Czy opakowanie sprzedaje produkt?

Redakcja               14.04.2015              
W szarej rzeczywistości PRL każdy produkt sprzedawał się na pniu. Królowały opakowania zastępcze, szarobure pudełka lub równie mdły papier. Dziś przeważają sklepy wielkopowierzchniowe, samoobsługowe, co oznacza tysiące produktów i setki kolorowych artykułów w każdej kategorii. Czy aktualnie, poza funkcją ochronną i zabezpieczającą, opakowanie ma jakieś znaczenie? Zapytam wprost, czy opakowanie sprzedaje produkt?

Badania dowodzą, że klienci kupują bardziej to co im się podoba niż rzeczywiście to czego potrzebują. Niemal 70 % kupujących osób w centrach handlowych dokonuje wyboru pod wpływem impulsu. W praktyce oznacza to, że przy średniej 15 produktów w koszyku aż 10 z nich zostało wybrane tylko na podstawie opakowania! To najmocniejsza przesłanka ku temu, aby zwrócić baczną uwagę na projekt opakowania towaru.

Wyśrubowane ceny

Wartość sprzedażowa towaru w aspekcie jego opakowania ma znacznie również dlatego, że bezwzględna konkurencja cenowa dotarła do etapu, w którym różnice są niewielkie. Klient widzi na półce sklepowej szereg zbliżonych cenowo produktów i wybierze ten, który mu się po prostu podoba. Kluczowym pytaniem staje się zatem kryterium wyboru. Czy projekt opakowania produktu ma znaczenie przy zakupie? Czym kieruje się konsument?

przykładowe opakowania
Niektóre opakowania kojarzymy od razu - czy to znaczy, że sprzedają produkt?
 
 

Na przestrzeni dziesięcioleci oczekiwania konsumentów zmieniały się. Znamy przykłady wielu produktów, których opakowania musiały ewoluować, dostosowywać się do otaczających nas zmian, postępu i oczekiwań odbiorców. Popularny płyn Ludwik, produkowany od lat 60. ubiegłego wieku jest przykładem takiej transformacji od szklanej, nijakiej butelki po współczesne opakowanie, które spaja przeszłość z teraźniejszością poprzez logotyp oraz aktualne motywy graficzne sugerujące czystość, skuteczność działania i ekologiczne, bezpieczne dla środowiska składniki płynu.

 

Projekty opakowań!

 

Ekologia i funkcjonalność też sprzedaje!
ekologiczne opakowania też mogą sprzedawać

Ekologiczne opakowanie też może pomóc w sprzedaży produktu!

 

Wygląd opakowania był niegdyś w naszym kraju determinowany sytuacja polityczną, po roku 1989 to się zmieniło, pojawił się wolny rynek. Klienci kupowali wówczas wszystko jak leci, bo byli zafascynowani nowością. Te czasy również przeminęły. Dziś odbiorcy są już inni. Konsument kieruje się oczywiście niską ceną i ekonomicznością opakowania, ale równie ważny, jeśli nie ważniejszy, jest wygląd zewnętrzny, funkcjonalność, wrażenie komfortu, atrakcyjność oraz wspomniany wątek ekologiczny lub prozdrowotny w wypadku żywności. Wypadkowe tych cech oznaczają unikalność, o którą zabiegają producenci, bo przekłada się ona wyraźnie na wynik sprzedaży.

Konsumenci coraz częściej zwracają uwage na nietuzinkowe opakowania, co poruszyliśmy w naszym artykule - 7 pomysłów na kreatywne opakowania produktów, istotnie kreatywność producentów i odbiorców nie ma granic!

Opakowanie sprzedaje!

