9 zasad projektowania opakowań produktów!

Redakcja               10.05.2023              
Poznaj 9 zasad projektowania opakowań produktów! Co jest ważne już na etapie projektów graficznych? O czym warto pomyśleć jeszcze wcześniej i czego nie można lekceważyć? Zapraszamy do poradnika!

Opakowania są ważnym elementem produktu, ponieważ są pierwszym wrażeniem, jakie klienci mają po kontakcie z danym produktem. Projektowanie opakowań wymaga zrozumienia potrzeb i oczekiwań klientów, a także wiedzy o sposobach wytwarzania, transportu i składowania produktów. W tym artykule przedstawimy zasady projektowania opakowań.

Zaprojektujemy Twoje opakowanie!

Zasady projektowania opakowań w 9 punktach

Krótka lista zasad projektowania opakowań, w dalszej części opiszemy, każde z zagadnień:

  1. Określ cel produktu i opakowania
  2. Wybierz grupę docelową
  3. Stwórz przyjazny projekt
  4. Dopasuj etykiety
  5. Zadbaj o bezpieczeństwo i funkcje ochronną
  6. Estetyka i branding
  7. Zrównoważone projektowanie
  8. Wyróżnij swój produkt
  9. Weź pod uwagę funkcje praktyczne

Teraz rozpiszemy wszystkie zasady:

1. Określ cel produktu i opakowania

Już na pierwszym etapie projekt opakowania, powinien spełniać jakiś cel. Musisz zdecydować, jaki jest cel Twojego produktu, po co wprowadzasz go na rynek i gdzie chcesz go usytuować. Dopiero potem dobierasz opakowanie do segmentu. Inaczej możesz przestrzelić, i zaprojektować produkt, którego nikt nie potrzebuje.

2. Wybierz grupę docelową

Do kogo kierujesz swoje produkty, kto ma je kupować, do czego będą przydatne i dlaczego to właśnie Twoje produkty będą najlepszym wyborem. To jeden z ważniejszych elementów wprowadzania na rynek, bo bez tego też możesz solidnie przestrzelić. Wydasz sporo pieniędzy, a produtków nikt nie będzie kupować. Najgorsze co może być, to produkt dla wszystkich. Produkt dla wszystkich, jest dla nikogo. Dopiero wtedy możesz myśleć nad elementami graficznymi.

3. Stwórz przyjazny projekt

Opakowania powinny być projektowane tak, aby były wygodne i łatwe w użyciu przez użytkowników. Dlatego warto zwrócić uwagę na ergonomiczność opakowania, tak aby klienci mogli łatwo i bezpiecznie korzystać z produktu. W przypadku produktów spożywczych ważne jest, aby opakowanie nie było zbyt duże lub zbyt małe, a także aby posiadało wygodne uchwyty lub zamki.

4. Dopasuj etykiety

Masz już grupę docelową, masz cel produktu, wiesz, jakie funkcje ma spełniać opakowanie. Teraz czas dopasować projekt etykiety, aby współgrał z całością. Etykieta musi przyciągać wzrok i dawać sygnały, że jest najlepszym wyborem. Przy tym oczywiście zawierać najważniejsze informacje. Opakowanie i etykieta oddziałują na konsumentów. Mając nijaką identyfikację produktu, masz małe szanse na zbudowanie rzeszy konsumentów od zera. No chyba, że wydajesz fortunę na marketing.

Przeczytaj: Co powinna zawierać etykieta produktu?

5. Zadbaj o bezpieczeństwo i funkcje ochronną

Opakowania są nie tylko elementem wizualnym, ale przede wszystkim służą do ochrony produktów. Dlatego należy zwrócić uwagę na wytrzymałość opakowania, aby chroniło produkt przed uszkodzeniami podczas transportu i przechowywania. W przypadku produktów łatwopalnych lub niebezpiecznych ważne jest, aby opakowanie spełniało określone wymagania bezpieczeństwa.

6. Estetyka i branding

Opakowanie jest także narzędziem marketingowym, które może pomóc w budowaniu wizerunku produktu. Dlatego warto zadbać o estetykę i spójność z identyfikacją wizualną marki. Kolorystyka, kształt i rozmiar opakowania mogą wpłynąć na sposób postrzegania produktu przez klientów. Upewnij się, że projektowanie identyfikacji wizualnej bierze pod uwagę wszystkie elementy podane wcześniej.

