Dlaczego banery flash są skuteczne?

Redakcja               09.07.2015              
Wśród wielu nośników internetowej reklamy, banery flash cieszą się niesłabnącym powodzeniem. Co sprawa, że są tak atrakcyjne?
Większość zalet, które posiadają banery internetowe w ogóle, czyli również projekty w formie statycznej (formaty JPG, GIF i PNG) oraz video (streaming), przynależnych jest także animowanym reklamom typu flash (format SWF). Co to za zalety?

Banery reklamowe flash są skuteczne, bo przyciągają uwagę odbiorców. Co prawda od czasów początków tej technologii, które wyznacza 1994 rok, skuteczność oddziaływania banerów spadła do poziomu jednocyfrowego (ślepota banerowa - banner blindness), ale wciąż odnoszą pewien wymierny, policzalny skutek (łatwa do zmierzenia klikalność).

Zainteresowanie odbiorców banerami

Zainteresowanie odbiorców zwiększa mocna kolorystyka, odmienny format, a w wypadku reklam flash, bardzo ważna jest animacja, czyli ruch. Nasz zmysł wzroku, podobnie jak u większości drapieżników, wyczulony jest na nagłe przemieszczanie obiektów, co zwraca naszą uwagę. Twórcy banerów reklamowych wykorzystują ten fakt, aby osiągnąć zamierzony efekt.

banner we flashu
http://www.arloz.com/

Dodatkowym plusem technologii flash jest możliwość stworzenia ruchomych treści wskazujących na wyjątkowość oferty, np. kilkudziesięcioprocentową przecenę, lub gratisowe dodatki. Dzięki animacji można te informacje bardzo mocno zaakcentować.

Flash to nie spam

Pamiętajmy, że reklama nie funkcjonuje sama w sobie, w oderwaniu do zawartości strony WWW. Jeśli jest to na przykład witryna poświęcona ikebanie, czyli sztuce układania kwiatów, nie ma sensu umieszczać na stronie animowanej reklamy sklepu z bronią. Taki baner nie odniesie zamierzonego skutku, nawet jeśli będzie perfekcyjnie wykonany.

Grupa docelowa

Z powyższą kwestią wiąże się temat doboru grupy docelowej. Zaletą przekładającą się na skuteczność jest nakierowanie reklamy na określony krąg odbiorców. Przykładem niech będzie w tym wypadku strona z tarczami szlifierskimi. Świetnym pomysłem na reklamę flash umieszczoną na stronie WWW z tym asortymentem, będzie np. baner z szlifierkami, za pomocą którego potencjalni klienci będą mogli poznać ofertę tych urządzeń.

Oczywiście oferta sprzedawcy obejmująca inne narzędzia także można znaleźć się w tym miejscu. Trzeba jeszcze nadmienić, że baner, jako konstrukcja mobilna, możne trafić na dowolne miejsce strony, a biorą pod uwagę reguły „czytania” stron internetowych przed użytkowników, możliwe jest, do pewnego stopnia, nakierowanie ich uwagi na wskazany obszar.

Kim jest klient?

Targetowanie reklamy może być jeszcze bardziej dokładne i dotyczyć: wieku, płci, miejsca zamieszkania, zainteresowań, czy w końcu wykształcenia odbiorców. Mobliność i spójność baneru typu flash pozwala też umieszczać go na wielu portalach, czyli w bardzo prosty sposób możemy zwiększyć zasięg oddziaływania reklamy.

Duży baner?

Czy wielkość reklamy ma znaczenie? Wyniki statystyczne wskazują, że większe banery mają lepszą klikalność, ale np. obiekt, które zajmują całą powierzchnię ekranu osiągają gorszy skutek, głównie dlatego, iż wywołują w odbiorcach niechęć i irytację.

przykładowy baner we flash
http://www.arloz.com/

Balans pomiędzy chęcią zmaksymalizowania wielkości reklamy, a obawą przed złością potencjalnych klientów wyznacza reguła, iż baner nie powinien nigdy zajmować więcej niż 1/4 obszaru ekranu. Najczęściej banery są jeszcze mniejsze, chociaż występuję wiele wariantów nieuwzględniających powyższej zasady.

Czy reklama typu flash posiada jakieś wady?

Pewnym problemem jest format. Niegdyś baner był obrazowym, ale statycznym sposobem przekazania treści reklamowych. Animacja flash wymaga do odtworzenia pewnym warunków, to znaczy zainstalowania w systemie i aktywowania specjalnej wtyczki. Co prawda dzisiaj niemal każdy ma uruchomionego Flash Playera, ale zachodzi ryzyko, że odbiorca nie wykorzystuje i nie używa tej technologii.

Banery flash to dobry sposób, aby dotrzeć do odbiorców. Stosując się do głównych, wskazanych powyższej zaleceń, możemy poprawić wskaźniki klikalności. Nie zanosi się, aby w perspektywie najbliższych lat, skuteczność banerów na polu reklamowo-informacyjnym, miała znacząco się obniżyć.

To także może Cię zainteresować

Co to jest infografika? Jakie są rodzaje infografik?

Infografika stała się ostatnio bardzo modna i napływa do nas sporo zapytań o to, jakie są rodzaje i o czym należy pamiętać przy projektowaniu. Czas odświeżyć nieco wiedzę, dlatego zaktualizowałam artykuł z 2015 roku! Sprawdź co to jest infografika, jaka jest jej historia i kiedy stosować każdą z nich! Zapraszam do lektury! Co to jest infografika? Według projektanta Johna Caserta, z Rode Island School of Design definicja brzmi następująco: infografika jest obrazem objaśniającym i przekazując

Karolina Bis
21 maja 2015  

Jak zaprojektować baner reklamowy? Jak dobrać kolorystykę?

Baner to najpowszechniejszy i najbardziej popularny sposób reklamy. Większość bazuje na mocnej kolorystyce, krzykliwych kolorach. Czy maksymalnie barwne afisze odnoszą lepszy skutek niż ascetyczne i łagodniejsze projekty? Jak zaprojektować baner, żeby sprzedawał? Baner reklamowy aktualnie jest nawet zbyt popularny, bowiem bywa, że nasza wspólna przestrzeń miejska jest przez reklamowe afisze, banery i billboardy całkowicie zagarnięta. Traci na tym zabytkowa zabudowa miast oraz ich mieszk

Andrzej Sitek
15 kwietnia 2015  

Dlaczego minimalizm się podoba?

Minimalizm przejawia się na wielu płaszczyznach, w sztuce, filozofii, muzyce. Można go odnaleźć w wielkich projektach architektonicznych i w szafie modnych blogerów, którzy go opiewają. Minimalizm stał się trendem, który ma magnetyczna siłę przyciągania. Co sprawia, że idea prostoty przemawia do odbiorców? Szalony pęd wszystkiego Otaczający nas świat nieustannie przyspiesza, zalewa morze informacji. Coraz większe tempo życia, niepowstrzymany rozwój technologii sprawia, że jesteśmy bomb


20 kwietnia 2015