Czy warto stosować infografiki dla klientów?

Redakcja               22.05.2015              
Infografika jest skuteczna. Informacje prezentowane za jej pośrednictwem generują minimum dziesięcioprocentowy wzrost zainteresowania odbiorców, które ściśle koreluje z większą popularnością, liczbą wejść na stronę internetową. Co jeszcze?

Dlaczego warto stosować infografiki?

Infografika znajduje się w zakresie kontent marketingu, czyli strategii, której celem jest pozyskiwanie odbiorców za pośrednictwem atrakcyjnych, funkcjonalnych treści. Chodzi głównie o budowanie stabilnych i długoterminowych relacji, popularyzację marek, budowę i poprawę widoczności w sieci. Dzięki infografice można przekazać wiele treści w najbardziej dostępny, obrazowy sposób. Co różni infografikę od tradycyjnych treści?

Badania na temat przetwarzania tekstu w Internecie wykazują, że użytkownicy zapamiętują średnio zaledwie 20 % treści. W wypadku infografiki wskaźnik ten dochodzi do 50 %. Kolejną wartością jest efekt kuli śnieżnej. Dobra infografika jest bardzo chętnie rozpowszechniana, głównie w mediach społecznościowych. To reklama o olbrzymim zasięgu, która trafia do niezwykle szerokiego grona odbiorców. Ale skąd brać dane do infografiki?

przykład infografiki
 
Przykładowa infografika
 
 

Wizualizacja danych

Infografika się nie nudzi. Większość danych, które właściciele firm chcieliby rozpowszechnić, trudno przekuć na informację strawną dla odbiorcy. Są w formie tabel, wykresów, słupków, bloków tekstu, które są dopuszczalne w formularzu Excela albo raporcie sprzedażowym, ale do szerokiego rozpowszechniania się nie nadają.
 
Zazwyczaj głównie dlatego, bo są zbyt skomplikowane i nużące, a dojście do sedna wymaga od odbiorcy wiele wysiłku. Przebicie się przez gąszcz danych jest zbyt czasochłonne. Infografika jest naturalnym środowiskiem do wyrażenia w atrakcyjny sposób tego typu rzeczy. Umożliwia łatwe i szybkie przyswojenie informacji, ukazanie zależności, pozwala błyskawicznie wyciągnąć wnioski. To świetnie, ale od czego zacząć?
 

Jak używać infografik?

Przede wszystkim trzeba się zastanowić nad pytaniem, co ten sposób działania ma wykazać? Cechy jakiegoś produktu lub usługi? Osiągnięcia firmy? Rozwój jakiegoś sektora, branży, rynku, w którym przedsiębiorstwo przoduje?
 
Pytań na które odpowiada infografika może być wiele, ale trzeba też rozważyć inne kwestie. Co odpowiedź da odbiorcom? Jakie wywoła emocje i reakcje? Oczywiście duży odzew jest wskazany, ale nie chodzi o negatywną odpowiedź, dlatego należy również przeanalizować grupę docelową, jej oczekiwania i pytania, które mogą nurtować odbiorców (np. poprzez tematy na formach lub grupach dyskusyjnych).

przykładowe stosowanie infografiki
 

Kluczowe informacje

Trzeba pamiętać, że podstawowy walor infografiki, poza jej atrakcyjną formą, to walor informacyjny. To niejako kompendium wiedzy w pigułce, co stanowi jej największa wartość. To dzięki ciekawej informacji, nieszablonowego zestawienia danych, ludzie chcą się dzielić infografiką i przekazywać ją dalej. Aby mogła zadziałać, trzeba wpierw takie ważkie informacje posiadać.
 

Viral i Buzz, a infografiki

Kluczowy jest potencjał tematu, jego walor emocjonalny, efekt wspomnianej kuli śnieżnej (viralowy) i szum (buzz), który może spowodować. Konieczna jest odpowiedź na pytania, czy ów temat można zwizualizować? Jakich metafor wizualnych użyć? To trudne zagadnienia, dlatego najlepiej odpowiedzi poszukać u specjalistów zajmujących się zawodowo infografiką. Są oni w stanie ocenić dane wyjściowe, ich atrakcyjność i witalność. Mogą również wyłowić kwestię, która nadaje się do realizacji bardziej niż inne. Niekiedy zawężenie, ograniczenie danych prezentowanych w infografice, może okazać się lepszym rozwiązaniem. To ma być pewna historia, ale w dobrej historii chodzi też o to, aby jej odbiorcy nie znudzili się nią.

Popularność infografiki stale rośnie, co może za jakiś czas spowodować znużenie odbiorców. Na razie jednak na to się nie zanosi. Warto skorzystać z popularności i skuteczności tego narzędzie kontent marketingu szczególnie teraz, kiedy ma tak wielką moc oddziaływania.

To także może Cię zainteresować

Co to jest infografika? Jakie są rodzaje infografik?

Infografika stała się ostatnio bardzo modna i napływa do nas sporo zapytań o to, jakie są rodzaje i o czym należy pamiętać przy projektowaniu. Czas odświeżyć nieco wiedzę, dlatego zaktualizowałam artykuł z 2015 roku! Sprawdź co to jest infografika, jaka jest jej historia i kiedy stosować każdą z nich! Zapraszam do lektury! Co to jest infografika? Według projektanta Johna Caserta, z Rode Island School of Design definicja brzmi następująco: infografika jest obrazem objaśniającym i przekazując

Karolina Bis
21 maja 2015  

Dlaczego minimalizm się podoba?

Minimalizm przejawia się na wielu płaszczyznach, w sztuce, filozofii, muzyce. Można go odnaleźć w wielkich projektach architektonicznych i w szafie modnych blogerów, którzy go opiewają. Minimalizm stał się trendem, który ma magnetyczna siłę przyciągania. Co sprawia, że idea prostoty przemawia do odbiorców? Szalony pęd wszystkiego Otaczający nas świat nieustannie przyspiesza, zalewa morze informacji. Coraz większe tempo życia, niepowstrzymany rozwój technologii sprawia, że jesteśmy bomb


20 kwietnia 2015  

Cechy dobrej infografiki

Dobra infografika to obrazowo zaprezentowana informacja. Jeśli strona wizualna i dane nie są ze są wyraziście połączone i jasno zaprezentowane, znika największy walor infografiki. Co to oznacza? Zła wizualizacja po prostu nie zostanie zrozumiana. Może nawet nie zostać dostrzeżona. Cała praca pójdzie na marne. Z innej publikacji dowiesz się co to jest infografika i jakie są rodzaje infografik, tutaj natomiast opowiem Ci jakie są  cechy dobrej, działającej, skutecznej infografiki! W

Andrzej Sitek
25 maja 2015