Artykuł sponsorowany

Co to jest infografika i dlaczego warto ją stosować?

Karolina Bis               17.12.2021              
Dlaczego warto stosować infografiki? Jakie korzyści może przynieść dobra infografika w tekście, publikacji, ofercie? Sprawdźmy!

W wielu aspektach codziennego funkcjonowania poszukiwane są coraz prostsze rozwiązania. Nie lubimy utrudniać sobie życia, a raczej staramy się je jak najbardziej ułatwiać. Zapoznaj się z jednym z popularnych ostatnio ułatwiaczy przekazywania ogromnej i niekiedy bardzo różnej ilości informacji, czyli infografiką. Sprawdź co to takiego oraz dlaczego warto ją stosować. Zapraszam do lektury!

Co to jest infografika?

W czasach nieustającego biegu i wszędzie otaczających nas informacji stale poszukujemy drogi na skróty. Dlatego coraz chętniej szukamy komunikatów, które są krótkie, intrygujące, posiadające niewielką ilość treści i sprawnie docierające z przekazem do odbiorcy. Infografika to doskonałe narzędzie pozwalające uporządkować ogromną ilość informacji w jednym miejscu. Z dodatkiem ilustracji możesz uzyskać doskonałą przejrzystości przekazu.

Bardzo modne ostatnimi czasy narzędzie powinno przekazywać treści w sposób intrygujący i przykuwający uwagę. Krótka sentencja opisująca prawidłowo wykonaną infografikę brzmi „obraz wyrażający więcej niż tysiąc słów”. Jak najprościej odpowiedzieć na pytanie czym jest infografika? Graficzną wizualizacją wiedzy oraz obrazów lub niekiedy bardziej dosadnie natłokiem trudnych treści ubranym w szatę graficzną. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym innym poradniku, w którym opisuję poszczególne rodzaje infografik.

Dlaczego warto ją stosować?

Wszystkie opisane przeze mnie przypadki mogą przekonać Cię do zapoznania się ze zdobywającym stale na popularności narzędziem, jakim jest infografika. Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na jej temat, poznać rodzaje, inne zastosowania, i sprawdzić dlaczego warto dzisiaj stosować infografiki, przeczytaj artykuł z bazy wiedzy na Whitepress: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/102/dlaczego-warto-poslugiwac-sie-infografika.

A tymczasem ja przybliżę Ci kilka aspektów projektawania infografik, które moim zdaniem są odpowiedzialne za rosnącą popularność tego narzędzia. Codziennie poszukujemy różnego rodzaju informacji w Internecie. Pośród natłoku treści ciężko jest znaleźć interesujące nas kwestie, które będą przekazane w przystępny dla nas sposób. Dlatego coraz częściej sięgamy po rozwiązania, mogące ułatwić nam ten proces. Tutaj z pomocą przychodzą infografiki, posiadające więcej zalet niż wad. W większości przypadków zawierają wszystkie niezbędne informacje, których poszukuje przeciętny użytkownik - ciekawej treści zawartej w pigułce i przyjaznej formy. Jakie jeszcze zalety posiadają infografiki?

Przyciągają uwagę

Zwracają uwagę na najważniejsze informacje i fakty, które zazwyczaj są przekazywane w niezwykle przystępnej formie, co zdecydowanie ułatwia i wzbogaca proces komunikacji pomiędzy nadawcą a odbiorcą. Ponadto ludzie zdecydowanie chętniej zapoznają się z informacjami, które poparte są odpowiednimi statystykami i liczbami, które niekiedy ciężko jest znaleźć w zwykłym tekście lub zostają po prostu niezauważone. Infografiki są doskonałym narzędziem do zebrania wielu danych w jeden i łatwy do zrozumienia format, który jest przekonujący i przyjemny dla oka. Pomagają ludziom w syntezie danych, co oznacza, że przekaz wizualny wspiera proces uzyskania niezbędnych informacji w bardzo szybki sposób.

Ułatwiają życie

Umożliwiają przedstawienie skomplikowanych zasad, procesów i strategii. Im bardziej abstrakcyjne kwestie chcesz przekazać, tym trudniej jest zrozumieć koncepcje opierające się wyłącznie na tekście. Dlatego infografiki świetnie sprawdzą się w zaprezentowaniu różnego rodzaju regulaminów czy procesów, ponieważ wizualizacja treści za pomocą zdjęć, obrazów, tekstu, ikon, strzałek czy innych elementów graficznych, usprawnia dotarcie z przekazem.

