interesujących prezentacji, ale również nauczenie się od najlepszych, jak tworzyć skuteczne i atrakcyjne wizualnie prezentacje.
Organizatorzy konferencji również coraz częściej dbają o to, aby prelegenci mieli profesjonalne wsparcie ekspertów. Dzięki temu, slajdy są dostosowane do potrzeb prelegenta i w pełni wspierają jego historię. Celem slajdów jest bowiem właśnie wzmocnienie przekazu prezentacji. Podobnie jest z reklamami. Projekty reklam mają przekazać komunikat marki.
Jak w takim razie zrobić dobrą prezentację? Oto 6 wskazówek, które pomogą Ci w jej przygotowaniu.
1. Dobra prezentacja multimedialna jest konkretna
Konkretna, czyli taka, w której przeprowadziłeś już pierwsze filtry w swojej prezentacji i przekazujesz samo mięsko - a nie dodatkowe historie, które przyjdą Ci nagle do głowy podczas mówienia (gdy oczywiście występujesz).
- Odsiałeś już poboczne tematy i przekazujesz sam konkret, który będzie odpowiednio dopasowany do odbiorcy. Konkret oznacza, że masz go na slajdach w postaci odpowiednich haseł, grafik i wizualizacji.
- Jak używasz wykresów, to masz wyodrębnione najważniejsze dane, które wnoszą wartość do Twojej historii i nikt się nie domyśla, na jakie liczby ma zwrócić uwagę.
- Z rozwagą używasz animacji i tylko w taki sposób, aby wspierały Twoją historię i nie wprowadzały chaosu swoimi efektami.
- Uważnie stosujesz różne kombinacje kolorów, czcionek i dostosowujesz długość treści na slajdach.
Zastanawiasz się, jak to wszystko wdrożyć?
Obejrzyj poniższy filmik. To dobrym przykład samych konkretów. Nie ma żadnych ścian tekstu, niepotrzebnych logo, a animacje wspierają historię i nie spoilerują:
2. Dobra prezentacja multimedialna jest przyjemna dla oka
Slajdy powinny zapadać w pamięć i wywoływać pozytywne wspomnienia. Dlatego dbaj o dobór kolorów, fontów i o oddech pośród elementów.
Więcej o tym znajdziesz w moim poprzednim artykule, gdzie opisywałam zasady projektowania graficznego. Pamiętaj, że ta wiedza ma swoje zastosowanie w prezentacjach w 100%!
A co z trendami w slajdach? Czy w ogóle istnieją?
I tak, i nie. To zależy jak bardzo możesz sobie pozwolić na różnorodność i odejść od swoich kolorów markowych i wyróżników. W większych firmach nieczęsto. Właściwie to zależy, kto jest Twoim odbiorcą i gdzie występujesz.. Czołowym trendem zawsze będzie spójność, czytelność i umiar ;)
Krążą pewne mity na temat prezentacji, które przydałoby się obalić. Jednym z nich jest używanie tylko czcionki bezszeryfowej (jak Arial, Tahoma). Stosuj nawet Times New Roman (czcionka szeryfowa), jeżeli masz na niego ochotę - zadbaj tylko o odpowiednią wielkość napisów. W szeryfowych odmianach po prostu istnieje problem z kontrastem liter. Pewne odmiany wywołują miganie i zmęczenie, gdy chcesz przeczytać dłuższy tekst (sprawdź np. Playfair Display). Dobra typografia jest niezauważalna, a zła - sam ją widzisz (dosłownie!).
Wizualnie atrakcyjnie prezentacja odnosi się też do spójności. Nie musisz mieć zawsze nagłówków w jednym miejscu, ale warto by było widać pewną strukturę i charakter danych slajdów. Patrząc na powyższy przykład w video, zobacz, że jeden slajd miał nagłówek na dole po lewej stronie na zdjęciu, a po prawo punkty. Wszystko było utrzymane w jednym charakterze, bo to czcionki, kolorystyka i charakter zdjęć nadawały harmonii.
Projektowanie logo dla Twojej firmy!
3. Dobra prezentacja multimedialna jest zaplanowana i przećwiczona
Podstawowa zasada: zacznij od pomysłu, nie od slajdów. Utrudniasz sobie działanie, jeżeli zaczynasz pracę od wrzucenia haseł na slajdy i dogrywania do tego historii. Wybierz najciekawsze tematy, zrób sobie tablicę z karteczkami samoprzylepnymi u siebie na biurku albo w Miro i zacznij tworzyć strukturę. Napisanie dobrego scenariusza to 3/4 sukcesu. Dopiero, gdy dopniesz swoją historię, lepiej będziesz się skupiał na wizualnym doszlifowaniu swoich pomysłów. Sprawdzisz, czy slajdy faktycznie dopełniają Twoją historię, czy mieścisz się w wyznaczonym czasie i ocenisz swoje flow z animacjami i przejściami.