Opakowanie to także wizytówka produktu, przedłużenie wizerunku firmy, które go poniekąd tworzy i utrwala w pamięci odbiorców. Można sobie równie łatwo wyobrazić kiepskie opakowanie, które będzie promieniować na producenta i to nie tylko na określony towar, ale i na inne jego produkty. Niestety łatwiej jest utracić zaufanie niż je zbudować i utrwalić. Lojalność klientów nie jest rzeczą do osiągnięcia raz i na zawsze. Wymaga stałej uwagi, reakcji na zawirowania rynku, pojawiające się nowości w danym segmencie sprzedaży, działania marketingowe konkurencji i wiele innych czynników.


kreatywne opakowanie
Opakowanie z kolorem oznaczonym w Pantone? Kreatywność w czystej postaci!

 

 

Dużo znaczy mniej

To trudne także ze względu na wspomnianą już przemianę formuły sprzedaży. Niegdyś przeważały niewielkie sklepy, w których pośrednikiem pomiędzy towarem a klientem był sprzedawca i często miał on decydujący wpływ na wybór tego lub innego produktu przez odbiorcę. Dziś mówimy raczej o „niemym sprzedawcy”, czyli opakowaniu w sklepie samoobsługowym, w którym nie ma nikogo, kto doradzi, który produkt wybrać. Dlatego właśnie opakowanie powinno być nie tylko atrakcyjne dla odbiorcy, ale musi zawierać niezbędne informacje, których uważniejszy lub bardziej dociekliwy klient oczekuje. Sposób, w jaki te informacje zostaną wyeksponowane zależy od danego produktu.

Niezaprzeczalnie opakowanie sprzedaje produkt, kluczowe jest jednak zbadanie oczekiwań klientów i wyróżnienie tych cech produktu, które są jego mocną stroną i decydują o tym, że towar jest lepszy od innych w tej klasie. Rola opakowana jest komunikacja pomiędzy produktem a odbiorcą. Jeśli zachodzi ona bez przeszkód to towar znajdzie wielu nabywców. Opakowanie jest w tym procesie niezbędne i konieczne.


To także może Cię zainteresować

Kreatywne opakowanie produktu - 7 pomysłów

Opakowanie już dawno przestało spełniać wyłącznie funkcję zabezpieczającą produkt. Teraz ma go sprzedać, ale co oznacza sformułowanie – opakowanie kreatywne? Szare kartony, nudne projekty opakowań zastępcze i spoglądanie z utęsknieniem w stronę rzadko spotykanych zagranicznych pudełek to już przeszłość. Kiedyś wszystkie opakowania wyglądały u nas niemalże identycznie - nudno, nieciekawie, szaro i bez pomysłu. Nadszedł czas na kreatywne pudełka i opakowania w każdej sferze życia. Dzisiaj każda br

Michał Płomiński
14 kwietnia 2015  

Co etykieta mówi o produkcie?

Każdy zna związek frazeologiczny „przykleić komuś etykietę”, który oznacza sytuację, gdy o kimś zaczyna krążyć narzucona przez kogoś opinia. Etykieta na produkcie w pewnym sensie spełnia podobną funkcję ale bez negatywnych konotacji. Jeśli jest dobra mówi o produkcie same pozytywne rzeczy i szeroko go propaguje. Ale jak? Etykieta to element opakowania, ale w przeciwieństwie do niego ma szerokie znaczenie informacyjne. Przede wszystkim mówimy o nazwaie produktu. To podstawowa informacja, k


12 maja 2015  

Czy opakowanie sprzedaje produkt?

Jak często kupujemy jakiś produkt, bo podoba nam się opakowanie? Może nie tak regularnie jak pragnęliby producenci, ale zdecydowanie częściej, niż byśmy sami chcieli. Dlaczego tak się dzieje? Jedna z reguł marketingu handlowego mówi, że klienci niekoniecznie kupują to, czego rzeczywiście potrzebują, lecz to, co im się podoba. Badania nabywców wykazują, że na 14 zakupionych artykułów, aż 8 zostaje nabytych dzięki zainteresowaniu opakowaniem. Warto również wziąć pod uwa


13 maja 2015