Jak zaprojektować baner reklamowy? Jak dobrać kolorystykę?

Redakcja               15.04.2015              
Baner to najpowszechniejszy i najbardziej popularny sposób reklamy. Większość bazuje na mocnej kolorystyce, krzykliwych kolorach. Czy maksymalnie barwne afisze odnoszą lepszy skutek niż ascetyczne i łagodniejsze projekty? Jak zaprojektować baner, żeby sprzedawał?

Baner reklamowy aktualnie jest nawet zbyt popularny, bowiem bywa, że nasza wspólna przestrzeń miejska jest przez reklamowe afisze, banery i billboardy całkowicie zagarnięta. Traci na tym zabytkowa zabudowa miast oraz ich mieszkańcy. Na dodatek reklamy wiszą miesiącami, a niektóre, ze względu na to, iż są wykonane ze złych materiałów, szybko niszczeją i dodatkowo szpecą otoczenie. Warto o tym pamiętać decydując się na reklamę w takiej formie.

Baner nie funkcjonuje sam w sobie, lecz jest częścią otoczenia. Oczywiście nie może się z nim zlewać, musi być kontrastowy, aby został przez odbiorców zauważony, ale można dokonać tego w taki sposób, aby uzupełniał przestrzeń a nie stanowił jej dysonans.

Dobrze zaprojektowany baner reklamowy, w odpowiednim formacie i kolorystyce, przyciąga wzrok jak magnes! Najważniejszy jest projekt, treść, chwytliwe hasło reklamowe lub graficzna prezentacja z nimi powiązana, ale to tylko część zagadnienia. Zanim powiemy o jednej z najważniejszych składowych, czyli kolorystyce, warto wspomnieć o innych istotnych elementach.

Jak zaprojektować baner? O czym pamiętać?

Projektując baner warto zastanowić się nad celowością projektu. Nowy, niewielki sklep osiedlowy nie warto reklamować w odległych rejonach miasta, zaś wyspecjalizowana firma technologiczna nie skorzysta wiele z efektu banerów reklamowych. To podstawa sprawa, która jednak często umyka zleceniodawcom.

Równie ważna jest przestrzeń, gdzie baner ma się znaleźć. Musi być to miejsce wyeksponowane i widoczne, bo od warunków, w jakich baner będzie prezentowany zależy m.in. technologia, w jakiej zostanie wykonany. Dla przykładu front lit to baner jednostronnego zadruku, który można dodatkowo doświetlić, co umożliwia jego widoczność po zmroku. Ta technologia sprawia, że reklama może być skuteczniejsza w nocy, oczywiście o ile jest umiejscowiona w obszarze, gdzie ma to sens.

Są również banery, przez które światło przenika (block out), co umożliwia umieszczanie ich w miejscach nasłonecznionych lub afisze typu back lit, które można podświetlać, co oznacza, że mają właściwości przepuszczające i rozpraszające światło (ten typ wymaga większego nasycenia kolorystycznego). Oczywiście odmienne są również materiały, z których wykonuje się tego typu produkty. Reklamy narażone na ekspozycję słoneczną muszą mieć wyższy współczynnik UV i powinny być odporniejsze na zmienne warunki atmosferyczne. Kwestia odporności ma spore znaczenie, bo w wypadku trwalszych materiałów oznacza to wyższe koszty.

jak zaprojektować baner reklamowy
Kolorystyka banerów reklamowych jest istotna!
 

 

Jak dobrać kolor baneru?

Funkcjonują również banery wewnętrzne, plandeki, (które mogą być odblaskowe, wyklejane folią lub malowane farbą), reklamy w formie flagi, poprzeczne, poziome i wiele innych opcji. Projektując reklamę i wybierając kolorystykę warto o tym wszystkim pomyśleć i wziąć pod uwagę każdy wspomniany aspekt.

Wracając do zagadnienia kolorystyki trzeba przypomnieć, że wrażliwość na barwy to podstawowy sposób komunikacji i oddziaływania pomiędzy ludźmi, który ma swoje korzenie w dalekiej przeszłości. Mózg odbiera barwy w różnoraki sposób, jego najstarsza część, układ limbiczny, reaguje na jasne, intensywne kolory. Takie barwy wpływają na podwyższenie ciśnienia i przyspieszenie oddechu, bo organizm przygotowuje się do walki lub ucieczki. W ten pierwotny sposób oddziałuje m.in. kolor czerwony.

