Banery reklamowe - kiedy są skuteczne?

Redakcja               14.04.2015              
Pierwszy baner reklamowy w Internecie pojawił się 21 lat temu. Od tego czasu siła oddziaływania tej formy reklamy znacznie spadła. Co jest tego powodem? Czy reklama internetowa oparta na banerach jest w ogóle skuteczna?

Czym jest baner reklamowy?

Co właściwie rozumiemy pod ogólną nazwa banera reklamowego? Jest to forma reklamy w Internecie, graficzny display w kształcie prostokąta, którego kliknięcie powoduje przeniesienie do reklamowanej strony albo serwisu. Baner umieszczany jest w górnej części strony, bowiem ta część jest najatrakcyjniejsza dla odbiorcy.

Baner rozwijany, pływający, boczny - co to?

Oczywiście z czasem, stopniowo pojawiały się nowocześniejsze formy, jak np. baner rozwijany albo pływający. Wymyślono również inne rodzaje reklamy displeyowej, np. baner boczny (skyscraper), box środkowy, czy button. Jednocześnie słabła siła oddziaływania tego medium, która początkowo wynosiła aż 80 %. Jak to rozumieć? Otóż w latach 90. ubiegłego wieku na 1000 odsłon reklamy aż 780 kończyło się kliknięciem przez użytkownika. Aktualna skuteczność wynosi zaledwie 0,2 %, co oznacza, że tylko dwie osoby na tysiąc klikają w baner. Za sukces uważana jest reklama o efektywności 3%. Co się zatem stało?


przykładowe banery reklamowe
Przykładowe reklamy banerowe
 

Ślepota banerowa

Badania wskazują na kilka czynników. Doświadczenia za pomocą metodologii eyetracking oraz fenomen tzw. ślepoty banerowej (ang. banner blindness), prowadzą do ignorowania banerów przez internatów.* Dlaczego tak się dzieje? Właściwie potrafimy odpowiedzieć na to pytanie samodzielnie, w oparciu o osobiste doświadczenia.

Reklamy prowadzą najczęściej do treści, które nas nie interesują, nie dotyczą i są niepotrzebne. Na dodatek wiele osób uważa, że kliknięcie spowoduje uaktywnienie dodatkowych, wyskakujących okien, może zawirusować komputer lub wywołać inne, niekorzystne działanie (takie przekonanie podziela 30 % ankietowanych).

Nie bez znaczenia jest też przeładowanie stron często animowanymi banerami we flashu.  Niechęć odbiorców dotarła tak daleko, że część użytkowników korzysta z programów blokujących wyskakujące okna i banery w przeglądarkach, np. Adblock. Z powyższych powodów, można odnieść wrażenie, że dotychczasowa formuła banera jak narzędzia reklamowego wyczerpała się.

 

Projekty banerów na Twoją stronę!

 

Efekt ekspozycji, a banery?

Tak na szczęście nie jest. Po pierwsze na odbiorcę działa tzw. efekt ekspozycji, czyli większe prawdopodobieństwo polubienia przykładowej rzeczy tylko dzięki temu, że się z nią stykamy. Chodzi o skojarzenia, które powoduje wyświetlany stale baner. Te skojarzenia mogą powrócić i mają znaczenie w chwili, gdy klient wybiera produkt. Lepsza jest znajoma marka, produkt, usługa, niż zupełnie nieznana.

 

Grupa docelowa ma znaczenie!

Inna kwestia to doskonalsze niż niegdysiejsze metody, przemyślane strategie marketingowe. Chodzi m.in. o targetowanie, czyli wybór grupy docelowej. Najprościej rzecz ujmując, nie ma sensu reklamować broni strzeleckiej na stronie internetowej poświęconej gotowaniu i przepisom na ciasta. Przykładowe, świetne narzędzie, za pomocą którego reklama trafia przede wszystkim do osób, które może ona zainteresować posiada choćby Facebook.

Zmienia się również sposób, w jaki banery są przygotowywane i prezentowane. Nie chodzi już tylko o to, żeby była to jak największa płachta, najlepiej maksymalnie kolorowa, krzykliwa i wyświetlana przez możliwe długi czas. Aktualnie stawiamy na reklamę natywną. Przez ten termin rozumiemy przekaz, na który użytkownik zwraca uwagę samodzielnie, niejako z własnej woli.

 

Każdy baner musi pasować do całości!

Najogólniej i zarazem najcelniej ujmując chodzi o reklamę pasującą do całej strony internetowej. Element uzupełniający zawartość a nie konfliktujący ją, czyli niebędący w opozycji. Chodzi o założenie, że użytkownik jest partnerem i chcemy mu zaoferować produkt, którego poszukuje. Oczywiście nie jest to tak łatwe jak zwykły prostokąt informacyjny, dlatego rolą firm specjalizujących się w reklamie jest opracowanie banerów, które uwzględniają powyższe założenia.

Mimo że reklama w formie banerów ma już dwadzieścia lat i nie oddziałuje na odbiorców jak niegdyś, wciąż jest to istotny element przemyślanej strategii marketingowej, jego integralna, nieodzowna część. Nie wystarczy niestety w prosty sposób zmierzyć ilości kliknięć w stosunku do ilości wyświetlanych reklam (tzw. ctr, ang. clickthrought rate), ponieważ dziś reklama banerowa oddziałuje bardziej długofalowo, w szerszym kontekście. Narzędzie ctr nadal pozostaje w użyciu, ale nie jako jedyny i główny wyznacznik skuteczności reklamy. Udana kreacja banera wespół z odpowiednią strategią oznacza wysoką skuteczność, o którą przecież chodzi.


To także może Cię zainteresować

Dlaczego banery flash są skuteczne?

Wśród wielu nośników internetowej reklamy, banery flash cieszą się niesłabnącym powodzeniem. Co sprawa, że są tak atrakcyjne? Większość zalet, które posiadają banery internetowe w ogóle, czyli również projekty w formie statycznej (formaty JPG, GIF i PNG) oraz video (streaming), przynależnych jest także animowanym reklamom typu flash (format SWF). Co to za zalety? Banery reklamowe flash są skuteczne, bo przyciągają uwagę odbiorców. Co prawda od czasów początk

Andrzej Sitek
9 lipca 2015  

jak przebiega produkcja kasetonów reklamowych?

Kasetony reklamowe to jedna z najpopularniejszych form reklamy zewnętrznej. Najczęściej są to podświetlone wewnętrznie obiekty w kształcie prostopadłościanu. Jak się je produkuje? I co jest w środku? Prostokątne szyldy, które w nocy oświetlają elewacje miejskich budynków, to najczęściej kasetony reklamowe, zwane od swojej dodatkowej funkcji, kasetonami świetlnymi. Pobliska apteka, może sklep spożywczy, albo bar sushi? Z kasetonów korzystają niemal wszyscy. Co sprawia, że są

Andrzej Sitek
23 czerwca 2015  

Jak zaprojektować baner reklamowy? Jak dobrać kolorystykę?

Baner to najpowszechniejszy i najbardziej popularny sposób reklamy. Większość bazuje na mocnej kolorystyce, krzykliwych kolorach. Czy maksymalnie barwne afisze odnoszą lepszy skutek niż ascetyczne i łagodniejsze projekty? Jak zaprojektować baner, żeby sprzedawał? Baner reklamowy aktualnie jest nawet zbyt popularny, bowiem bywa, że nasza wspólna przestrzeń miejska jest przez reklamowe afisze, banery i billboardy całkowicie zagarnięta. Traci na tym zabytkowa zabudowa miast oraz ich mieszk

Andrzej Sitek
15 kwietnia 2015