Mają uniwersalne zastosowanie

Infografiki doskonale sprawdzają się w wielu branżach, poczynając od kultury, historii, fotografii, po medycynę, prawo, czy biznes. Dzięki uniwersalnemu zastosowaniu w różnych kanałach komunikacji tę samą infografikę możesz udostępnić w sieci, mediach społecznościowych, mailingu, pracowniczym magazynie, na plakatach, ulotkach, prezentacjach, tablicach informacyjnych i wielu wielu innych miejscach. Wizualizację stosuje się powszechnie, korzystając z przystępnych ilustracji. Ponadto zastosowanie infografik jest doskonałe w przypadku sytuacji stresowych, kiedy człowiek musi szybko zareagować. Mogą nimi być instrukcje dotyczące ewakuacji w przypadku pożaru budynku, czy pierwszej pomocy.

Odpowiadają na wiele pytań, jednym rozwiązaniem

Zaprezentowanie wyników badań, pokazanie zależności między zjawiskami lub niebanalne zaprezentowanie podsumowania artykułu naukowego, może być wykonane w przyjemnej formie wizualnej, która w odbiorze będzie szybka, prosta i łatwa. Przygotowując prezentację w formie infografiki, jesteś w stanie odpowiedzieć na wiele pytań za pomocą jednego narzędzia. Możesz za pomocą kilku znaków porównywać odległe przypadki, w najprostszy sposób ukazać korelację czasową, znaczeniową itd.

Analizując dobrze przygotowaną infografikę, jesteś w stanie wyciągnąć o wiele więcej wniosków niż z długiego raportu czy artykułu. Stosując to narzędzie, możesz przygotować pewnego rodzaju ściągawkę, która będzie zawierała najważniejsze elementy poruszanej tematyki. Zastosowanie tej formy wizualnej sprawdza się w każdym rodzaju medium, dzięki zastosowaniu różnego rodzaju elementów (mapy, wykresy, grafy, diagramy czy linie czasu). Umożliwia to przedstawienie faktów, danych oraz podkreślenie istniejących zależności między nimi.

Działają siłą obrazu

Człowiek zdecydowanie szybciej przyswaja treści wizualne niż tekstowe. Ponadto informacje w formie graficznej pozostają w pamięci dłużej, niż format zbudowany ze słów, który jest mniej efektywny. Człowiek jest w stanie zapamiętać jedynie 10% przekazu płynącego z treści. Natomiast kwestie zaprezentowane w formie infografik pozwalają na zapamiętanie aż 90% danych, które człowiek odbiera za pomocą zmysłu wzroku! Ludzki mózg zdecydowanie lepiej i łatwiej przetwarza obrazy w zestawieniu z tekstem.

Wykorzystuje się je w sieci

Infografiki są popularne w sieci ze względu na łatwość udostępniania ich w mediach społecznościowych, które dla wielu użytkowników są nieodłącznym elementem życia codziennego. Możesz się spotkać z użyciem tego rodzaju wizualizacji przy zaprezentowaniu wpisu na blogu branżowym lub przedstawieniu skomplikowanego tematu. Zauważa się zdecydowany wzrost popularności hasztagu #infographic na Twitterze czy Instagramie, ponadto codziennie można zauważyć tendencję wzrostową wyszukiwań infografik związanych z konkretnymi tematami.

Zwiększają świadomość Twojej marki

Ponadto udostępnianie wiąże się z kolejną zaletą, a mianowicie poszerzaniem grupy odbiorców. Jeśli stworzona przez nas infografika zostanie rozpowszechniana w sieci, wiele osób będzie szukało jej źródła w celu poszukiwania większej ilości informacji. Dlatego ważne jest umieszczanie logo Twojej marki na przygotowanej przez Ciebie grafice. Dzięki temu możesz zwiększyć rozpoznawalność, zbudować uznanie i popularność, co przyczynia się do zwiększenia odwiedzin witryny. A im więcej czasu użytkownik spędzi na naszej stronie - tym lepszy wynik w rankingu wyszukiwarek osiągniemy.