Istotne jest też zestawienie kolorystyczne, a o jego skuteczności można najprościej przekonać się na przykładzie znaków drogowych. Czerwień, biel i czerń albo kolor niebieski i czerwony to przykładowe kombinacje, które natychmiast przykuwają naszą uwagę. Zastosowanie właściwego kontrastu umożliwia błyskawiczne dotarcie do odbiorcy. Reklama banerowa ma na to tylko kilka sekund, bo po chwili człowiek zazwyczaj przenosi wzrok na inny obiekt.

 

Zrobimy dla Ciebie projekt baneru!

 

Widoczność banerów jest ważna!

Pojawia się w tym miejscu jeszcze jedna kwestia, a mianowicie odległości. Banery reklamowe zazwyczaj znajdują się kilka, kilkanaście metrów od odbiorcy, dlatego skuteczniejsze będą kontrastowe. Istotna jest też czcionka. Żółte litery na czarnym tle (lub odwrotnie), czarne i zielone na białym lub niebieskie na żółtym będą dobrze widoczne.

Kolorowe napisy są niemal 40 % bardziej zauważalne niż wyłącznie czarno-białe, ale nie jest to do końca takie proste. Jeśli uwzględnimy np. niekorzystne warunki atmosferyczne, czyli powiedzmy pochmurne dni, okazuje się, że postrzegalność kombinacji kolorowych spada o 30%.

Krzykliwe, wielobarwne warianty banerów reklamowych mogą więc w niektórych sytuacjach być gorzej widoczne niż proste kompozycje i łagodne kolory. Oczywiście wiele zależy od w wspomnianego już umiejscowienia, celowości a wiec także potencjalnego odbiorcy, materiału i wielkości, czy dodatkowego oświetlenia.

Banery to głównie nośnik informacji i zachęta dla odbiorcy. Krzykliwe, wielobarwne afisze i szyldy mogą odnieść skutek odwrotny do zamierzonego, bo takich form reklamy mamy aktualnie wokół aż za dużo. Paradoksalnie bardziej stonowana reklama banerowa, z jednoznacznym, czytelnym przekazem, może okazać się skuteczniejsza. I bardziej uniwersalna.


To także może Cię zainteresować

Dlaczego minimalizm się podoba?

Minimalizm przejawia się na wielu płaszczyznach, w sztuce, filozofii, muzyce. Można go odnaleźć w wielkich projektach architektonicznych i w szafie modnych blogerów, którzy go opiewają. Minimalizm stał się trendem, który ma magnetyczna siłę przyciągania. Co sprawia, że idea prostoty przemawia do odbiorców? Szalony pęd wszystkiego Otaczający nas świat nieustannie przyspiesza, zalewa morze informacji. Coraz większe tempo życia, niepowstrzymany rozwój technologii sprawia, że jesteśmy bomb


20 kwietnia 2015  

Dlaczego banery flash są skuteczne?

Wśród wielu nośników internetowej reklamy, banery flash cieszą się niesłabnącym powodzeniem. Co sprawa, że są tak atrakcyjne? Większość zalet, które posiadają banery internetowe w ogóle, czyli również projekty w formie statycznej (formaty JPG, GIF i PNG) oraz video (streaming), przynależnych jest także animowanym reklamom typu flash (format SWF). Co to za zalety? Banery reklamowe flash są skuteczne, bo przyciągają uwagę odbiorców. Co prawda od czasów początk

Andrzej Sitek
9 lipca 2015  

Jak dobierać kolory dla banerów flash?

Od czasów pierwszych statycznych banerów wiele się zmieniło. Dziś są to najczęściej animacje, które skutecznie zwracają uwagę odbiorcy. Sam ruch to jednak za mało. Konieczne jest dopracowanie innych szczegółów, w tym kolorów. Jakie są najlepsze? W pierwszej kolejności warto zastanowić się nad zawartością banera. Często odnosi się ona do pewnych elementów firmowej strony WWW zleceniodawcy, poza tym korzysta z niektórych symboli, np. znaków graficznych. Takie rozwiązanie tw

Andrzej Sitek
15 lipca 2015