Na przyspieszenie pracy, mam parę trików w PowerPoincie - przeczytasz o nich na moim blogu: https://anetawojtunik.pl/4-triki-powerpoint-cz1/
Kolejno przed swoim wystąpieniem, warto zapoznać się z technicznymi aspektami miejsca. Sprawdź, czy masz dobre oprogramowanie do przedstawienia na kamerce; czy potrzebujesz dodatkowego programu do prezentacji; czy jakieś stopki i inne logo nie zasłaniają Twoich slajdów; jakiej wielkość jest ekran na sali? Bądź gotowy na wszystko.
Przy okazji - sprawdź najlepsze programy do infografiki!
4. Dobra prezentacja multimedialna jest ciekawa
Jak swoje prezentacje zaczynają najwybitniejsi prelegenci? Właśnie poprzez zadanie pytania, opowiedzenie historii albo anegdotki, rzuceniem ciekawej liczby, albo zostawieniem pewnej luki informacyjnej, którą w odpowiednim czasie wypełnią. To ostatnie nigdy nie jest zbyt oczywiste, po to, aby publiczność czekała na ich odpowiedź.
I przede wszystkim: nie spoilerują swojej historii! Dlatego gdy masz do omówienia punkty, mów o nich po kolei i rozdziel animacją albo osobnym slajdem.
Przeanalizuj prezentacje, które zapadły Ci w pamięć.
Na sam koniec zadaj sobie pytania: co odbiorcy mają zrozumieć z prezentacji? Co mają zapamiętać? I przede wszystkim: jakie kroki podjąć po Twoim wystąpieniu?
5. Dobra prezentacja multimedialna jest wyjątkowa
Zawsze warto pamiętać, że każda prezentacja powinna być unikalna i dostosowana specjalnie do Ciebie. Nie kieruj się stereotypowymi poradami, takimi jak "używaj tyle i tyle slajdów na minutę", "używaj takiej i takiej czcionki i jej wielkości" albo "hasła powinny zajmować tyle slajdów, a dane tyle". Twoja prezentacja może być inna i to jest właśnie jej siła.
Zrób swoje własne testy i sprawdź, czy faktycznie potrzebujesz 50 slajdów w ciągu 30 minut. Jeżeli pomoże Ci to osiągnąć Twój cel, czemu nie. Jeżeli nie, to nie bój się zmienić planu. Skup się na tym, co chcesz przekazać i upewnij się, że każdy punkt jest precyzyjnie omówiony. Nie ma nic gorszego niż nagłe przeklikiwanie slajdów, bo nie masz czasu ich omówić. Wróć do punktu 3 w artykule i przygotuj się!
Niezależnie od liczby slajdów, pamiętaj o konkretach. To Ty jesteś kreatorem swojej prezentacji i powinieneś czuć się przy niej komfortowo.
6. Dobra prezentacja multimedialna jest zabawą!
Wyluzuj. Nawet najtrudniejszy temat można ograć na wiele sposobów. Pamiętaj o byciu konkretnym, szukaniu ciekawości i rozbrajaniu publiczności w ciężkich momentach chwilą śmiechu. Sprawdź, jakie prezentacje robi konkurencja, aby nie popełniać ich błędów i zastanowić się nad wyróżnieniem.
Podsumowanie
Jak widzisz, nie tak łatwo przygotować dobrą prezentację multimedialną. Trzeba przede wszystkim pamiętać o dobrym pomyśle, estetycznych slajdach i treningu. Jest to kluczowe, aby przygotowywać slajdy, które prosto i efektywnie zakomunikują Twoje pomysły. Na koniec infografika!
Dobra prezentacja multimedialna - infografika!
Mam nadzieję, że dzięki temu wpisowi, Twoje prezentacje wzniosą się na wyższy poziom. Zadbaj o swój interes, tworząc prezentację, o której będzie głośno. Jeżeli masz pytania, to śmiało je zadaj tu pod artykułem albo łapiąc mnie na Linkedinie. Do następnego!
Zobacz, co ma dla Ciebie Designer: projektowanie folderów reklamowych, projekty reklam, projekty graficzne opakowań, projektowanie etykiety, projektowanie logo, uniwersalna nazwa firmy, projektowanie wizytówek
Chcesz poczytać więcej? Przeczytaj nasze artykuły:
- Rodzaje infografik - wszystko co musisz wiedzieć!
- Jak zrobić nadruki na koszulki - praktyczny poradnik!
- Najlepsza wyszukiwarka obrazów - 14 darmowych narzędzi!
- Jak zaprojektować logo - czyli wiesz, co dostajesz!
- Jak zostać UX designerem - krótka droga do nowej pracy!
- Co to jest infografika? - teoria i praktyka!
- Wymiary i formaty ulotek reklamowych - wszystko o rozmiarach!
- Redesign i odświeżenie logo - kiedy i komu jest potrzebne?
- Wymiary i rozmiary wizytówki - wszystko o wizytówkach!
- Co powinna zawierać etykieta produktu? - jak powinna wyglądać?
- Ile kosztuje projekt ulotki? - co składa się na cenę?
- Co powinna zawierać wizytówka? - jak przyciągnąć klienta?
- Jak przygotować wizytówkę do druku? - od A do Z!
- Co powinna zawierać ulotka reklamowa? - jak zrobić to dobrze!
- Jak zrobić folder reklamowy? - o czym pamiętać?