7. Zrównoważone projektowanie

W dzisiejszych czasach ważne jest, aby projektować opakowania z myślą o ochronie środowiska. Warto zwrócić uwagę na materiały, z których wykonane są opakowania, ich biodegradowalność i możliwość recyklingu. Można również wykorzystać opakowania wielokrotnego użytku lub zastosować metody produkcji opakowań, które nie generują dużych ilości odpadów.

8. Wyróżnij swój produkt

Co rusz na rynku pojawiają się dziesiątki, a może nawet setki nowych produktów. Już od samego pomysłu, zadbaj o to, aby solidnie go wyróżnić na tle konkurencji. Niech wyróżnia go nazwa produktu, może forma marketingu, może sposób komunikacji, a może estetyka opakowania. Zastanów się, czym Twój produkt może górować nad innymi z tego segmentu i wykorzystaj to jako swój atut.

9. Praktyczność

Opakowania powinny być projektowane tak, aby ułatwiały proces produkcji, transportu i składowania produktów. Warto zwrócić uwagę na to, aby opakowanie było łatwe w montażu i demontażu, co ułatwi proces pakowania i magazynowania.

Zamów projekt opakowania!

Podsumowanie zasad

Jak wynika z naszego artykułu, warto trzymać się kilku kluczowych zasad przy projektowaniu opakowania produktu. Pomoże to na pewno znaleźć miejsce na rynku i lepiej opracować strategię, zanim w ogóle dojdzie do sprzedaży. Czy bez tych zasad produkt nie ma szans? Oczywiście, że ma szanse, natomiast trzymanie się ich, zwyczajnie ułatwi mu drogę do konsumenta. Skoro coś może wydatnie pomóc, to może warto wziąć to pod uwagę?

Przeczytaj:

  1. Co powinna zawierać dobra ulotka reklamowa?
  2. Jak wybrać font?
  3. 7 zasad projektowania graficznego
  4. Jak zrobić folder reklamowy?
  5. Jak zaprojektować portfolio?
  6. Jak zaprojektować logotyp?
  7. Jak zrobić nadruk na koszulce?
  8. Wymiary wizytówki
  9. Podstawy typografii
  10. Ile kosztuje projekt ulotki?
  11. Jak zaprojektować plakat?
  12. Porównanie grafiki wektorowej i rastrowej
  13. Najpopularniejsze wymiary i formaty plakatów

To także może Cię zainteresować

Kreatywne opakowanie produktu - 7 pomysłów

Opakowanie już dawno przestało spełniać wyłącznie funkcję zabezpieczającą produkt. Teraz ma go sprzedać, ale co oznacza sformułowanie – opakowanie kreatywne? Szare kartony, nudne projekty opakowań zastępcze i spoglądanie z utęsknieniem w stronę rzadko spotykanych zagranicznych pudełek to już przeszłość. Kiedyś wszystkie opakowania wyglądały u nas niemalże identycznie - nudno, nieciekawie, szaro i bez pomysłu. Nadszedł czas na kreatywne pudełka i opakowania w każdej sferze życia. Dzisiaj każda br

Michał Płomiński
14 kwietnia 2015  

Kolory placówek. Czy mają znaczenie?

Kolory Ikei to żółty i niebieski. Czy zatem obszerne sklepy szwedzkiego giganta składają się z żółtych płaszczyzn uzupełnionych niebieskimi połaciami? Otóż nie. Wnętrza Ikei są przede wszystkim białe. Dlaczego? Aby to wyjaśnić, trzeba najpierw powiedzieć o czymś, co nazwano identyfikacją wizualną. Najlepszych przykładów nie znajdziemy w czasopiśmie dla panów, jak zasugerował jeden z moich znajomych, chociaż w pewnym sensie miał rację. Identyfikacja wizualna to zestaw wzajemnie uzup

Andrzej Sitek
27 marca 2015  

Identyfikacja wizualna jest potrzebna?

Odbiór firmy wiąże się z jej wizerunkiem, którego zasadniczą częścią jest identyfikacja wizualna. Dlaczego właściwie jest tak ważna? I dlaczego jest potrzebna? Założenie firmy jest coraz łatwiejsze, pojawiają się nowe rynki usług i towarów, wzrasta rola Internetu, niebagatelne znaczenie ma stały wzrost gospodarczy, nowe opcje finansowania i dotacji. Te i inne czynniki sprawiają, że rośnie konkurencyjność utrudniając możliwość wyróżnienia się. Wśród spektrum działań marke

Andrzej Sitek
27 marca 2015