Mają ekspercki ton

Infografiki pokazują w pewien sposób, że jesteś ekspertem. Dzieląc się informacjami poprzez połączenie grafiki ze statystykami, stawiasz się w pozycji eksperta i zwiększasz wiarygodność swojej marki. Biorąc pod uwagę fakt poświęcenia wiedzy, czasu i umiejętności na przygotowanie tego typu treści odbiorcy zdecydowanie docenią Twój wysiłek.

Kiedy jeszcze przydają się infografiki?

Możesz przedstawić swoje doświadczenie zawodowe w wirtualnym CV. Z pomocą takiej wizualizacji łatwiej o wyróżnienie życiorysu na tle dziesiątek innych zgłoszeń.
Podsumowując zastosowanie infografik:

  • przyciągają uwagę odbiorcy,
  • wyjaśniają złożone i skomplikowane działania,
  • posiadają uniwersalne zastosowanie w wielu branżach,
  • prezentują wizualne kwestie, które są zdecydowanie bardziej przystępne niż tekst,
  • cieszą się dużą popularnością w sieci,
  • wspomagają zwiększenie rozpoznawalności i świadomości Twojej marki,
  • ułatwiają zaprezentowanie różnego rodzaju misji, wizji, strategii i zasad,
  • wspierają proces przedstawienia tematu w możliwie najbardziej przystępny, szybki i łatwy sposób,
  • przedstawiają wyniki badań, dane ankietowe lub statystyczne, procesy, produkty, usługi, regulaminy lub zasady,
  • edukują w sprawach istniejących działań,
  • podsumowują długi wpis, artykuł lub raport,
  • zestawiają i/lub porównują ze sobą wiele opcji,
  • uświadamiają odbiorcę o istnieniu danej sprawy, problemu,
  • są nazywane złotym środkiem pomiędzy tekstem i obrazem,
  • przedstawiają konkretne zagadnienie w kreatywny sposób.

Treści zaprezentowane w postaci graficznej są niezwykle przydatne i stale zyskują na popularności, dlatego warto rozważyć ich zaimplementowanie w Twojej branży. Ich uniwersalne zastosowanie sprawdzi się w wielu aspektach. Dlatego może już dzisiaj zapoznaj się z ich tworzeniem i spróbuj stworzyć własną infografikę lub załóż konkurs graficzny i skorzystaj z pomocy projektantów!


To także może Cię zainteresować

Co to jest infografika? Jakie są rodzaje infografik?

Infografika stała się ostatnio bardzo modna i napływa do nas sporo zapytań o to, jakie są rodzaje i o czym należy pamiętać przy projektowaniu. Czas odświeżyć nieco wiedzę, dlatego zaktualizowałam artykuł z 2015 roku! Sprawdź co to jest infografika, jaka jest jej historia i kiedy stosować każdą z nich! Zapraszam do lektury! Co to jest infografika? Według projektanta Johna Caserta, z Rode Island School of Design definicja brzmi następująco: infografika jest obrazem objaśniającym i przekazując

Karolina Bis
21 maja 2015  

Jak banery zmieniały się na przestrzeni lat?

Dwadzieścia jeden lat. Tyle ma już internetowy baner reklamowy. Dziś mało kto pamięta, że jego historia rozpoczęła się od statycznego, czarnego jak smoła prostokąta z krótkim hasłem zapisanym tęczowymi fontami. Co działo się z banerem przez dwie dekady? Dziś to niezwykle popularna forma reklamy, sami tworzymy projekty banerów reklamowych na strony internetowe, można je spotkać niemal wszędzie! Ale od początku!   Pod koniec października 1994 roku na stronie HotWired.com, popular


14 maja 2015  

Najpopularniejsze nadruki na koszulkach

Maska Lorda Wadera, a może napis: „Jem dżem”? Jakie wzory na koszulkach wybierają klienci? Jakie nadruki na koszulkach są najpopularniejsze? Aby się o tym przekonać, wystarczy rozejrzeć się po ulicy. Różnorodność jest olbrzymia, ale z tego chaosu wyłania się pewien wzór. Jaki? W ścisłej czołówce popularności znajduje się… tekst. Opcji jest bez liku. Zazwyczaj hasła są krótkie, bo o to w tej zabawie chodzi. Na koszulkach popularne są nadruki z cytatami ze świata filmu, kult

Andrzej Sitek
18 maja 2015