Cechy dobrej infografiki
Wybór danych
Materiałów wyjściowych jest często za dużo, dlatego niezwykle ważny jest właściwy dobór. Które dane należy zobrazować? Infografika ma ujmować sedno, główny wątek, podnosić najbardziej ważkie kwestie, konkretyzować zagadnienia. Oczywiście największy walor mają dane wskazujące na różnice, dysproporcje. Coś, co będzie można dobrze zaprezentować w formie wizualnej. Pojawia się w tym miejscu pytanie, który rodzaj infografiki będzie dla prezentacji danych optymalny?
Cztery sposoby
Zasadniczo możemy skonstruować cztery rodzaje infografiki, chociaż występują również mniej popularne warianty. Po pierwsze infografika obrazującą pewne procesy. To prezentacja, która przypomina nieco instrukcję montażu mebli Ikea. Ten typ wizualizacji jest przydatny w wykazaniu, próbie odpowiedzi na pytania: jak? W jaki sposób? Ukazuje zachodzące po sobie reakcje.
Drugim, najczęściej spotykanym typem, jest infografika opierająca się na bazie danych statystycznych, czyli wszystkie wizualizacje z wykresami, mapami, tabelami, często o różnorakich kształtach, np. wykresy w formie piramidy, trójwymiarowych brył, itd. W wypadku danych liczbowych to najlepsza forma prezentacji.
Jak ukazać czas?
Trzecim rodzajem infografiki jest typ oparty o oś czasu, często warianty osi x i y. W ten sposób można bardzo prosto przedstawić rozwój w pewnym okresie, odcinku czasu. Oczywiście w tej metodzie zamiast osi mogą pojawić się dowolne elementy graficzne, np. słupki, strzałki, symbole. Najważniejsze jest jednak ukazanie upływu czasu.
Dane geograficzne
Czwarty z najczęściej spotykanych wariantów infografiki to wizualizacja związana z lokalizacją i miejscem, np. trasa tramwaju na mapie miasta. Używa się jej do ukazania przebiegu, pozwalają zorientować się w otoczeniu, obszarze. Pod tę kategorię możemy podciągnąć symulacje ukazujące kierunki natarcia wojsk na mapie, chociaż możliwości są oczywiście o wiele większe, np. zwizualizowanie zasięgu popularności jakiegoś zjawiska, produktu, fenomenu.
Ładna infografika?
Każda z powyższych propozycji ma nieco inne cechy, dlatego tak istotne jest przeanalizowanie danych wyjściowych. Trzeba przecież pamiętać jeszcze o tym, że idealna infografika powinna być zrozumiała dla odbiorcy nawet bez tekstu. W większości przypadków to bardzo trudne, zazwyczaj niemożliwe, ale należy kierować się tym założeniem na każdym etapie przygotowania infografiki. Jesteśmy wzrokowcami i po prostu lepiej przetwarzamy obrazy niż tekst. Co to jeszcze oznacza?
Ważny szczegół
Infografika jest skuteczna wówczas, gdy dostosujemy również pozostałe składowe: grafikę, skalę, fonty, kolory. To elementy spajające, warto aby były ze sobą powiązane, opowiadały jedną historię. Kwestią, która bywa pomijana, są przerwy pomiędzy wszystkimi elementami. Infografika powinna być skupiona, ale nie może być nieczytelna. Jeśli odbiorca będzie musiał wyławiać z obrazu liczne, gęsto upakowane elementy, zaprzepaszczona zostanie główna zaleta infografiki – możliwość ogarnięcia tematu w kilka chwil. Chodzi więc o wygląd, prostotę, bezpośredniość. To cechy dobrej infografiki.
Droga do popularności
Ostatnia kwestia to rozpowszechnianie. Dobra infografika potrafi się rozprzestrzeniać „sama”, szczególnie w mediach społecznościowych, ale ten proces trzeba przecież zainicjować. Gdzie powinna zostać umieszczona wizualizacja? W rzeczywistości to pytanie ma ukrytą treść. Chodzi również o to, kim są odbiorcy? Co infografika ma im uzmysłowić i ukazać?
Odpowiedź na te pytania pozwoli łatwiej określić platformę, na której infografika powinna rozpocząć swoje życie. I jeszcze jedno. Zawsze warto podejrzeć dobre, wysoko cenione projekty innych, np. rankingi lub artykuły w rodzaju „The 83 best infographics”. To kompendia gotowych, sprawdzonych pomysłów.